1

Topic: Hilde Geens

Gesprek met auteur en bendeonderzoekster Hilde Geens – Een vriendelijke maar ook taaie dame

Wie haar ontmoet of met haar gewoon praat krijgt de indruk te doen te hebben met een sympathieke wat brave, onschuldig naïeve dame die zo lijkt te zijn weggelopen uit een theekransje met Miss Marple van Agatha Christie. Niets is echter bedrieglijker want ze is wel goedlachs en vriendelijk maar ook van hard hout gemaakt, ze beschikt over een taai uithoudingsvermogen, een goede analysecapaciteit, een gedegen kritische zin en een zo te zien ijzersterk geheugen.

Een gesprek over haar boek, de Bende van Nijvel en de nieuwste ontwikkelingen in dit gruwelijk moorddossier.

Waarom schreef je dit boek?

"Het dossier is te oud geworden en de jonge mensen van nu waren toen zelfs niet eens geboren. Om het te brengen zou je dus veel extra inleidende gegevens moeten vermelden. Bovendien is er in de pers amper nog interesse voor de zaak. Hoe zou je dit moeten brengen? Je moet het dan in een serie brengen maar er zijn zoveel namen in dit dossier dat men alles al vergeten is als het volgde artikel in de serie verschijnt. Daarom goot ik dit in boekvorm."

Je boek is wel een zeer grondige filering van het gerechtelijk en politioneel werk in de zaak. Dat lijkt het idee voor je boek geweest te zijn.

"Toen ik nog met Raf (Sauviller, nvdr.) voor Humo rond de zaak werkte was er al ergernis ontstaan over de vele losse eindjes die in dit dossier bleven liggen, de politiemensen die zaken niet wilden onderzoeken en de knoeiboel waaraan ik mij ergerde. Dat was mijn motief om dit te schrijven. Door familiale omstandigheden is het er ook nu pas van gekomen."

Had je geen schrik om dit aan te pakken? In het begin van je werk som je het aantal zelfmoorden en vermoorde personen op. Een indrukwekkende lijst. En dan heb je het gratuite geweld dat bij die misdaden opvalt.

"Wat mij het meest schrik aanjaagt is de manier waarop justitie werkt. Op zeker ogenblik vertelde een politieman mij dat zij indien ze dat willen bij mij een huiszoeking doen en daarbij dan ergens een portie cocaïne leggen. 'Je zal dan wel je onschuld kunnen bewijzen maar dat zal jaren vergen en daar zal je dus lang zoet mee zijn', aldus die man. Dit is voor mij meer beangstigend dan zomaar neergeschoten te worden. En als je al die gerechtelijke expertises ziet dan zie je het gebrek aan professionaliteit, het amateurisme en het gebrek aan interesse. Er is gewoon ook geen serieuze opleiding voor dit soort werk."

Wat je boek kenmerkt is je openheid van geest bij het beschrijven van het dossier. Je blijft alle mogelijks pistes openhouden.

"Kijk het onderzoek hier is zo slecht gevoerd dat je niet anders kan dan op de vlakte blijven. Ik ben wel afgestapt van mijn vroegere hypothese over de geheime diensten. Dat kan natuurlijk wel hun werk geweest zijn. Het ontbreekt echter aan voldoende goed onderzoek om dat nog zomaar te stellen. Het kan dat iemand van de CIA Philippe De Staerke naar Aalst stuurde. Maar we weten uit het onderzoek alleen dat De Staerke toen in die periode in de Delhaize van Aalst geweest is. Meer niet. Dat is het probleem. Zolang je dat meer niet hebt kan je ook niet verder."

Hoe was de reactie op je boek bij de betrokkenen, bij verdachten en gerecht?

"Van de verdachten als Leopold Van Esbroeck hoorde ik niets. Van enkele mensen die het dossier volgen kreeg ik felicitaties en bepaalde politielui die voorheen niet wilden praten willen dat nu wel. Hetzelfde met bepaalde getuigen. Maar voor mij is het voorbij, afgesloten. Ik help nog collega's en nabestaanden als dat kan, dat is het het. Een politieman verweet mij wel te vriendelijk te zijn geweest voor Christian De Vroom, de vroegere commissaris-generaal van de gerechtelijke politie. Maar de man heeft in tegenstelling tot zijn voorganger Frans Reyniers nooit een strafrechtelijke veroordeling opgelopen. Misschien heb ik vooral Paul Vanden Boeynants gespaard. Er was een tip dat het bij de overvallen van 1985 ging over die vermeende racket rond vlees en drugs. Je moet zoals de Nederlandse rechtspsycholoog professor Peter van Koppen me ooit zegde echter om iets op te lossen niet vertrekken van een motief maar van het dossier zelf, de feiten. Niet zoals men nogal gemakkelijk in bepaalde journalistieke kringen doet."

