Re: Eric Lammers

Ben wrote:

Ik weet dat ik mij op glad ijs begeef met deze uitspraak maar ik denk dat de kans zeer groot is dat Eric Lammers de man was in Nijvel die met Colt .45 naar Morue heeft geschoten. Weet er iemand of Eric Lammers een alibi had voor de overval in Nijvel?

Sinds enkele weken ben ik er enorm van overtuigd geraakt dat WNP - of toch enkele leden van WNP - achter de inbraak in Nijvel zit en dat de moord op Morue het echte doel van de inbraak was. Lammers past om verscheidene redenen perfect in die theorie. Ben, is er een reden waarom je nu met je stelling op de proppen komt? Ben je misschien op nieuwe informatie gestoten ivm Lammers en/of Nijvel?

22

Re: Eric Lammers

Ik heb geen nieuwe informatie maar als ik de informatie die we nu hebben over Nijvel naast de informatie over Lammers leg, lijkt de kans zeer groot dat er in Nijvel een aantal leden van WNP betrokken waren. En in dat geval is Eric Lammers hoofdverdachte.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

23

Re: Eric Lammers

En het ringbaardje natuurlijk... Maar er zijn behalve Lammers nog serieuze kandidaten voor die rol.

Re: Eric Lammers

Ik ben er, net als Ben, van overtuigd dat de WNP een cruciale rol speelt in het verhaal van de Bende van Nijvel. Lammers is een van de sleutelfiguren die veel van de personages met elkaar verbindt, en de moorden waarvoor hij veroordeeld is (en degene waarvoor hij de dans ontsprongen is) tonen dezelfde modus operandi en meedogenloosheid die we bij de bende tegenkomen. Volgens mij is hij ook de naamloze karateka die bij Calmette trainde en met zekerheid geïdentificeerd werd na de overval op Dekaise.

Wat ik me afvraag: komt hij nog steeds in aanmerking als de informant die de speurders naar de wapens in Ronquières leidde of is dit gerucht intussen weerlegd?

25

Re: Eric Lammers

Ik denk ook in de richting van Ben, juist de vraag: wat doet De Staerke in het verhaal?

26

Re: Eric Lammers

Lammers is op 2 september 1960 geboren in La Hestre, vlakbij La Louvière. In een verhoor van 25 september 1985 - Lammers zat toen in de gevangenis van Vorst - vertelt hij over een actie van het WNP:

Op een bepaalde dag werd Marcel Barbier geslagen door een aantal Noord-Afrikanen. Ze besloten deze mannen te zoeken om ze een lesje te leren. Lammers kreeg van Michel Libert een Colt .45 en Libert zelf had een .22 revolver. De andere van de groep hadden enkel een mes. Libert had hen ook gezegd om hun lidkaart van WNP mee te nemen in het geval ze tegengehouden werden door rijkswachters of politieagenten. Tijdens hun zoektocht kregen ze zelfs hulp van rijkswachters maar ondanks een zoektocht door de stad [Brussel] hebben ze de mannen niet gevonden.

Vanaf 4 oktober 1983 tot 27 juni 1984 heeft Lammers ook in de gevangenis gezeten. Tijdens die periode kreeg hij verschillende bedreigingen en druk van Nemry (Lammers vertelt in het verhoor niet waarover deze bedreigingen gaan). Dat was volgens Lammers de reden waarom hij wou ontsnappen. Daarom vroeg hij aan zijn ouders om een kogelvrije vest te kopen. Het was Alain Weykamp die voor 1.400 frank een kogelvrije vest heeft verkocht aan de vader van Eric Lammers. Nadien heeft hij ontdekt dat deze vest was gemaakt door een "firma in Temse". Lammers vermoedt dat Weykamp deze vest zelf van iemand heeft overgekocht.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Eric Lammers

Zoals je hierboven kan lezen, wordt Lammers op 4 oktober 1983 [in Namen] gearresteerd. Dat geeft hem een alibi voor de feiten in Beersel en Anderlues. Op 27 juni 1984 wordt hij vrijgelaten maar in (september) 1985 zit hij blijkbaar opnieuw in de gevangenis. Eind 1985 wordt hij echter voorwaardelijk vrijgelaten. Kent er iemand de exacte duur van de periode dat hij in de gevangenis van Vorst zat?

In verband met de overval in Anderlues is het toch belangrijk om op te merken dat het onderzoek zich op een bepaald moment richtte op de discotheek aan de overkant van de straat. Daar zou Eric Lammers nog gewerkt hebben » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eric Lammers

Ben wrote:

Libert had hen ook gezegd om hun lidkaart van WNP mee te nemen in het geval ze tegengehouden werden door rijkswachters of politieagenten. Tijdens hun zoektocht kregen ze zelfs hulp van rijkswachters maar ondanks een zoektocht door de stad [Brussel] hebben ze de mannen niet gevonden.

Die "lidkaart" van het WNP moet dan toch een speciale vermelding gehad hebben. Met mijn lidkaart van de schietclub zie ik nog niet direct de politie mij helpen om mensen te zoeken in Brussel.

Ik heb zelf ooit een lidkaart gehad van een internationale instelling uitgegeven door het ministerie van binnelandse zaken van het land waar ik te gast was. Die kaart deed de flikken en ordehandhavers wel onmiddelijk inbinden, al voerden ze hun onderzoek wel uit. Maar ze waren plots wel heel vriendelijk.

Ik wil maar zeggen daar zal toch wel iets meer opgestaan hebben dan WNP ofwel wist de politie nationaal dat ze WNP mannen met rust moesten laten. Om een bepaalde reden.

Re: Eric Lammers

Ben wrote:

Op een bepaalde dag werd Marcel Barbier geslagen door een aantal Noord-Afrikanen. Ze besloten deze mannen te zoeken om ze een lesje te leren.

http://s1.postimg.org/zc6bsf6u7/WNP.jpg

30

Re: Eric Lammers

Op 3 maart 1988 wordt Christian Amory ondervraagd door de Cel Waals Brabant. Op een bepaald moment gaat het ook over Eric Lammers:

"A votre question, je vous réponds qu'au cours de mes recherches, j'ai appris que Lammers Eric fréquentait une milieu criminogène du Borinage, du moins à cette époque. Je ne connais rien de plus au sujet de ce personnage que je n'ai d'ailleurs jamais rencontré."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube