31

Re: Beersel: 23 December

Oscar Romero werd vermoord met een .22 LR karabijn, vermoedelijk met een afstandsvizier. Een "sniper" moord. Er zijn boeken zat waarin beschreven wordt hoe de Mossad-vergeldingsteams te werk gaan. Een team verzameld inlichtingen, een ander team maakt de weg vrij voor het "Hit-team" , een derde groep zorgt voor een veilige aftocht. Bij het uitschakelen van het doel is het eerste schot uit een .22 handvuurwapen bedoeld om het doel te neutraliseren, het tweede schot op een vitale plaats om te doden.

Hiermee wil ik niet beweren dat de Mossad betrokken is bij de moorden van de Bende van Nijvel, maar hun tactiek wel.

Re: Beersel: 23 December

LEO wrote:

Oscar Romero werd vermoord met een . 22 LR karabijn, vermoedelijk met een afstandsvizier. Een "sniper" moord.

LEO wrote:

Hiermee wil ik niet beweren dat de Mossad betrokken is bij de moorden van de Bende van Nijvel, maar hun tactiek wel.

Twee keer akkoord, met het geval Romero wou ik geen gelijkenissen aangeven met de Bende qua werkstijl, enkel de effectiviteit van het kaliber aantonen. Ik las trouwens ergens dat Vanden Eynde werd vermoord met 5 schoten rond het oor, zowat de "signature" van een Mossad liquidatie. Klopt dit trouwens met de feiten? Werd dit gedaan om de link naar de Mossad nog te versterken?

33

Re: Beersel: 23 December

Reckie's Son wrote:

Werd dit gedaan om de link naar de Mossad nog te versterken?

Dat is de vraag hé, men kan het gewoon gekopieerd hebben, om verwarring te strooien. De tactiek komt er mee overéén maar die kan aangeleerd worden.

34 (edited by Koen 12-12-2008 04:54)

Re: Beersel: 23 December

Ik zou daar ook niet teveel aandacht aan besteden, dat is een zeer subjectief gegeven, men kan desnoods een kogelpatroon creëren in de vorm van een regenboog, dat is niet erg 'ophelderend' allemaal.

35

Re: Beersel: 23 December

Humo oktober 2005 :

Een speurder: "(...) Vermoedelijk heeft hij die fatale avond, vlak voor kerstmis 1982, een paar inbrekers betrapt. De telefoonlijn in de taverne was aangesloten op twee toestellen, het ene beneden in de gelagzaal, het andere boven in zijn kamer. Als je boven probeerde te bellen gaf dat beneden een klik die je in het café kon horen. Dat hebben we uitgetest. Waarschijnlijk hebben die inbrekers die klik gehoord en zijn ze boven gaan kijken. Ze hebben het telefoonsnoer uit de muur gerukt en die arme man daarmee met zijn polsen aan zijn enkels vastgebonden, ruggelings."

Andere speurder: "Hij was op zijn Siciliaans vastgebonden, maar dan heel stuntelig."

Speurder: "De vaststellingen stelde nog niet veel voor in die tijd, maar we hebben wel kunnen achterhalen dat Vanden Eynde is vastgesnoerd door een linkshandige. Toen hij daar lag, hebben de daders hem zwaar op het gezicht getimmerd, en daarna hebben ze hem doodgeschoten. Ze hebben een handdoek met een zoom in de kleuren van de Belgische vlag over zijn hoofd gelegd en de lader van heel dichtbij in zijn hoofd leeggeschoten. In het totaal hebben ze acht keer gevuurd, om zeker te zijn dat hij dood was. Zijn gezicht zat vol blauwe plekken, zijn aktetas was leeg. In de taverne hadden ze van alles gestolen: sigaretten, koffie, flessen roze champagne, twee rollen aluminiumfolie, een regenjas, sterke drank, een paar dweilen, handdoeken met een tricolore rand en vijftien borden."

