Topic: Volkswagen Golf GTI: Knokke

Deze Nederlandse schaatser beweert dat zijn auto inclusief schaatsen door de Bende van Nijvel werd gestolen. Dat zou in Knokke gebeurd zijn. De wagen is volgens hem door de Bende van Nijvel gebruikt bij een overval en nadien in brand gestoken, inclusief schaatsen » nos.nl

Geloofwaardig? Ik heb er nooit eerder over gehoord. Zo komen valse getuigenissen in de wereld waarschijnlijk. Er gebeurt iets wat op de Bende van Nijvel lijkt en mensen construeren een verband dat er niet is.

2

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

Wat een bizar (en ongeloofwaardig) verhaal. Volgens mij heeft de Bende van Nijvel nooit een wagen gestolen in Knokke. De bende rond Madani Bouhouche heeft wel een Zodiac gestolen in Knokke.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

De schaatser had een VW Golf, dus hij kan het niet verwarren met de Zodiac van Bouhouche. De VW Golf was allicht de favoriete Bende-wagen, maar ik heb begrepen dat de Golf ook bij andere overvallers zeer populair was.

Bovendien was het de meest verkochte wagen in de jaren tachtig. Zelfs als je lukraak een wagen besloot te stelen en het toeval liet bepalen welk model het werd, was de kans statistisch het grootst dat het een Golf zou zijn.

Ik denk dat de schaatser er faliekant naast zit. Maar zo komen wel de spookverhalen in de wereld.

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

Ik denk dat dit een antwoord kan zijn:

In feite kan een antwoord op dit mysterie wel eens uit Dendermonde komen. Daar is de rijkswacht bezig met het ontmantelen van een bende autodieven die Golf GTI's stalen. Dit onderzoek werd gestart nadat er in de regio regelmatig autowrakken werden ontdekt. Twee aan stukken gesneden GTI's vond men in Gijzegem, twee andere GTI's werden brandend achtergelaten in Vlassenbroek. Meerdere verdachten werden geobserveerd en uiteindelijk gearresteerd. Zij komen uit Merchtem, Zaventem, Vilvoorde, Asse, Opwijk, Grimbergen en Wemmel.

Het stelen (vooral langs de kust) van twintig Golf GTI's werden opgebiecht en zij lieten de rijkswachters zien dat zij in staat waren om in 20 seconden een Golf te stelen, zonder schade te veroorzaken. De dieven demonteerden de wagens en voedde zo een ondergrondse handel in reserve-onderdelen. Sommige van de gebruikte onderdelen kunnen terecht zijn gekomen op herstelde, bijna nieuwe voertuigen die werden verkocht op een "parallelle markt". Op dit punt is dit onderzoek nog gaande en wijst richting het Brusselse.

Bron: Le Soir | Oktober (?) 1985

5

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

Enkele feiten uit zijn verhaal:

  • Plaats diefstal: Knokke bij een hotel.

  • Wanneer is de Golf GTI na de diefstal opgedoken: een maand later in het kader van een overval.

  • Wat zat erin de auto: short track schaatsen, camera.

  • Auto is in brand gestoken.

  • Wanneer is geprobeerd om de auto te stelen: in de middag ging het alarm af, dus dat was de eerste poging. Mogelijk in de nacht hebben ze met succes toegeslagen.

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

Wat Knokke betreft lees de piste van Thiry op het Franstalige forum. Inclusief foto's van daders (familie/vrienden) vergelijken met de robotfoto's » Forum

Ik weet niet of dit te maken heeft met de nieuwe verklaringen vandaag in La Libre.

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

CleverTrevor wrote:

Deze Nederlandse schaatser beweert dat zijn auto inclusief schaatsen door de Bende van Nijvel werd gestolen. Dat zou in Knokke gebeurd zijn. De wagen is volgens hem door de Bende van Nijvel gebruikt bij een overval en nadien in brand gestoken, inclusief schaatsen » nos.nl

Gaat het om de VW Golf die in Knokke gestolen werd op 18 november 1983 en gebruikt/gezien werd in Ruiselede? Forum

Re: Volkswagen Golf GTI: Knokke

Ben wrote:

Wat een bizar (en ongeloofwaardig) verhaal. Volgens mij heeft de Bende van Nijvel nooit een wagen gestolen in Knokke. De bende rond Madani Bouhouche heeft wel een Zodiac gestolen in Knokke.

Inderdaad, maar dat was in augustus/september 1983. En de GTI diefstal in Knokke was november 1983?

Uit Beetgenomen, Hilde Geens:

"volgens de speurders moet de dinghy gestolen zijn in augustus of september 1983"

Ter aanvulling: zowel de Bende van Nijvel als Bouhouche & Beijer zijn er nooit in geslaagd een wagen "professioneel" te stelen zonder contact sleutels. Beide bendes hadden altijd de contactsleutels nodig om met de wagen te vertrekken. Deze GTI in Knokke was gestolen door een bende die er in slaagde GTI's te stelen in 20 seconden. De Bende van Nijvel of Bouhouche & Beijer konden dat dus niet.