11

Re: Faez Al Ajjaz

Paul Latinus reed als bode van de Syrisch-Saoedische advocaat en geheim agent Faez Al Ajjaz elke week naar Parijs. Al Ajjaz woonde in België van 1980 tot 1983 en probeerde hier samen met zijn broer een inlichtingendienst op te zetten "voor verschillende buitenlandse mogendheden", zei Albert Raes tegen de Gladiocommissie. Tegenover de eerste parlementaire onderzoekscommissie verklaarde de baas van de Staatsveiligheid dat zijn dienst er nooit in geslaagd was te bepalen welke nationaliteit die man eigenlijk had. Hij had geen diplomatie statuut en was enorm strijdlustig.

"We hebben de indruk dat hij van vele walletjes eet." Faez beschikte over reusachtige financiële middelen en de Staatsveiligheid had informatie dat hij het Front de la Jeunesse gefinancierd zou hebben. Nadat Faez werd veroordeeld voor oplichting van de verzekering, vertrok hij met onbekende bestemming, maar hij kwam nog vaak in Brussel. De moslim gaf bij Georges Marnette toe dat Latinus mensen voor hem bespioneerd had, maar minimaliseerde hun contact: de foto's van de maarschalk waren onbruikbaar. Faez repte met geen woord over de klussen die de WNP voor hem zou uitgevoerd hebben, zijn appartement schoonmaken bijvoorbeeld.

"Toen Latinus bij WNP kwam aanzetten met Faez, zei hij dat hij de nummer één ging worden van de spionage in België", vertelde Libert. De Syriër had een ander verhaal. Hij probeerde van de berooide WNP-leider af te komen en hem door te geven aan zijn eigen politiecontacten en kaartte hem aan als informant bij de BOB-adjudant Guy Goffinon, maar dat werd geen succes.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Faez Al Ajjaz

Ben wrote:

Paul Latinus reed als bode van de Syrisch-Saoedische advocaat en geheim agent Faez Al Ajjaz elke week naar Parijs.

Wordt dat ook niet verteld over Van Camp? Dat hij vaak over en weer reed naar Parijs?

Sebastiaan wrote:

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in een nota van de staatsveiligheid over Faez Al Ajjaz en 'operatie Sirocco'.

Uit 1987 » www.scribd.com
En eentje uit 1989 » www.scribd.com

Toch even onderlijnen dat in die nota wordt gesuggereerd dat de smeergelden van Eurosystem Hospitalier finaal bestemd zouden zijn geweest voor de financiering van extreem-rechts. Waarbij 'extreem rechts' dan toch moet verstaan worden als bepaalde buitenlandse belangen?

13

Re: Faez Al Ajjaz

Trojan wrote:

Wordt dat ook niet verteld over Van Camp? Dat hij vaak over en weer reed naar Parijs?

Zelfcorrectie: Luxemburg.

Maar toch, indien wekelijks naar Luxemburg, als 'bode'? Als bode van wie?

14

Re: Faez Al Ajjaz

Barbier vertelt dat Faez Al Ajjaz Vanden Boeynants soms liet wachten aan de telefoon, of deed terugbellen als het hem op dat moment niet goed uitkwam. Het vertelt ons iets over het gewicht van Faez. Aangezien Faez Al Ajjaz het dossier Eurosystem Hospitalier goed lijkt te kennen, lijkt het aannemelijk dat de contacten Faez-VDB in dit kader passen. Ook Albert zou bij Faez gezien zijn, wat het nog aannemelijker maakt.

15

Re: Faez Al Ajjaz

Klaartje Schrijvers situeert hem in haar proefschrift over 'neo-aristocratisch rechts' als een van de contacten van Violet. En wel in het volgende impossante rijtje :

Zo onderhield hij (Violet) nauwe contacten met figuren als Sanchez-Bella, Carlo Pesenti, François Vallet, Antoine Pinay, Otto von Habsburg, Franz Josef Strauss en met de Belgen de Bonvoisin en Florimond Damman, de koning van Saoedi-Arabië Fayçal, en met de Saoedo-Syrische journalist Faez El Ajjaz.

El Ajjaz raakt dus aan zowel de hele hoge bovenwereld als aan de onderwereld, als we WNP zo mogen noemen ...

16

Re: Faez Al Ajjaz

Wie ook vaak in 1 adem wordt genoemd met Al Ajjaz: Carl Armfelt. En als we Van Haperen mogen geloven was ook Bob Denard een goed contact van Al Ajjaz.

17

Re: Faez Al Ajjaz

Uit de brief van Barbier van 6 februari 1986:

En Faez Al Ajjah, zal u zich afvragen? In september 81 ben ik door Paul [Latinus] aan hem voorgesteld door. Faez was een fervent anticommunist en beheerde het fortuin van het Saudische vorstenhuis. Later zijn we er vaak op bezoek geweest. We hebben er tweemaal de maaltijd gebruikt. Toch hield ik niet van de man. Ik ben ervan overtuigd dat hij een Syrisch agent was. Tweemaal ben ik er voor een lange periode, telkens wanneer hij in het buitenland vertoefde, de telefoon gaan opnemen.