De enige vaststelling die ik hier wil maken, is dat deze moord absoluut geen impulsieve daad was van een aantal inbrekers die betrapt werden. Misschien waren het gewoon inbrekers, maar de moord en de folteringen zijn te gruwelijk om te kunnen spreken van een impulsieve daad.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

De enige vaststelling die ik hier wil maken, is dat deze moord absoluut geen impulsieve daad was van een aantal inbrekers die betrapt werden. Misschien waren het gewoon inbrekers, maar de moord en de folteringen zijn te gruwelijk om te kunnen spreken van een impulsieve daad.

Van een impulsieve daad kan hier inderdaad maar moeilijk sprake zijn. De kans dat het om gewone inbrekers ging kan je niet uitsluiten, maar de kans is volgens mij wel heel klein. Trouwens, men blijft hier spreken over 8 schoten, waren het er in werkelijkheid geen 5?

37

Re: Beersel: 23 December

Misschien nog even een woordje uitleg over de .22! .22 wil zeggen kogelkop van  5.56 mm diameter, bij ons meer bekend als de longrifle of zoals in de volksmond de 6 millimeter (welk dus fout is van naam maar bon). Dus de longrifle of .22lr is niet de enige .22, niet om te mugge ziften maar om wat voor .22 ging het hier? Ik neem aan de kleine .22 longrifle (.22lr) of de kleinere broer de .22 short (.22s).

Waarom dat ik het vraag : neem nu als gekend voorbeeld het Amerikaanse wapen de alom bekende M16 of de Belgische minimi of de zwitserse sig. Zij schieten kaliber .223 remington of 5.56mmx45 nato kogels : dus kop van 5.56mm dik en huls van 45mm hoog. Dus strikt gezien schiet dit wapen .22 koppen als u begrijpt wat ik bedoel, en 5 kogels van pakweg nen m16 in het kopke, ge kunt al denken.

Maar laat er ons vanuit gaan dat het gebruikte caliber dus .22 long rifle was. Wel dit is ideaal en waarom: de kleine diameter heeft een hoog penetratie vermogen (schiet los door een gouden gids). Binnenshuis gaan we geen vuurgevechten hebben van meer als 10 meter de meeste vuurgevechten zijn daar rond de 3 a 4 meter. In dit geval was het een liquidatie en daar is misschien de grootste troef. De .22 lr maakt pakken maar dan ook pakken minder lawaai als eender welke andere kogel.

Dus laat nu staan 5 of 8 keer vuren 's nachts de buren zullen er niet van wakker worden. Men schiet er kogels met holle koppen mee dus hoge penetratie en expansie in het hoofd. Navertellen zal niet meer gaan. En wat is er nu misschien interessant: men spreekt hier over maffia stijl. Wel de .22 lr is puur maffia, denk aan de steeds opduikende valse gsm's,vulpennen, balpennen, sigaretten, ... noem maar op die omgebouwd zijn tot wapens die het caliber 22 afschieten. Dus maffia piste zeker open. De piste van elite training misschien ook maar in mijn ogen iets minder want de kogel achter het oor is niet alleen bij hun bekend, hé.

Nadeel van de .22: vuurgevechten wegens de geringe stopkracht. Maar als moordmiddel om zo weinig mogelijk op te vallen en lawaai te maken, zeer zeker.

Re: Beersel: 23 December

winne wrote:

Dus de longrifle of .22lr is niet de enige .22, niet om te mugge ziften maar om wat voor .22 ging het hier?

Volgens mij ging het om .22 LR, zeker niet om .222, .223 of aanverwanten.

39

Re: Beersel: 23 December

Dacht ik natuurlijk ook! Bedankt het was maar om zekerheid te hebben! En idd .222 en dergelijken horen er ook bij was maar een voorbeeld die .223.

40

Re: Beersel: 23 December

winne wrote:

Misschien nog even een woordje uitleg over de .22!

Interessant om eens te lezen. Wat is het verschil tussen de longrifle en riotgun?