21 (edited by noorderling 12-04-2008 23:56)

Re: Beersel: 23 December

Eindelijk iemand die me volgt. Dit is niet zomaar een moord vanwege wat schulden. Hier is meer aan de hand. Althans dat zegt mijn gevoel. Het is te koelbloedig om zomaar een moord te zijn. Niemand mocht iets weten van de bende, en deze man wist wel wat. Wat was nou precies de band van het slachtoffer met extreem-rechts?

22

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Ging Vanden Eynde enkel maar de hele dag kaarten in Brussel?

Via het kleinkind van Vanden Eynde ben ik het volgende te weten gekomen:

  • Het onderzoek naar zijn privé leven leverde niet zoveel op.

  • Ze mogen het dossier inkijken waar uit je kan leiden dat er maar weinig goed werk is verricht in het dossier, maar dat wisten we eigenlijk wel al.

  • Onlangs kregen ze nog een brief uit Charleroi (Jumet), wat daar in staat heb ik niet gevraagd.

23

Re: Beersel: 23 December

(Gok) Schulden of niet, het staat dat vast dat het om een zeer gruwelijke moord gaat waar profilers waarschijnlijk veel uit kunnen lezen. Naar het schijnt leverde het onderzoek naar het privé-leven niet veel op. Maar als je dan leest dat er niet veel onderzoek gevoerd is, kun je waarschijnlijk uit dat onderzoek naar het privé-leven ook niet veel nuttigs halen.

Een BOB'er van Halle verklaarde over de moord op José Vanden Eynde het volgende tegenover het weekblad Humo :

"Neem de moord op de nachtwaker van Jef Jurion. Daar heeft de Bende een .22 gebruikt, een heel licht kaliber is dat. Geen wonder dat ze die man acht kogels door het hoofd hebben geschoten. Ik ken in Lembeek iemand die zeven van die kogels in zijn kop gekregen heeft en nog altijd door het dorp fietst."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Beersel: 23 December

De BOB van Waver deed een onderzoek naar Angelou en Vanden Eynde en naar het taxibedrijf waarvoor ze beiden hebben gewerkt. Het gaat over het taxibedrijf STI. De BOB van Waver deed onder andere onderzoek naar een collega van de twee slachtoffers van de Bende. Het zou gaan om een zekere Wachtelaer, die volgens het onderzoek banden zou hebben met extreem-rechts.

Bron: karton ch 53, BOB Waver, 14 Augustus 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Een BOB'er van Halle verklaarde over de moord op José Vanden Eynde het volgende tegenover het weekblad Humo :

'Neem de moord op de nachtwaker van Jef Jurion. Daar heeft de Bende een .22 gebruikt, een heel licht kaliber is dat. Geen wonder dat ze die man acht kogels door het hoofd hebben geschoten. Ik ken in Lembeek iemand die zeven van die kogels in zijn kop gekregen heeft en nog altijd door het dorp fietst.'

Persoonlijk vind ik dat nogal een sterke bewering van die rijkswachter (het verhaal van de man in Lembeek laat ik hierbij in het midden) die toch duidelijk het kaliber .22 onderschat naar mijn mening.

Het was o.a. in de jaren tachtig een geliefd kaliber bij elite-agenten van verschillende inlichtingendiensten. Redenen:wereldwijd verspreid kaliber en makkelijk aan munitie te komen, zeer makkelijk hanteerbaar door de zeer teringe terugslag wat de precisie en vuursnelheid ten goede komt, ook een toegankelijk kaliber naar "demping" toe en zelfs ongedempt niet zo een grote kabaalmaker.

De hierboven genoemde agenten waren er met dit kaliber op geoefend om "clean headshots" toe te dienen.  Een "double tap" kan misschien wel tot de procedure hebben behoord van velen (het kaliber laat door zijn geringe terugslag ook makkelijk "close groupings" toe), ik kan me toch echt niet voorstellen  dat ze zowat een hele lader moeten afvuren om hun slachtoffer te doden in de standaardsituaties, dan was dit onder deze agenten uiteraard nooit een zo geliefd kaliber kunnen worden.

De .22 is volgens mij een kaliber dat in de handen van een geoefend schutter zeer zeker een geschikt (moord)wapen is, dit zowel op korte afstand (bv:pistool) als op langere afstand (geweer), de .22 is erop gekend heel precies te zijn en ook naar actieradius komt hij niet tekort. Trouwens de rijkswachter spreekt over 8 schoten, waren het er in werkelijkheid geen 5?

26

Re: Beersel: 23 December

Eigenlijk een vreemde uitspraak van de rijkswachter. Het was duidelijk dat die man gewoon dood moest, liquideren punt. Dat is nog altijd iets anders dan een schietpartij, waar je gewoon schiet uit verdediging.

27

Re: Beersel: 23 December

Een .22 is geen verdedigingswapen. Het is geen "manstopper". Wel ideaal als moordwapen wanneer je kort bij het slachtoffer kan komen. Meerdere kogels op een vitale plaats zijn echter een noodzaak. Het is het wapen bij uitstek door bv. de Mossad.

28

Re: Beersel: 23 December

LEO wrote:

Wel ideaal als moordwapen wanneer je kort bij het slachtoffer kan komen.

Het lijkt er op dat de Bende dit wist. Als je ziet welke moorden met dit wapen gepleegd zijn: de moord op de taxichauffeur, waar de moordenaar vlak achter het slachtoffer zat, de moord op de conciërge, waar ze hem eerst aan het bed hadden vastgebonden en in Nijvel, waar mevrouw Dewit wordt afgemaakt met het wapen

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Het lijkt er op dat de Bende dit wist.

Het waren wapenfreaks hé.

Re: Beersel: 23 December

LEO wrote:

Meerdere kogels op een vitale plaats zijn echter een noodzaak.

Ik ben volledig met je post akkoord LEO, op de geciteerd regel na. Ik zou hier eerder stellen dat meerder kogels "aangeraden" zijn maar echter niet "noodzakelijk". Een .22 in het oog of oor (of achter) zal quasi altijd dodelijk zijn. Niet dat ik wil muggeziften, maar zoals ik eerder aanhaalde word de .22LR meestal onderschat. 

Oscar Romero werd destijds geëlimineerd met een .22LR, dit met 1 enkel schot in het hart, vanop een afstand meer dan 50 meter. Uiteraard is de .22 geen manstopper, maar in getrainde handen, een zeer geschikt moordwapen.