Hoe reageer je op de recente aanhouding van Jean-Marie Tinck om reden dat hij lid zou geweest zijn van de bende?

"De naam was mij onbekend maar hij heeft volgens de Cel Waals-Brabant (die nu het onderzoek verder doet, nvdr.) daderkennis en dan zijn er maar twee mogelijkheden, ofwel was hij mededader ofwel kent hij een van de daders. Vraag is ook wat hij weet. Hij woonde wel op zeker ogenblik zoals ik meen te weten in een straat waar er een café was waar een tijd sommigen van de vermeende bendeleden kwamen. Het was het clublokaal van de groep rond Jean Bultot. Kwam Tinck daar ook en dan juist in die periode? Getuigen herkenden hem ook op basis van die robotfoto. Maar die is gemaakt veel jaren na de feiten en onder hypnose en dat geeft alleen maar een slecht resultaat. Het levert niets op en is zelfs schadelijk voor het onderzoek."

Bron » willyvandamme.wordpress.com

Re: Hilde Geens

Nieuwe verdachte in onderzoek Bende van Nijvel

Komt er een doorbraak in het onderzoek naar de bende van Nijvel? De speurders hebben opnieuw een verdachte opgepakt. Michel Libert, een lid van de extreem gewelddadige groep Westland New Post, -kortweg de WNP. Die WNP zou in de jaren 80 op prospectie gegaan zijn in de supermarkten die later overvallen zijn door de bende van Nijvel. Hilde Geens heeft een boek geschreven over de Bende van Nijvel.

» www.radio1.be

3

Re: Hilde Geens

Hilde Geens over de nieuwe ontwikkelingen:

Geen verrassing dat rijkswacht wordt genoemd bij Bende

Journaliste Hilde Geens kreeg de voorbije dagen de ene telefoon na de andere, ze hoopt op DNA-onderzoek en meer bekentenissen en toch vreest ze voor tegenwerking en valse sporen.

Journaliste Hilde Geens uit Kortenaken volgt het onderzoek naar de Bende van Nijvel al jaar en dag. Ze heeft ook verschillende boeken over het Bende-onderzoek geschreven. Hilde is helemaal niet verrast dat Chris B, mogelijk de reus, lid was van de groep Diane en later bij de rijkswacht werkte:

“Dat de rijkswacht betrokken was bij de Bende van Nijvel is een piste zo oud als het onderzoek zelf. De bekendste namen zijn Bouhouche en Beijer. Die hadden blijkbaar ook contact met Chris B, de man die tegen zijn broer verteld heeft dat hij de reus is.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Hilde Geens

(...) Wat er zo typisch Belgisch is aan de Bende van Nijvel? Hilde Geens twijfelt. ‘Het moet de Belgische knulligheid wel zijn’, antwoordt ze. Geens volgde jarenlang het onderzoek naar de Bende voor het Vlaamse tijdschrift Humo en is auteur van Beetgenomen: zestien manieren om de Bende van Nijvel nooit te vinden. Het is een vernietigend ‘blunderboek’ over het onderzoek dat inmiddels 35 jaar beslaat. De dag erop mailt Geens dat ze nog heeft liggen woelen over mijn vraag. ‘Ik heb lang gedacht: dit is surrealisme. Dit is Magritte. Maar het is eigenlijk te grimmig. Het is meer James Ensor dan Magritte. Telkens als je een kast opentrekt, donderen de maskers en geraamtes op je schoenen.’

Knulligheid: het vat misschien beter dan welk woord ook het zelfbeeld van de Belgen samen. De herinneringen aan het complete fiasco van de Bende van Nijvel rakelt ons minderwaardigheidscomplex alsmaar op. Het aantal gevonden en berechte daders van de meest bloedige moorden in de Belgische naoorlogse geschiedenis bedraagt nog steeds nul. Zo spelen de dodelijke warenhuisovervallen van de Bende van Nijvel in de jaren 80 – goed voor 28 dodelijke slachtoffers en ruim veertig gewonden – nog steeds een prominente rol in de Belgische publieke verbeelding. Recent zorgt de verklaring van Chris Bonkoffsky, die vlak voor zijn dood aan zijn broer bekende dat hij een Bende-lid was, voor veel verwarring. Zoals steeds bij mogelijke onthullingen maakt na de euforie van de eerste bekendmaking de walging zich meester van het publiek. De knulligheid is al lang niet grappig meer.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Hilde Geens

Ben wrote:

Wat er zo typisch Belgisch is aan de Bende van Nijvel? Hilde Geens twijfelt. ‘Het moet de Belgische knulligheid wel zijn’, antwoordt ze.

Mag ik een vrijmoedige opmerking plaatsen, in elk geval over de kwestie rond de Bende van Nijvel? Er wordt te veel gekletst én er wordt te veel gezwegen. Alles wat er tussenin zit gebeurt te weinig.

