101

Re: Ohain: 2 Oktober

Na de moord op Van Camp gebeurde er een slachtofferonderzoek. Personeel, klanten van die avond en buren werden uitvoerig verhoord en cliënteel werd nagetrokken. De lijst leek een telefoongids van mondain Brussel. De hele golfclub van Waterloo ging dineren bij Van Camp. De toenmalige prins Albert kwam er één keer "met de moeder van chose, dingske, de kunstenares Delphine Boël", vertelde Chaterine van Camp tegenover Hilde Geens, prins Alexander zat er een keer of vijf aan tafel, prinses Marie-Christine twee keer met haar vrienden. De extreemrechtse dokter Daniel Féret kwam er, net als veel blauw bloed en de Brusselse vastoedtycoon Aldo Vastapane. "Ik weet niet waarvoor de mensen het meest kwamen, de keuken van mijn moeder of de verhalen, de grappen en de gezelligheid van mijn vader", zei de dochter.

De familie had een huis in Frankrijk en leefde bourgondisch. Over Van Camp waren zijn kennissen unaniem: hij was een bon vivant die aquarellen schilderde en fietste, maar geen belangstelling had voor politiek. De speurders gingen er niettemin van uit dat de daders niet kwamen om een Porsche of een Golf te pikken, maar om Van Camp een lesje te leren. Zijn portefeuille, waar doorgaans veel geld in zat, had hij nog op zake. Als ze alleen maar uit waren op een wagen en de kassa, waarom dan de restauranthouder apart buiten houden? Daardoor moest één dader binnen zeven mensen bewaken, een onnodig risico.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

102

Re: Ohain: 2 Oktober

Van Camp werd op een bepaald moment door een van de vele bendeverdachten van verdacht gemaakt dat hij deelgenomen zou hebben aan de overval op de Colruyt in Nijvel de week tevoren, waar de bende met dure voedingswaren aan de haal ging. De speurders vroegen zich af of dat kon kloppen.

De "verdachte afwezigheid op het cruciale moment", zo parodieerde Catherine Van Camp de politie over deze kwestie tegenover Hilde Geens. Haar getraumatiseerde moeder moest vertellen wat ze gedaan hadden tijdens de nacht van de moordpartij bij de Colruyt van Nijvel. Dat wist ze nog goed. Ze waren zoals elke vrijdag na sluitingstijd gaan eten in Chez Rino tegenover het station van Eigenbrakel. Daar waren ze rond twee uur vertrokken, dus ongeveer een half uur na de moorden bij de Colruyt, zij met haar dochter Catherine. Op het kruispunt van de Steenweg naar de Leeuw van Waterloo en de weg naar Nijvel liepen de flikken als gekken rond met machinegeweren.

Haar man bracht op hetzelfde moment, dus ook na de Colruyt-moorden, een werkstudente naar huis in Waterloo. Hij was voor hen vertrokken en ongeveer samen met hen thuisgekomen.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

103

Re: Ohain: 2 Oktober

Ben wrote:

"Ik weet niet waarvoor de mensen het meest kwamen, de keuken van mijn moeder of de verhalen, de grappen en de gezelligheid van mijn vader", zei de dochter.

Geen van beide. smile Komaan forum, een kleine inspanning. Doe es een gokje iemand?

104

Re: Ohain: 2 Oktober

Trojan wrote:

Geen van beide. smile Komaan forum, een kleine inspanning. Doe es een gokje iemand?

Voor het lekkere bier? Of deed u er vroeger zelf misschien iets?

105

Re: Ohain: 2 Oktober

Ik heb het, voor de dochter!

106

Re: Ohain: 2 Oktober

Op luchtfoto's zie ik eigenlijk niet echt veel parking aan Les Trois Canards. Dient het bijgebouw als parking? Zodat men daar zeer discreet kan parkeren...

Is het normaal dat jobstudentes na middernacht werken?

107

Re: Ohain: 2 Oktober

Een kleine anomalie in het interview met dochter Van Camp:

Ze vertelt hoe de speurders beweren dat haar vader nog samen heeft gevoetbald met Jef Jurion en ze vindt dat een belachelijke bewering omdat Jurion een peuter was toen haar vader voetbalde. De speurders vergisten zich, en bedoelden waarschijnlijk dat haar vader nog had gevoetbald met ... Vanden Boeynants. Dat zou kunnen kloppen en schept dan toch wel banden. De witwaspraktijken in de voetbalwereld vind je dan niet alleen in Auberge maar ook in Les Trois Canards.

Belangrijk is hier dat de Porsche wordt gestolen door Kapllan. Dat is de clan Haemers, en de clan Haemers zijn maatjes van VDB. Volgens rapport Godbille.

108

Re: Ohain: 2 Oktober

De totale indruk van Auberge en Trois Canards is dan dat iemand z'n geld wil recuperen en dat finaal doet de nacht van Fourez in Nijvel. Nu nog vinden wie en de bende is half opgelost wat 1983 betreft. Graag gedaan. smile

Vanden Boeynants himself zou leuk zijn. Dat een eerste minister rechtstreeks betrokken is bij Bende van Nijvel-moorden is ook wel hot stuff, die in consensus door alle partijen zal worden toegedekt. En nadien moet dan het toedekken worden toegedekt ...

Maar er zijn alternatieven uiteraard, Charly De Pauw, Vastapane. Of toch de befaamde Roze Balletten-tape? Met een prins, een Belg of een Nederlander, met de broek op de enkels? Ik herhaal: Jurion moet toch wel geweten hebben waar het over ging.

109

Re: Ohain: 2 Oktober

Dan zou er zijn gemarteld en gemoord om een prins uit de verlegenheid te helpen. Dat zou nog zwaarder wegen. En tot op vandaag hete brij zijn. En nu nog altijd goodwill garanderen van Philippe I ... Wat de eigenaardige timing van de arrestatie van Tinck verklaart.

Coherentste wat ik kan bedenken tot dusver. De hoerenkorreputatie van Trois Canards past in het plaatje. Bij Fourez dan toch de tape in de koffer. Mooi mooi.

En dat alles onder Martens, mogelijk met zijn weten, ook een carrière die absolute doofpot vergt. Opgelost denk ik.

110

Re: Ohain: 2 Oktober

Heeft iemand toevallig een foto van Jacques Van Camp?