21

Re: Jean Bougerol

Vraag is waarom plots de onderzoeksrechter net na Laffineur te hebben gehoord aan de telefoon over een "nieuwe" getuige (X), een apostille schrijft om Bougerol te onderhoren (begin oktober 1985). Toeval of niet?

22

Re: Jean Bougerol

De militaire carrière van Bougerol begint in Congo. Via Brussel en Charleroi gaat hij naar Duitsland [Euskirchen] waar hij een tijdlang het commando voert over de ESR, de Equipes Spéciales de Renseignements, eenheden van zwaar afgetrainde en niets ontziende elitesoldaten die in burgerkleding opereren en bevelen blindelings opvolgen. De bendespeurders zullen zich trouwens afvragen of bij de overvallen in 1985 geen ESR-leden betrokken waren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Bougerol

Ben wrote:

Via Brussel en Charleroi gaat hij naar Duitsland [Euskirchen] waar hij een tijdlang het commando voert over de ESR, de Equipes Spéciales de Renseignements

Om helemaal precies te zijn: ESR = Equipes Spéciales de Reconnaissance

Zie ook dit artikel van Het Laatste Nieuws » www.scribd.com Hierin lezen we dat vanaf een bepaald moment ook bij miliciens werd gerekruteerd voor de ESR en SDRA8.

Ik vind het wel vreemd dat binnen deze militaire structuur de leiding door twee rijkswachters werd bijgestaan. Is dit gebruikelijk in militaire kringen?

24

Re: Jean Bougerol

ESR/GVP heeft nooit ABL miliciens gerekruteerd. Wat het overige ik hier lees, kan ik alleen maar vaststellen dat de auteurs nooit hun vragen gesteld hebben in Plaine Sapin.

Re: Jean Bougerol

Bedankt voor deze belangrijke info Werner.

26

Re: Jean Bougerol

Ik slaag er redelijk goed in om de (militaire) carrière van Bougerol te reconstrueren maar weet er iemand wat hij vanaf 1986 heeft gedaan? Als de geheimzinnige nota echt over Bougerol gaat, dan moet er nadien toch iets gebeurd zijn met Bougerol zijn werk of carrière.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Jean Bougerol

Ben, op de rechtse foto in posting #18 draagt hij de graad van commandant met daarboven het brevet van stafhouder (SHB). Tot en met de graad van commandant behoort men tot de groep, wat men de lagere officieren noemt. Eenmaal vanaf majoor gaat men over tot de groep van hogere officieren. Aangezien men altijd spreekt over majoor Bougerol en aangezien dat hij in het bezit is van het SBH, is er dan eigenlijk wel iets bekend of hij ooit gepromoveerd is naar de 2 kolonels-graden? Stof tot nadenken...

28

Re: Jean Bougerol

Jean Bougerol was de zoon van een prostituee uit Roux. Met zijn vader had hij nooit veel contact en de man eindigde zijn levensdagen in eenzaamheid in Geel waar hij psychiatrische verzorging kreeg. Desondanks bracht Bougerol het tot majoor, hoewel hij het volgens intimi niet zo nauw nam met de discipline, veel eelt op zijn ziel had en zelfs kwaadaardige trekken vertoonde. Ik ontmoette hem tweemaal in de zomer van 2005 in zijn riante woning in Mont-sur-Marchienne (vlak onder Charleroi). Het eerste gesprek verliep vlot en hoffelijk. Ik onthield vooral drie zaken. De opmerking: "Als u me hier in de jaren van PIO en de Réseau Miller had opgezocht, dan had ik zelfs de kleur van uw sokken gekend, voordat u hier naar binnen stapte."

Dan was er het schema van Trotski waaraan hij nogal belang hechtte. De majoor tekende op een blad drie cirkels die ideologie, revolutie en subversie voorstelden. Waar de drie cirkels elkaar kruisten ontstond volgens hem de gewapende strijd. Hij ging er prat op dat dit zijn werk was en gaf meteen toe dat hij samen met kolonel Militis 'gespierde acties' organiseerde om de ordestrijdkrachten meer middelen te verschaffen zonder te preciseren wat voor acties dat dan wel waren.

Ten slotte waren er zijn internationale contacten met Ray Cline, een gewezen directeur van de CIA die hij bij de Moonsekte en de WACL ontmoette. Een andere goede kennis van de majoor was Ivan Matteo Lombardo, Italiaans minister van Handel en lid van de vrijmetselaarsloge P2. Bougerol ging ook om met advocaat Jean Violet, een geheim agent die betrokken was bij het reusachtige oplichtingsschandaal betreffende de zogenaamde snuffelvliegtuigen. Violet introduceerde hem in de extreemrechtse club CEDI.

Toen ik opmerkte dat hij volgens Cline een opleiding in antiterreur- en guerillatechnieken had gekregen, werd hij kwaad: "Als u te ver gaat, zal ik u weten te vinden. Hoe minder u weet, hoe beter. Faites attention que vous n'entrez pas dan le collimateur comme certains de vos collègues." Hij doelde daarmee onder meer op een journalist die hij in 1979 samen met Dossogne liet schaduwen na de publicatie in Knack van een illegale wapendeal waarbij Vanden Boeynants en Boas van ASCO betrokken waren.

Enkele weken later ontmoette ik hem opnieuw, maar nu hield hij de boot af. Hij wou niet meer over het verleden praten en nam me mee naar een vernissage van een plaatselijke kunstenaar twee straten verderop. Hij bezat er een kunstgalerij net zoals de geheime agenten Davila, Artfelt en Vande Weghe. De ideale plek voor incognito ontmoetingen ...

Bougerol was de voorman van een antisubversief netwerk dat in contact stond met diverse geheime diensten en de kenmerken van een stay-behindnetwerk in zich droeg, maar dan wel bekeken in een vervormende spiegel. Deze organisatie werd geleid door personages met extreem-rechts gedachtengoed die elkaar ontmoetten in enkele obscure tempelorden. De tempeliers hadden banden met de SAC in Frankrijk en de Italiaanse vrijmetselaarsloge P2 en toonden zich meesters in het manipuleren van boeven in dienst van de georganiseerde misdaad. Ze konden rekenen op de steun van een maffieuze organisatie binnen de entourage van VDB, de PS-politicus Guy Mathot en de Joodse wapenlobby.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Jean Bougerol

Ben wrote:

Het PDG, een bedrijf van de Bonvoisin, gaf het blad Inforep uit, waarin Bougerol schreef.

Bougerol gebruikte het pseudoniem Hugues Miller wanneer hij voor Inforep schreef.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Bougerol

Volgens Generaal op rust Raymond Van Calster was Jean Bougerol een fantast. Niks mis mee zou ik zeggen.

De grote Manitou ziet alles