31

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

dim: kan je verduidelijken wat je precies bedoelt met de stelling dat de oplossing in het Atlas zou dossier zitten? Ik ben niet helemaal mee en geef graag toe dat ik nog niet zo vertrouwd ben met deze materie. Verder toch een verrassende uitspraak want ik vind eigenlijk nergens terug dat het moord-motief op André Cools in twijfel wordt getrokken.

Als we deze lijn verder zetten dan zou het in principe kunnen dat de moord komt uit extreem-rechtste hoek (bende van Nijvel in opdracht van Mossad?) ... en dat ook hier de schuld wordt doorgeschoven naar iemand uit linkse hoek (Alain van der Biest). Zodus zoals gebruikelijk ''rechtse terreur die ze in de schuld willen schuiven van linkse terreur"... zie ook de stelling van Ostrovsky dat men de CCC (extreem links) de schuld wou geven van door extreem rechts gepleegde misdaden.

Straks wordt de zelfmoord van Alain van der Biest ook nog in twijfel getrokken.

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Hoewel het gerecht in het onderzoek naar de moord op Cools een grote inspanning heeft geleverd en het 'uitvoerend' gedeelte grotendeels bloot heeft gelegd, zijn er twee opvallende zaken:

1. Men heeft nooit bevestiging gekregen over het precieze motief.

Affaires en redenen genoeg om grote spanningen te veroorzaken binnen in de PS (Agusta, Dassault, carriere en postjes, compensatieregeling Agusta, ...), maar toch is het exacte motief niet bekend.

Op deze website lezen we:

Volgens de (anonieme) getuige was voormalig PS-voorzitter en vice-premier Cools uit de weg geruimd “omdat hij te veel personen in verlegenheid had gebracht”. 

Sommigen spreken over een conflict tussen Felix Przedborski en Cools wat betreft privatisering van nutsvoorzieningen, waar laatstgenoemde sterk tegen gekant zou geweest zijn.

2. Men heeft nooit een sterke bewijslast gehad wat betreft de opdrachtgever. 

Opnieuw van op deze website:

Het is echter omstreden of Van der Biest, ten tijde van de moord op Cools verslaafd aan alcohol, de opdracht gegeven heeft. 

En ook:

Van der Biest blijft weliswaar verdachte, maar bijna niemand gelooft meer dat hij achter de moord op zijn beschermheer zit. Hij staat bekend als een zachtaardige poëet met een drankprobleem. De ex-minister omringde zich slechts met verkeerde figuren, zo wordt gezegd. Vorige week vond een videoconfrontatie plaats tussen de twee huurmoordenaars en tien van de elf Belgische verdachten in de zaak-Cools. De Tunesischers herkenden enkele verdachten, maar niet Van der Biest.

Maar iemand (in elk geval de 'anonieme getuige') wou wel degelijk dat de opdrachtgever in het kabinet van Van der Biest 'gevonden' werd:

Jarenlang heeft er geen schot gezeten in het moordonderzoek. De justitie en de media staken elkaar de loef af met motieven en verdachten. Maar harde bewijzen bleven uit. Tot het fel bekritiseerde gerecht in Luik twee jaar geleden, in de marge van de affaire-Dutroux, plotseling een doorbraak forceerde. Een anonieme getuige leidde de justitie opnieuw naar ex-minister Van der Biest en diens naaste medewerkers van Italiaanse afkomst. Het spoor was al eerder gevolgd, maar het liep bij gebrek aan bewijzen steeds dood.

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Ook opletten voor dit, in het boek lezen we letterlijk:

"... en tekenden ook voor de politieke moord op een Belgische minister."

Als we dat figuurlijk opvatten, kan het ook slaan op Van de Biest zelf, of een van de andere ministers die van hun sokkel vielen in deze periode.

