Topic: Guy François

Guy François (Bxl) was de advocaat van Lydia Montaricourt aan wie zij klaarblijkelijk haar pikante videotapes had toevertrouwd.

2

Re: Guy François

(...) Vervolgens geeft dit lid van de eerste parlementaire onderzoekscommissie in zijn boek een uiteenzetting betreffende oudere dossiers inzake de uitbating van een call girl-netwerk door Lydia Montaricourt en Maud Sarr. Deze laatste verklaarde dat er filmopnames van klanten bestonden, welke in het bezit waren van de advocaat Guy François. Coveliers stelt: "Deze bewering werd tot op heden niet onderzocht."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 & 2)

François is ook nog advocaat geweest van Robert Becker, dat heeft hem 1 miljoen frank gekost, en van Van Herzele, één van de moordenaars van Alfred Vlassenroot. Ook tijdens het proces Haemers was François de advocaat van één van de beklaagden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guy François

Kan ook niet onderzocht worden omdat elke advocaat zich kan beroepen op het beroepsgeheim. Waarom zegt Coveliers dat niet, hij is zelf advocaat.

De grote Manitou ziet alles

4

Re: Guy François

Ten eerste zijn er verschillende partijen in het onderzoek en ten tweede is het beroepsgeheim niet absoluut. Op het beroepsgeheim bestaan uitzonderingen (Art. 458bis somt deze uitzonderingen op):

  • voor wie als getuige opgeroepen wordt voor een rechter of voor een parlementaire onderzoekscomissie

  • als de wet verplicht geheimen bekend te maken

Daarnaast geldt het beroepsgeheim niet als de betrokkene toestemming geeft om aan derden inlichtingen te verstrekken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guy François

Ik heb toch gezegd; "... kan zich beroepen op het beroepsgeheim". En kent U een advocaat die zich voor een parlementaire onderzoekscommissie niet zal beroepen op het beroepsgeheim wanneer zijn client(e) hierom verzoekt?

De grote Manitou ziet alles

6

Re: Guy François

Beweer ik dan iets anders? Ik verklaar alleen dat beroepsgeheim niet absoluut is omdat jij zegt dat het niet onderzocht kan worden, wat dus niet waar is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guy François

Neen, maar uw formulering laat uitschijnen dat een advocaat verplicht is te spreken voor een parlementaire commissie wat geenszins het geval is. M.a.w. een advocaat zal zich beroepen op het beroepsgeheim. En aangezien een advocaat slechts 7 jaar de stukken moet bewaren na afsluiting van een dossier zal er op huidig ogenblik van een onderzoek - voor wat de filmopnames dan toch betreft - niet veel sprake meer zijn. Maar goed, voor mij mag iedereen op het forum plaatsen wat hij/zij wil. Voor sommigen kan het nuttig lijken en voor andere dan weer niet.

De grote Manitou ziet alles

8

Re: Guy François

Ben wrote:

Ook tijdens het proces Haemers was François de advocaat van één van de beklaagden.

Hij was de advocaat van Robert Darville. Hij werd toen geassisteerd door zijn dochter Pascal.

Jean Bultot over François: "(...) Enfin, dat je [Guy Bouten] uitgerekend Guy François moest aanpakken. Je moet weten dat hij mijn advocaat was, zonder twijfel de beste van Brussel. Helemaal geen procedurepleiter maar iemand die geweldig kon analyseren, en vooral aantonen en weerleggen waar de openbare aanklager fout zat. Hij bezat daarenboven de gave van de synthese. Nooit verhief hij zijn stem of zwaaide met zijn armen. Neen, hij was een rustige, beheerste vent, altijd koket gekleed en geparfumeerd als kwam hij uit een doosje. Ik ben daarentegen nogal opvliegend van aard, maar telkens als ik voor de rechter uit mijn krammen schoot voor al het onrecht dat mij werd aangedaan, kreeg ik een por in de rug, een teken me te kalmeren en in te binden.’

Léon De Staerke geeft te kennen dat hij het roerend eens is. "Guy François was ook mijn advocaat."

Bultot: "Alles heeft zijn prijs, maar het loonde de moeite. François bezat een uitgebreid netwerk. Hij heeft na mijn terugkeer uit Paraguay een straf van in totaal acht jaar in beroep kunnen omzetten in zes maanden voorwaardelijk. Il faut le faire!"

Simonne Menin had echter een andere mening over François: "Hij was de advocaat van het uitschot. Wij stonden toch een paar klassen hoger. Ook in de criminele wereld bestaat er zoiets als een sociale rangorde."

De dochter van Hage Maroun werd na de moord op haar vader opgevangen door François: "Ik ben toen opge vangen door de familie van de bekende strafpleiter Guy François. 'Tu es comme ma fille maintenant!' Dat waren letterlijk zijn woorden. Zijn dochter Pascale is mijn beste vriendin."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube