1

Wat informatie over de moord op journalist Steinier:

Op 26 januari 1989 wordt de journalist Stéphane Steinier ontvoerd en vermoord. De daders worden gezocht in het milieu van de koppelbazen. Die ronselden werknemers om illegaal te werken op grote bouwplaatsen en verdienden daar pakken geld mee.

Steinier had daar journalistieke belangstelling voor. Onder meer de grote koppelbaas Carmelo Bongiorno behoort tot de verdachten, samen met Necdet Demirkaya. Maar Michel Dubuisson, BOB-adjudant in La Louvière is om een heel andere reden verdacht.

Steinier had namelijk een relatie met zijn ex-vriendin. Toch kan het een en ander samengaan. Het parket verdenkt Bongiorno ervan Dubuisson een dienst te hebben willen bewijzen. Wat echter ook kan is dat Bongiorno de BOB’er in opspraak wilde brengen. Hoe het ook zit, uiteindelijk zal een assisenhof moeten oordelen.

Frankrijk levert de gevluchte Carmelo Bongiorno uit op 4 juni 1993. In november 1993 wordt in het Italiaanse Turijn Necdet Demirkaya veroordeeld voor de ontvoering en moord op Steinier. Het assisenhof van Bergen veroordeelt een jaar later, op 18 november 1994, koppelbaas Carmelo Bongiorno en gewezen BOB-adjudant Michel Dubuisson tot de doodstraf wegens moord op Stéphane Steinier.

Bron: Het land van de 1000 schandalen | Dirk Barrez

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Bijlage 3 van het verslag van de Tweede Bendecommissie vermeldt een inventaris van het dossier in Charleroi. Onder "F22 - Onderzoek van criminele feiten" staat: F22b4 - verdwijning van Steiner Stéphane.

Ik vermoed dat het een schrijffout is en dat ze eigenlijk Steinier bedoelen. En dat kan wel eens kloppen, want in een samenvatting van het dossier Dutroux vind ik deze informatie:

INFORMATIONS sur Maurice D. (11/08/48)
Epoux Léonce C; puis Georgette L.
Infos from cellule Brabant Wallon
01/89 D. prend contact avec PJ Charleroi suite disparition Steinier Stéphane. D. a fourni des informations à Steinier peu avant sa mort. En 09/95 il a vu devant chez Claude Maxheleau le nommé Michel Cocu avec d’autres personnes porteuses d’armes à feu. On a retrouvé des armes du Brabant Wallon dans le canal de Ronquières à 1.5 km de chez Maxheleau.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

De info van Maurice D. is heel interessant (ik sprak de man en hij lijkt me zeker geen fantast), maar misschien toch beter de achternaam van de getuige (en zijn familie) afkorten ter bescherming? (Ik weet wel dat het publiek beschikbaar is, maar toch.)

4

Ik heb het aangepast. Ik heb ondertussen ook ontdekt dat je deze info al eens had gedeeld op dit forum (in iets andere vorm) » Forum