11

Re: Chantage en staatsbelang

Ik denk dus, zoals elders gezegd, aan Jean-Luc Baugniet als coördinerend systeem. Zijn hier mensen op het forum die een foto van Baugniet kunnen bemachtigen en plaatsen? De Baugniet uit zijn "grote dagen" wel te verstaan, en niet de aan lager wal geraakte Baugniet die circuleert in de buurt van het Zuidstation.

12

Re: Chantage en staatsbelang

Het lijkt tot in den treure te gaan om het recupereren van iets dat belastend is voor Vanden Boeynants en omgeving. En/of belastend is voor het Koningshuis. En/of belastend is voor een hele strekking rechts, nl. die rond Violet.

Het zou kunnen gaan om blotebillenmateriaal, maar net zo goed om bewijzen van bankfraude, of om bewijzen van illegale wapentrafieken, pikantste vorm van het laatste: wapenleveringen aan communisten. Chantage is zeker een element van het verhaal. Staatsbelang zeker ook.

Het enige wat we zeker weten is dat het de einddagen zijn van een VDB, een De Pauw, een Van Wijck, een Rossignol misschien, en het begin van het einde van de hele omgeving Violet. 

Mijn intuïtie is: Bende van Nijvel is te interpreteren als de gewelddadige stuiptrekkingen van die omgeving. Politieke grote kuis die nogal bloederig is uitgedraaid?

Maar het blijft moeilijk klaar te zien in de wederzijdse infiltraties, in de mogelijke betrokkenheid van Mossad, in de identiteit van de uitvoerders, de precieze betrokkenheid van VDB en co in drugtrafieken, de betrokkenheid van specifieke bendes, de betrokkenheid van entiteiten als SAC of P2.

Dat VDB na Le Touquet licht is weggekomen, doet mij vermoeden dat hij wel iets in bezit had dat zeer explosief was voor de Belgische Staat.

Weet niet in hoeverre mijn hypothese samenvalt met die van jou dim? Hoop op verdere discussie.

13

Re: Chantage en staatsbelang

Heb me lang laten charmeren door wat LEO beschrijft in post 3. Met het idee dan dat VDB ijverig heeft meegeholpen om de chantage jegens Albert te stoppen, en in ruil licht is weggekomen.

Maar dan blijf je steken in een verhaal waar weinig plaats is voor de andere dimensies, die er toch onmiskenbaar zijn, denk alleen maar al aan het schema van Latinus. Waarom zou Latinus dan vermoord zijn? Waarom bv. Cams? Waarom Mendez?

14

Re: Chantage en staatsbelang

Komt aardig in de buurt, Trojan. Alleen kan ik die finale lijn tussen de twee kampen maar niet trekken. Er is de chanteur en de gechanteerde, maar wie van de twee was de Bende? Mogelijk wisselden de kampen zelfs doorheen de tijd (eerste versus tweede golf). Wat voor mij vaststaat is dat:

  • de kliek Staatsveiligheid/Gol lijnrecht stond t.o.v. de kliek de Bonvoisin ("gefikst" door hem aan extreem-rechts te linken)

  • dat de geviseerde extreem-rechtse kliek Dossogne/Bultot/... wijzen naar de Staatsveiligheid/Gol als opdrachtgever van de Bende (Mendez trouwens ook)

  • de kliek Boas/Fortunato/... aan het chanteren waren geslaan (mogelijk zelfs met de Prins in vizier? met risico's voor de Belgische Staat? de Generale?)

  • dat er heel veel dossier zijn die op chantage wijzen (niet alleen roze, zie ook Verdeyen)

  • dat het dossier Atlas er - gezien die dossiers - iets mee te maken heeft

  • dat de Mossad relevant lijkt omwille van het verhaal Ostrovsky, de wapen- en drugshandeldossiers en de nauwe linken met de Staatsveiligheid en Smets (maar wat is de verhouding van de Mossad met Boas en Atlas: voor of tegen? wie werd geviseerd?)