34

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Een aantal mensen hierboven is op het verkeerde been gezet doordat de nederlandse vertaling spreekt over 'afvallige journalisten' waar de engelse tekst het heeft over 'renegade LAWMEN'. Zelf heb ik ook lange tijd gedacht dat de Mossad zwaar de hand had in de Bende van Nijvel.

Gaandeweg ben ik dan toch gekanteld naar de agenda van Violet en Strategie van de Spanning als motor van de gebeurtenissen. In combinatie met het opruimen van lastige getuigen, verklikkers en chanteurs in Belliardstraat 39 omgeving. Ostrovsky blijft vaag, en spreekt eigenlijk met weinig autoriteit, uiteindelijk maar een loopjongen binnen de Mossad, naar mijn gevoel weet hij niet meer dan pakweg een Lammers of een Barbier.

Maar dim mag me altijd proberen overtuigen ...

En als het jaar 1984 korrekt is als start van deze operatie, dan verklaart het alleen de tweede golf. Ik geef toe, na een paar keer herlezen, begin ik weer te twijfelen. En toch rammelt het verhaal, grote inspanningen om de wakker gemaakte cel wapens te bezorgen in 1984, terwijl we er altijd van uitgaan dat er continuïteit is van gebruikte wapens over de twee golven. Of is die hele mix, wat ik vaak denk, een finishing touch om alles onoplosbaar te maken?

Vraag rest: waarom moest de rijkswacht dan zo nodig beter uitgerust worden? Want dat lijkt het enige motief? Of is het eigenlijk de vernietiging van het CEPIC milieu dat op de Israëlische agenda staat? De politiek moord waarvan sprake, dan te interpreteren als de befaamde cassette compromitterend voor Vanden Boeynants en tegelijk ook voor Charly De Pauw. Waren die twee een koppel en is daar een filmpje van gemaakt? (grapje)

35

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Trojan wrote:

Of is het eigenlijk de vernietiging van het CEPIC milieu dat op de Israëlische agenda staat?

Niet CEPIC als dusdanig, want vele CEPIC-leden stromen door naar de partij van Gol (en zitten dus onder de verborgen vleugels van IESP, NATO, Mossad, Staatsveiligheid, ...). Het betreft vooral rechtse tot ultrarechtse personen met communistenhaat. Allesbehalve vijanden van de Mossad dus. Maar misschien wel een bepaalde fractie van CEPIC. De baron, bvb. En degenen met linken naar het "hardere" extreem-rechts, waar antisemitisme wel eens opduikt? Je ziet hoe AESP evolueert tot IESP en in dit proces de Bonvoisin en VdB "verliest". Waarom?

Voor de Mossad-piste is er niet alleen Ostrovsky. Ook nog Smets. En Gol. En de BQS in WNP. En de wapenhandelaars en Libanezen. En de vele joodse (of Israël-gelinkte personen, op welke manier dan ook) die protagonist zijn in de "loden dossiers". Ook zonder Ostrovsky had ik mijn geld op de Mossad gezet. Dit betekent niet dat er geen "symbiosen" kunnen zijn met de MAUE, AESP, Cercle Pinay, IESP, Cercle des Nations, ... en noem maar op...

36

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Journalisten of lawmen? Nederlandse vertaling juist of Engelse vertaling juist? Wat staat in oorspronkelijke taal van het boek?

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Het boek werd eerst in het Engels gepubliceerd en er staat inderdaad 'renegade lawmen'.

38

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

De Nieuwe Snaar wrote:

De drie politiemannen waarvan sprake zouden wel eens Martial Lekeu, Christian Pattijn en Marc Fiasse kunnen zijn (dixit René Haquin). De twee laatst vernoemden zouden in de dezelfde periode als Lekeu naar de US vertrokken (gevlucht?) zijn. 

Alle drie naar Florida dan nog wel... Althans zo lees ik het ergens. Is er meer geweten over het juiste tijdstip van het verdwijnen van Fiasse en Pattijn richting Florida? En het waarom? Is het denkbaar dat ze, via een omweg eventueel, nog een keer zijn teruggekeerd naar Belgische bodem in 1985? Achtergrond Fiasse? Paracommando?