Re: Hilde Geens

Hilde Geens volgt de "wraaktheorie" feitelijk twee keer:

  1. Latinus richt de WNP op om de Staatveiligheid en in het bijzonder Smets te kwetsen, wanneer zou blijken dat zij achter deze organisatie zouden zitten en probeert hen dus ook achter deze organisatie te steken.

  2. Bouhouche, Beijer enz. zitten achter de Bende van Nijvel om wraak te nemen omwille van hun degradatie bij de Rijkswacht.

Re: Hilde Geens

Ik vraag me toch werkelijk af op welke feiten ze zich baseert om tot die conclusie te komen. En waarom wij dan in godsnaam nog belastingen betalen en vertrouwen hebben in de staat als het 'Belgische knulligheid' is.

Tevens vergeet ze dat achter Latinus toch wel heel machtige personen aan de touwen trekken, en dat een minister van landsverdediging en eerste minister deel zijn van het Latinus-verhaal. Als men de namen van rijkswachters noemt is het mij een raadsel dat Lekeu amper aan bod komt. Van alle rijkswachters is het Lekeu die het dichts bij het bende-dossier staat, veel dichter dan Bouhouche en Beijer. Het is nu eenmaal zo dat men via Lekeu direct weer in de invloedsfeer komt van diezelfde politieker en de rijkswacht problemen.

Wraak, OK maar in een veel groter kader.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

8

Re: Hilde Geens

Hilde Geens over de ontwikkelingen in het Bende van Nijvel-onderzoek:

(...) ‘Ik stelde mij meteen vragen: welke details gaf hij zelf vrij? En vielen die te verifiëren? Tot welk milieu behoorde hij? Kan ik de man linken met om het even welke verdachtengroep die ooit in beeld kwam? Wat ik ook niet begrijp: hij werkte op een politiekazerne waar de robotfoto van de Reus uithing, en niemand van zijn collega-agenten merkte ooit de gelijkenis op. Dat vind ik veelzeggend, niet?’

De opwinding telkens bij een nieuw spoor begrijpt Geens, vanuit journalistiek opzicht. Het blijft een goed verhaal. Maar naar de slachtoffers toe blijft het dubbel. ‘De ene groep wil het absoluut weten en voelt de noodzaak om bij te blijven en het onderzoek op de voet te volgen. Maar dat maakt het voor de andere groep moeilijk om rust te vinden en om het hoofdstuk te kunnen afsluiten. Voorlopig blijft het woekeren, de verhalen blijven komen. Dat leidt tot grote ruzies tussen slachtoffers. Vreselijk triest allemaal.’

Geens wijst niet alleen naar de verhalen in de klassieke media, maar ook naar die op fora en blogs. ‘Op het internet circuleren veel vervalste documenten, waar mensen hun hoop op stellen, terwijl niemand die teksten of beweringen corrigeert en kritisch benadert. De achtergrond ontbreekt vaak ook, waardoor bepaalde details een eigen leven gaan leiden. En het geheugen van sommige betrokkenen valt niet altijd zomaar te vertrouwen.’

Geens vergelijkt het onderzoek naar de Bende van Nijvel enigszins met de eeuwige zoektocht naar de gestolen panelen van het Lam Gods. Het minste nieuwsfeitje fascineert, krijgt ruim aandacht, duidt op een doorbraak. ‘Met dat verschil natuurlijk dat de Bende dood bracht, en vernieling en verdriet. Dit verhaal zal zijn eigen leven blijven leven, zelfs allicht na een mogelijke opheldering die ik misschien niet meer meemaak.’

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Hilde Geens

"Stop met verspreiden van wilde veronderstellingen over de Bende van Nijvel"

Stop met het verspreiden van wilde veronderstellingen over de Bende Van Nijvel. Die oproep doet auteur Hilde Geens. Ze heeft jarenlang onderzoek naar de Bende gedaan en stoort zich aan de verschillende complottheorieën die vandaag de ronde doen. Vanmorgen gaf ze een voordracht in Wetteren. Onder de aanwezigen ook slachtoffers van de Bende.

Meer » www.tvoost.be

Ik ben het volledig met haar eens.

10

Re: Hilde Geens

Naar mijn bescheiden mening kan je bijna niet anders dan ook rekening houden met een complot, gezien de omvang van het dosier, gezien de modus operandi, gezien al dan niet opzettelijke manipulatie.

Maar hier zitten we weer aan de definitie van een complot: voor veel mensen is dat 'de rijkswacht, de staatsveiligheid, de politiek, de industriëlen'. Terwijl je m.i. al van een complot kan spreken als er één of meerdere personen van elke eerder opgenoemde categorie bij betrokken zijn, zonder dat ze perse handelden uit naam van hun respectievelijke categorie.

Geen complot (los van de schaal) impliceert ook dat het allemaal vrij simpel in elkaar stak.