Re: Undercover soldiers 'killed unarmed civilians in Belfast'

Geronimo de Belgische para’s hebben zeker een zware opleiding, en als elite-eenheid hebben ( zeker toen jaren 80) ze een sterke reputatie onder andere 3de para met hun lange verblijf in Afrika. Het gaat gewoon over verschillende accenten in de opleiding toen in de jaren 80, para’s zijn landmacht en lagen (ietsie pietsie) minder in het water dan sommige andere collega’s. Voor alle duidelijkheid Belgische para’s zijn top.

DLB, in de film die je aanhaalt merkt men duidelijke de lange (geheime) eenzame stay behind opdrachten, contact met agenten enz.,  men zit al vlug in een grijze zone van clandestiene operaties (clandestien voor de tegenpartij). Natuurlijk is SAS meer, de bedoelde ik niet. Doch er is een groot accent in stay behind opleiding en langdurige solo acties wat men toen (dichtbij) in de jaren 80 niet overal had ( trouwens pre GPS periode), SAS was the place to be voor zo’n training, (wat dit filmpje ook aantoont). SAS is een wetenschappelijk instituut waar niks maar dan ook echt niks aan het toeval overgelaten word, alles hebben ze bestudeerd tot het zotste toe.

Van waar de info over SAS: Er zijn verschillende personen die SAS en andere extra opleidingen gedaan hebben en tevens instructeur para waren en of instructeur van andere diensten. Er was toen en waarschijnlijk nu ook een internationale uitwisseling van skills en training, dit gebeurde niet altijd binnen de traditionele kazerne en diensturen, tevens voor goede raad en daad heeft men ervaring en of uitstekende partners/ groepen nodig. Op plaatsen waar men bovenstaande samen vind heb ik verschillende jaren veel vertoefd en heb ik door de samenloop uitvoerig van de honingpot kunnen proeven, het is jaren een groot deel van m’n leven geweest. We deden ook wedstrijden waarvoor er extreem op getraind werd. Ik heb daardoor een groot respect en veel interesse (gehad) voor para’s en andere speciale eenheden, nu het is allemaal lang geleden en loop ik niet meer rond met een mes in mijn botten of rugzak en touw naast mijn bed om te allen tijde uit het raam te kunnen springen vanaf het 4de verdiep.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Undercover soldiers 'killed unarmed civilians in Belfast'

Ik denk dat ik je eerdere post niet goed had begrepen. Met Stay behind dacht ik weer aan gladio, want dat specifieerd dat een team in positie is en zich vervolgens verborgen houdt voor de vijand tot de tijd rijp is om verzetsacties te ondernemen.

Dank voor de uitleg. Ik heb in dezelfde context ook enkele van dat soort mensen ontmoet.

Servo per Amikeco