39

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Mossad, CCC en Bende van Nijvel

Wat is buiten allerhande terreuraanslagen de band tussen de CCC en de Bende van Nijvel? Als we Victor Ostrovsky mogen geloven is het de Israëlische geheime dienst de Mossad. En Ostrovsky weet als voormalig Mossad-lid waarover hij praat. Hij was bij de Mossad immers zelf gedeeltelijk verantwoordelijk voor de kontakten met de terreurgroep CCC (Cellules Communistes Combattantes).

Op 3 februari 1986 heeft Ostrovsky in Larnaca op Cyprus een ontmoeting met een Belgisch CCC'er, die een vals Brits paspoort op naam van Jason Burton op zak heeft. De CCC'er krijgt van Ostrovsky de sleutels van een in Brussel geparkeerde en met explosieven en duizenden ontstekingsmekanismen volgeladen wagen. Ostrovsky ontvangt in ruil het bewijs dat zo'n 2 miljoen dollar gestort is op een Zwitserse bankrekening.

De onmoeting is eigenlijk een valstrik. Op het ogenblik dat de CCC de auto in Brussel zal oppikken, zullen de Belgische politie en de geheime dienst, die door de Mossad getipt zijn, de CCC'er aanhouden. De arrestatie volgt op 12 februari 1986, amper negen dagen na de ontmoeting op Cyprus. Waarom de Mossad de CCC helpt klissen, is vrij duidelijk. De CCC is volgens Ostrovsky immers betrokken bij de verkoop van wapens aan de PLO en andere terreurorganizaties in het Midden-Oosten.

En dan komt de Bende van Nijvel op de proppen. Ostrovsky beweert dat de Mossad goede betrekkingen onderhield met de Bende van Nijvel. Zo werden bendeleden door de Mossad aangeraden om de wapenopslagplaatsen van de CCC in het Antwerpse leeg te halen zodra de politie de CCC-bende oprolde, wat volgens Ostrovsky ook gebeurde. En nog volgens de auteur ontsnapten in 1985 een aantal bendeleden naar Israël waar ze van de Mossad een nieuwe identiteit kregen.

Vanwaar de banden tussen de Mossad en de Bende van Nijvel, die volgens Ostrovsky ontstaan is uit het extreem-rechtse Westland New Post? Via steun aan de Bende wilde de Mossad een bijdrage leveren aan de kreatie in België van een klimaat van onveiligheid, paniek en terreur. Op termijn moest dit leiden tot een verhoging van de middelen voor en een versterking van de veiligheidsdiensten.

In 'Mossad. De keerzijde van het bedrog' pent Victor Ostrovsky, die voor een paar jaar ook 'Het web van de Mossad' schreef, zijn ervaringen als lid van de Mossad neer. Als jonge man meldt Ostrovsky zich bij een van 's werelds meest gevreesde geheime diensten aan om volk en vaderland te dienen. Maar het idealisme slaat om in ontgoocheling wanneer Ostrovsky merkt dat korruptie, machtsmisbruik en onschendbaarheid schering en inslag zijn bij de Mossad. Zijn kritiek wordt beantwoord met ontslag op staande voet.

Aan het eind van zijn relaas komt hij tot de konklusie dat hij 'veel te lang de verkeerde meesters heeft gediend' en betreurt hij 'van zoiets verdorvens' deel te hebben uitgemaakt.

Bron: De Tijd | 3 december 1994

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Is er al iemand die de moeite gedaan heeft om te controleren wat Victor Ostrovsky schrijft mogelijk is? Ik vermoed van niet. Nochtans is het voor de periode 82, 83 uiterst interessant! Denk eens aan de reacties van Gol en Lekeu bijvoorbeeld!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.