15

Re: Chantage en staatsbelang

Laat ons even aannemen dat de drie Delhaize-overvallen in 1985 terreuraanslagen zijn die politiek geïnspireerd zijn. Dan zijn er tot op vandaag minstens twee logica's. En ik hou beide mogelijkheden open.

  1. Het komt van extreem rechts, omgeving Violet, en het moet de bevolking in de juiste stemming brengen voor een militaire coup waarvan Vanden Boeynants het gezicht moet zijn. Zoals naar verluidt in 1973 al een keer in de steigers stond.

  2. Het is net omgekeerd en moet dienen om de versterking van de rijkswacht op de politieke agenda te zetten voor de volgende regeerperiode, als beste garantie op voldoende tegengewicht tegen de dreiging van een militaire coup.

Ik neig alles bij elkaar genomen naar 2. 

Het zou dan gaan om enigszins tegengestelde belangen tussen 'CIA' en 'Mossad'. CIA die op Europese schaal in geheime extreem rechtse structuren de beste garantie ziet tegen het communisme. Mossad die het toch veiliger acht te mikken op een meer transparant en democratisch rechts. En een beetje paradoxaal daartoe de strategie van de spanning inzet.

Vat ik het daarmee goed samen dim?

16

Re: Chantage en staatsbelang

Indien logica 2 de juiste is, dan kan een halve pagina vrij vage Ostrovsky ons naar de uitvoerders leiden.

De bevolking uitleggen dat je een paar tientallen burgers hebt geöfferd om de dreiging van een militaire coup te verminderen, blijft uiteraard een heikele zaak. Als je dat wil legitimeren door Vanden Boeynants in zijn volle dimensie te tonen, dan sleur je mogelijk het koningshuis mee in die slechte faam.

Maar nu Albert al naar de achtergrond is, misschien meer kans dan ooit, dat er toch iets beweegt. Alhoewel de laatste ontwikkelingen van het onderzoek zich louter lijken af te spelen binnen logica 1. Interessante situatie eigenlijk, als men echt doorgedreven zoekt binnen logica 1 en er wordt niks gevonden, dan moet het bijna logica 2 zijn. Of mis ik mogelijkheden?

17

Re: Chantage en staatsbelang

Onderliggend natuurlijk economische belangen, België zal als draaischijf van veel illegale trafieken wel de bijzondere belangstelling hebben gehad van Israël, dat een landje is van hetzelfde type. Nog een argument voor logica 2. Niet alleen trafieken, ook een betere entry richting Congolese rijkdommen.

Zo, ik heb mezelf weer teruggekanteld naar mijn eerste intuïtie. smile

Renegade lawmen identificeren zal misschien makkelijker zijn dan Chileense geheime politie.

18

Re: Chantage en staatsbelang

Guy Bouten zijn versie in zijn nieuwe boek volgens zijn voorstelling in Zeebrugge zou dezelfde richting uitgaan. smile

19

Re: Chantage en staatsbelang

Er zijn maar liefst vier slachtoffers van de Bende van Nijvel die in het bezit lijken van chantagemateriaal. Van Camp, opgenomen gesprekken i v m Florennes volgens Verdeyen. Fourez-Dewit, lopende chantage versus notaris Lefère, vermoedelijk chantage van Charly Depauw in de partouzesfeer. Vanden Eynde, zijn kleinkinderen maken melding van een aantal cassettes. Er moet toch iets zijn waarvoor hij gemarteld wordt?

Aan de andere kant treffen we Bouhouche aan, met zeer sterke interesse in het opzetten van chantages. En ruimer dan Bouhouche, een groep rijkswachters en/of BOBers die materiaal uit het netwerk van Montaricourt als chantagemateriaal gebruiken of overwegen te gebruiken?

Dit is een hele concrete piste die heel wat zou verklaren. Zonder te moeten grijpen naar grote politieke complotten.