21

Re: Jean-Francis Calmette

dim wrote:

Maar een duidelijke (!) link vinden tussen Baugniet en Calmette, dat zou inderdaad een reuzestap voorwaarts zijn.

Dit zou inderdaad wel eens cruciaal kunnen zijn. En Bultot misschien meenemen.

22

Re: Jean-Francis Calmette

Bij WNP leidde hij de groep Trident. Eric Lammers maakte er samen met Barbier en een tiental anderen deel van uit. "Wij moesten vooral 'servir à des actions ponctuelles'," zegt Eric Lammers hierover.

Charly wrote:

Bovendien is gebleken dat de genaamde Calmette als barman werkte in een drankgelegenheid die door de GP van Brussel werd bezocht, wat de speurders van de CWE heeft verrast en verontrust.

Weet er iemand over welk café het hier gaat?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

23

Re: Jean-Francis Calmette

Het is Calmette die Barbier en een paar anderen afraadt om naar Libië te vertrekken. Tegenover René Hacquin spreekt hij met veel afstand over WNP.

Re: Jean-Francis Calmette

http://s8.postimg.org/768ocmb91/calmette.png

25

Re: Jean-Francis Calmette

Ch, F17, K54, MA V, CWB - 03.02.1988 - PV 21479/88, *16 (Verhoor van L.)

L.,  een op rust gesteld rijkswachtofficier, deelt de speurders de identiteit mee van iemand die hem zou gesignaleerd hebben dat de overvallen in Eigenbrakel en Overijse zouden zijn gepleegd door een groep - de groep rond Calmette - die "voor rekening van Latinus" zou werken; deze informant zal op anonieme basis door onderzoeksrechter Schliker worden gehoord.

De speurders preciseren nog dat, toen zij bij L. thuis waren, er bij diens echtgenote 3 telefoontjes binnenliepen van mensen die blijkbaar een fout nummer hadden gedraaid; tijdens de laatste oproep vroeg de mannelijke correspondent of hij met mevrouw Bouhouche of iemand met een gelijkaardige naam kon spreken; het telefoonnummer van L. is helemaal anders dan dat van Bouhouche.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (Bijlage 1 en 2)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Jean-Francis Calmette

Ik vermoed dat deze anonieme informant in 1985 al werd verhoord:

Ch, F17, K55, MA V, BOB Gent -05.12.1985 -PV 4001/85-*29

Dit PV van de hand van kapitein Samson van de Gentse rijkswacht maakt gewag van contacten van die officier met een anonieme tipgever die achter de aanslagen in Nijvel, Eigenbrakel en Overijse "de hand van Calmette" herkent.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Jean-Francis Calmette

De tipgever = Jandrain, de L. = Laffineur.

28

Re: Jean-Francis Calmette

Wie Calmette eens wil horen, kan deze documentaire bekijken » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Jean-Francis Calmette

Ben, als ik mij niet vergis zijn de gevechten die je in de bovenvermelde reportage ziet opgenomen in de leegstaande abdijkerk niet ver van Thuin. Deze oude abdijkerk grenst aan de rivier de samber en ligt niet ver van Lobbes. Vroeger stond die abdijkerk leeg en verlaten.

30

Re: Jean-Francis Calmette

kenza wrote:

Ben, als ik mij niet vergis zijn de gevechten die je in de bovenvermelde reportage ziet opgenomen in de leegstaande abdijkerk niet ver van Thuin.

Jep, de abdij van Aulne.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube