Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ik vraag me af of er nog bepaalde elementen van zijn getuigenis weerhouden zijn i.v.m. de geheimhouding van het onderzoek. Hij was er onder andere zeker van Patrick Haemers herkend te hebben en misschien een van de De Staerkes... Kan zo'n positieve identificatie dan niet in een assisenproces gebruikt worden?

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

legia wrote:

Dat ze net op die splitsing gezien werden is logisch als ze stonden te wachten om hun vracht over te laden. Waarschijnlijk reden ze dan rechtdoor en de andere wagen met vracht kon naar rechts. Ze zwaaiden (naar getuigen) met de gedachte dat hun broeders er waren. De vracht kon niet samen met de Golf in brand gestoken worden.

fipilip wrote:

Een aantal zaken zijn moeilijk te verklaren. Philippe C. heeft dit schouwspel gezien om 0u30. Dat is vier uur na de succesvolle ontsnapping van de Bende van Nijvel in Aalst. Om dan nog met een gewonde of dode kompaan rond te rijden... Ofwel dump je de vluchtwagen zo vlug mogelijk ofwel verstop je hem even en doe je het de dagen nadien, maar vier uur later is de politie met man en macht op zoek.

Het is ook een rare plaats om een gewond of dood iemand uit te laden. Op een kruispunt, op het eerste zicht niet geschikt om een lijk te verbergen of begraven. Een van de doodlopende straten ware beter geweest. Ze kunnen gewacht hebben op een tweede wagen met meer materiaal, maar wanneer hadden ze dat dan afgesproken? Hebben ze tussen hun vlucht en 0u30 met iemand kunnen bellen? Van waar hebben ze gebeld? Als het van in een wonig was, hadden ze beter gewacht op die tweede wagen in die woning. Het zou een telefooncel kunnen geweest zijn. In principe had de politie dit kunnen nagaan: vanuit welke cellen tussen Halle en Braine Le Comte is gebeld en naar wie? Maar dan nog, hebben ze vier uur in de wagen gezeten?

Een paar interessante zaken werden door anderen aangehaald. Ik ga er ook van uit dat die twee mannen bij de golf hun handlangers aan het opwachten waren. In een pikdonker bos kun je van ver een auto met brandende koplampen niet herkennen. Pas als deze vlakbij is, of zelfs gepasseerd is, merk je welke wagen het is. Het feit dat wagen van Clerbois even vertraagde, ga ik er van uit dat die mannen echt wel dachten dat kuisploeg gearriveerd was.

Waarom nu net in dit bos? Omdat dit bos hun comfortzone was, x aantal uur voor de overval hadden ze zich daar ook al voorbereid. En om iemand het genadeschot te geven, is het ook interessanter om dit te doen op een plaats waar weinig volk passeert. Die plek had het voordeel dat je van ver automobilisten 's nachts ziet aanrijden. Ze hebben misschien ergens kunnen bellen om af te spreken waar ze overdracht gingen doen van een zwaar gewonde die op dat moment kreunend in de koffer lag. Misschien was de man op het eerste zicht niet zo zwaar gewond en gingen ze hem overdragen aan iemand die hem nog kon redden. Na enkele uren bleek dat dit niet ging lukken en hebben ze hem afgemaakt?

Die 9 mm kogel en huls die gevonden en gebruikt zou zijn om gewonde kompaan af te maken, is deze gelinkt aan de 9 mm kogels die eerder door bende gebruikt zijn? Ik heb het dan over de miniscule beschadigingen die optreden wanneer kogel door loop gaat. Hetzelfde met de huls wanneer deze het pistool verlaat?

Het bloed aan de kogelvrije vest uit Ronquières, deze kan toch enkel met bloed besmeurd zijn door laatste vuurgevecht Aalst? In Nijvel was er ook een vuurgevecht maar de gewonde rijkswachter heeft toen niets opgevangen van een gewonde gangster. Dus enkel bij Aalst kan één van de daders effectief geraakt zijn.

Die getuigenis van Clerbois en de anonieme brief over het begraven van een lijk wat verderop, het bloed op de vest, de kogels op de plaats waar auto stond die mogelijks gelinkt zijn aan de Bende van Nijvel, ... het zijn toch aanwijzingen, niet?

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

De vragen blijven. Sta daar maar eens vier uur te wachten. Een lijk of gewonde laat je beter in de koffer liggen. Afspraak met een andere ploeg: wanneer is die dan gemaakt? Een Y kruispunt is niet echt een plaats om te staan wachten.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ben wrote:

Inderdaad, dat blijft een vreemd gegeven in het verhaal. Zeker omdat het andere koppel vooraan in de wagen zat en dus een veel beter zicht had op de situatie. Wil Philippe met zijn getuigenis in de pers een laatste poging doen om zijn vrienden te overtuigen om hun verhaal te vertellen?