In de ingesproken boodschappen werden de namen van Belgische en Luxemburgse banken vermeld, wapenleveringen aan Libanon en zaken in Spanje. Zo bezat hij een restaurant in Marbella. Hij kreeg ook telefoon van Vanden Boeynants. Prins Albert heb ik eens ijlings de woning zien verlaten, net toen ik binnenstapte. Faez heeft me ooit gesproken over de geheime Zwitserse bankrekening van Jean-Claude Garot, de hoofdredacteur van Pour die in zijn studententijd lid was van het extreem rechtse Jeune Europe. Les extrêmes se touchent!

(...) Faez vroeg me eens hem te helpen een rekening te vereffenen met de garagist André Dehaut, die zijn Mazda had gestolen en waarmee de aanvallers van rijkswachtmajoor Vernaillen zich verplaatsten. Ik moest de garagist ombrengen eenmaal hij gelokaliseerd was. Ik heb dit trouwens aan de heren Marnette en Zimmer van de GP verteld. Waarom beweert
Faez dat hij niets met de aanslag te maken heeft, terwijl hij toch die garagist wilde vermoorden? Je doodt toch niet iemand alleen maar omdat hij jouw wagen heeft gestolen?

Faez heeft voor de aanslag op Vernaillen enkele dagen in de cel gezeten maar is dan dankzij een hooggeplaatste politieke relatie vrijgekomen. Paul is hem zelfs na zijn vrijlating gaan ophalen. Na de diefstal van de ultrageheime NAVO-telexen ben ik hem het eerste nummer van Althing gaan brengen. We hadden op rood papier een twintigtal documenten afgedrukt. Rood papier kan immers niet gekopieerd worden. Faez was niet helemaal tevreden. Hij wilde dat we in een volgend nummer alleen nog militaire inlichtingen zouden verzamelen en "plus y avoir de renseignements d’ordre général".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

18

Re: Faez Al Ajjaz

Was het Armfelt die Ajjaz erbij wou lappen door hem te koppelen aan die Mazda, zoals Van Haperen beweerde?

Re: Faez Al Ajjaz

Ben wrote:

Uit de brief van Barbier van 6 februari 1986:
(...) Faez vroeg me eens hem te helpen een rekening te vereffenen met de garagist André Dehaut, die zijn Mazda had gestolen en waarmee de aanvallers van rijkswachtmajoor Vernaillen zich verplaatsten. Ik moest de garagist ombrengen eenmaal hij gelokaliseerd was. Ik heb dit trouwens aan de heren Marnette en Zimmer van de GP verteld. Waarom beweert Faez dat hij niets met de aanslag te maken heeft, terwijl hij toch die garagist wilde vermoorden? Je doodt toch niet iemand alleen maar omdat hij jouw wagen heeft gestolen?

Vergeet niet deze info ivm deze André Dehaut :

Een tweede garage waarvan het criminele milieu gebruikte maakte, werd gehuurd door de firma Beau-Site Louise. Beheerder van deze firma was André Dehaut, geen onbekende in het Bende-dossier, aangezien hij de garagehouder was waar de Mazda werd gestolen die werd gebruikt voor de aanslag op rijkswachtmajoor Vernaillen. Uit gegevens waarover het gerecht beschikt zou blijken dat André Dehaut financiële steun kreeg van Hilaire Beelen – bekend van de Kirschen-zaak – en René Meulemans, een ex-kaderlid van de Banque Copine.

Deze 'garagist' was dus wel van heel wat op de hoogte.

20

Re: Faez Al Ajjaz

Ik vind de Mazda en de garage een zeer interessant spoor. Waarom? Omdat de Mazda betrokken was bij een escroquerie à l'assurance. En dat is misschien te koppelen aan de bende van Waterloo die met hulp van corrupte rijkswachters dergelijke fraude organiseerden, gefingeerde ongevallen.

Waarom wordt aan Barbier gevraagd om die garagist vermoorden? Ook Morue lijkt in dit verband vermoord (Colruyt Nijvel). Dezelfde nacht Dewit en Fourez. Meest gangbare hypotheses zijn dat Dewit een video had van haar verkrachting door Charly De Pauw, en/of dat ze notaris Lefère chanteerde met bewijs van geknoei met gewestplannen.

Dat zou dan een dubbele pijl zijn naar omgeving Vanden Boeynants. Koppel Dewit-Fourez naar De Pauw en/of Lefère. Morue naar Al Ajjaz. En met extra confirmatie als zou blijken dat bende van Waterloo de uitvoerders waren die nacht, zoals Wolf stelt op Tueries.

Plus nóg een confirmatie dan als in '85 in Overijse iemand vanuit een pizzazaak om een pot mosterd wordt gestuurd en vijf minuten later dood is. Omdat hij de nacht van Nijvel teveel heeft gezien. Pizzazaak nota bene waar Calmette karateles gaf een verdieping hoger.