Dat lijkt inderdaad zijn bedoeling te zijn. Volgens het artikel zou hij die vrienden nog onlangs ontmoet hebben. Zij zouden echter nog altijd weigeren om te getuigen. Maar anderzijds hoopt Philippe, met zijn demarche, hiermee ook andere mensen uit de streek aan het praten te krijgen. Er heerst daar nl. blijkbaar nog altijd een soort van omerta. Mensen weten zaken maar durven uit angst niets te zeggen.

fipilip wrote:

Moedig van die man. Het is nog iets anders met je naam en toenaam voor tv te getuigen dan een anonieme getuigenis af te leggen. De impact is groter, dus daarom moedig en nuttig.

Hij kwam in 2010 ook al samen met zijn vrouw in beeld in de Franstalige versie van De Laatste 30 uren.

Op het franstalige forum schrijft Philippe:

J'ai fait ce témoignage à la DH pour que les témoins potentiels se bougent, car il y a énormément de personnes qui ont vu des agissements suspects et qui sont toujours retenu par la peur.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Django68 wrote:

Ik vraag me af of er nog bepaalde elementen van zijn getuigenis weerhouden zijn i.v.m. de geheimhouding van het onderzoek. Hij was er onder andere zeker van Patrick Haemers herkend te hebben en misschien een van de De Staerkes... Kan zo'n positieve identificatie dan niet in een assisenproces gebruikt worden?

Eigenlijk wel. Er zijn er al voor minder veroordeeld voor assisen.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

fipilip wrote:

De vragen blijven. Sta daar maar eens vier uur te wachten. Een lijk of gewonde laat je beter in de koffer liggen. Afspraak met een andere ploeg: wanneer is die dan gemaakt? Een Y kruispunt is niet echt een plaats om te staan wachten.

We weten helemaal niet of ze daar 4 uur gestaan hebben. Ik ben zeker dat ze dat niet gedaan hebben. Zo slim zijn ze wel.

Ik denk eerder dat ze tussendoor ergens anders zijn heengegaan en een afspraak hadden in het bos. Het kruispunt is inderdaad een zeer vreemde plek om te wachten. Misschien omdat ze zo zeker waren te kunnen wegrijden als het fout ging? Ik kan het ook niet verklaren.

Servo per Amikeco

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Wie gaat vier uur na de overval in Aalst nog op pad in een Golf, met een gewonde of een lijk? De enige verklaring die ik dan kan vinden is dat ze daar in het bos hun safehouse hadden. Als je dat bos niet moet verlaten is het nog te doen, anders niet. Remember de politiepatrouille aan Torine.

78

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Merovinger wrote:

Indien de tweede auto, waarop doders wachtten, van 's-Gravenbrakel kwam zouden de passagiers van de tweede auto de controle/debriefing opgemerkt hebben. Doch was het voor hen mogelijk om rechtdoor te rijden richting Henripont en de volgende straat links te nemen (deze straat was toen nog geen éénrichtingsstraat) om alzo hun een beetje verder hun kompanen terug te vinden. Dus naar links chemin Royal, volgend kruispunt rue du Pire en tenslotte Drève du Long Jour tot aan de kruising waar de getuige de personen heeft opgemerkt.

Wat met de rue du Pire als schuilplaats in het bos van Houssière zelf = "het spookhuis"? Of de glasfabriek in Fauquez? Houdt dat steek, o.a. wat betreft rijrichting of is dat geografisch niet plausibel?

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Merovinger wrote:

Het blijft vreemd dat het andere koppel nog steeds niets wil zeggen tegen de speurders. Hebben zij nog iets anders gezien of iemand herkend?

Het lijkt me zeer aannemelijk dat het andere koppel, onder strikte geheimhouding, wel degelijk heeft gesproken met de speurders. Er is vermoedelijk meer bekend dan wij weten. Philippe heeft alleen een 'hoopje' gezien, zijn toenmalige vrouw een romp met benen, dus het stel dat voorin de auto zat heeft ongetwijfeld duidelijk een lijk gezien, vandaar ook hun angst.

De speurders gaan er inmiddels van uit dat de Bende van Nijvel het sinds Aalst met een mannetje minder moest gaan doen en de vermoedelijke getuigenis van het 'bange' koppel zal bij die conclusie zeker een rol hebben gespeeld.

Wat mij bevreemdt is dat er vanaf november 1985 niemand werd vermist. Ook zogeheten marginalen stonden en staan toch gewoon ingeschreven in diverse registers? Is dat met terugwerkende kracht niet meer na te gaan?

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

dim wrote:

Wat met de rue du Pire als schuilplaats in het bos van Houssière zelf = "het spookhuis"? Of de glasfabriek in Fauquez? Houdt dat steek, o.a. wat betreft rijrichting of is dat geografisch niet plausibel?

Twee plaatsen waar ik een dezer zeker is naar toe ga, en verder een goede boswandeling maken daar. Daar hebben ze ergens een schuilplaats gehad, en er was een afspraak om het lijk te vervoeren naar een veiliger plaats. Dat is ze waarschijnlijk ook gelukt!