11

Re: Liquidaties

Dank je, ik hoor dat sommige denken dat Michel Verdeyen (val van trap, maart 2014: weet iemand de exacte datum?) ook in dat lijstje past. Als dat zou waar zijn, impliceert dat twee dingen:

  1. Degene die de moorden uitvoert of althans handlangers uit dezelfde clan, is nog in leven;

  2. Er is nog groot belang om alles gedekt te houden, dus de belanghebbenden zijn ook nog in leven.

Belanghebbende en uitvoerder kunnen natuurlijk één en dezelfde persoon zijn.

Nu, dat je anno jaren '80 vrijelijk en publiekelijk desnoods kan moorden in dit land, dat verbaast me niet. Dat je anno 2014 iemand een duw van een trap kan geven, dusdanig dat die persoon overlijdt? Of iets anders kan doen en dat laatste dan kan ensceneren. Lijkt me onmogelijk? Of werd zijn overlijden als verdacht beschouwd en onderzocht? (Indien geen onderzoek, kan veel verborgen blijven... Ik bedenk me zomaar even dat iemand hier neerschreef in die "oefensessies" te hebben geleerd mensen te wurgen zonder sporen na te laten.)

Ik vermoed echter wel dat een wetsdokter achteraf kan nagaan of iemand om het leven kwam door hypoxie (zuurstofgebrek) of een val van een trap met bv. fatale bloeding, hersenzwelling, gebroken wervels, ... als gevolg.

12

Re: Liquidaties

kleur wrote:

Nu, dat je anno jaren '80 vrijelijk en publiekelijk desnoods kan moorden in dit land, dat verbaast me niet. Dat je anno 2014 iemand een duw van een trap kan geven, dusdanig dat die persoon overlijdt? Of iets anders kan doen en dat laatste dan kan ensceneren. Lijkt me onmogelijk?

Dan moet je deze nieuwsberichten eens lezen » Nieuws

Daar zie je een nieuwsbericht uit 2010 waaruit blijkt dat ieder jaar 75 (zelf)moorden onopgemerkt blijven. In 2007 verscheen een gelijkaardig artikel waarin werd gemeld dat 150 dodingen ieder jaar onopgemerkt blijven. Dus ja, je kan iemand vermoorden zonder dat de politie het opmerkt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Liquidaties

Volgens sommigen kan men ook op de Bende-lijst toevoegen: André Cools

Ik zie hem eerder als het slachtoffer van de 'Organisatie' (zoals Guy Bouten het beschrijft) die boven de Bende stond (staat).

14

Re: Liquidaties

Inderdaad, dat zou goed kunnen. Maar ik vraag me af:

  • Gelet op het feit dat criminelen meestal in de criminele milieus blijven en de kans dat ze een gewone 9 to 5 job zullen uitvoeren klein is;

  • Gelet op het feit dat sommige naar het buitenland verhuisden en men in sommige landen voor bepaalde praktijken nog minder terugschrikt.

Is de kans dat je als crimineel om het leven wordt gebracht misschien sowieso een pak hoger dan dat je op pensioengerechtigde leeftijd kan sterven van de ouderdom?

15

Re: Liquidaties

De Tweede Bendecommissie heeft de moorden op Jules Montel, Bruno Vandeuren en François Ertryckx onderzocht. Deze verslagen kan je op dit forum lezen:

De vraag die de commissie hierover probeerde te beantwoorden, was de volgende:

Hebben de onderzoeken naar de moord op de tipgevers Montel, Vandeuren en Entryckx uitgewezen dat er mogelijk enig verband bestaat tussen deze moorden en de Bende van Nijvel? 

De algemene conclusie van de commissie over deze drie moorden was:

Wat tenslotte de moord op Montel, Vandeuren en Ertryck betreft moet worden geconcludeerd dat de speurders in kwestie tot de conclusie zijn gekomen dat in elk geval de moord op Montel niets te maken heeft gehad met de Bende van Nijvel. In het geval van Vandeuren kan wellicht niet zo'n harde conclusie worden getrokken maar noch het tactische onderzoek noch het ballistische onderzoek leverden een aanwijzing op voor een band tussen de Bende van Nijvel en deze moord. En ook de moord op Ertryck kan bij de huidige stand van zaken nog niet worden gezien als een misdaad van de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

16

Re: Liquidaties

Ik heb in de lijst van Hestur en de lijst van Merovinger de officiële doodsoorzaak bijgevoegd. Daarnaast is de naam "Liquidaties" misschien niet zo'n goede naam voor dit topic omdat niet iedereen vermoord is. Ik denk bv. ook nog aan:

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Liquidaties

Bedankt Ben! Je opmerking/nuançe klopt.

Je kan je vragen stellen bij de manier waarop een Bouhouche bv. om het leven is gekomen. We weten ook niet of zijn overlijden als verdacht werd beschouwd en/of verder onderzocht was (bv is het aannemelijk dat er daar nog iemand anders rondliep en eventueel ...). Anderzijds ken ik mensen die op dezelfde manier zijn omgekomen, dus het is zeker niet onmogelijk op deze manier om het leven te komen.

Waar is de lijst die ik maakte waarbij ik abstractie maakte van de lange lijst die hier in het Engels werd gepubliceerd, door enkel de naam en doodsoorzaak over te houden (en informatie die er mogelijk toe deed)? Ik heb deze hier gepost en er toch eventjes tijd in gestoken, en heel wat gescroll in dit kleine kadertje wat niet zo handig was. Kan deze post gerecupereerd worden op de één of andere manier? (Ook in die lijst zijn er wat mij betreft sterfgevallen die geschrapt mogen worden. Mucovicidose kan je bv moeilijk bekijken als een overlijden met een criminele oorzaak.)

18

Re: Liquidaties

Theorie over de geluiqideerden:

Waarom lijkt er een abnormale massa mensen om te komen die van ver of dichtbij gelinkt konden worden met het bendedossier? Daarover heb ik diverse hypotheses:

  1. Ze wisten te veel, en dreigden dit wereldkundig te maken. De bende (in brede zin) vertrouwde het aldus niet langer om hen in leven te laten. Deze dingen kunnen ze: hebben gezien of kunnen hun aan anderen zijn toevertrouwd of kunnen ze via via hebben opgevangen.

  2. Ze wisten slechts een deel van het geheel, maar hun kennis kon voldoende zijn om de grotere puzzel te leggen en een missing link bevatten, die anderen verdacht kon maken.

  3. Die anderen die verdacht konden worden konden: echt betrokken zijn bij de bende of zodanig verdacht gedrag gesteld hebben dat men in elk geval betrokkenheid zou concluderen, zelfs al zijn ze niet echt betrokken (we kunnen dus niet zomaar afleiden dat ze echt betrokken waren)

  4. Ze stelden te veel vragen? Waren iets op het spoor?

  5. Ze waren zelf criminelen met wie anderen nog een rekening te vereffenen hadden en werden daarom vermoord?

  6. ???

Personen die voldoen aan (4) zouden we van deze lijst moeten kunnen elimineren.

19

Re: Liquidaties

Charly De Pauw: 23/12/1984 (vermoord)

20

Re: Liquidaties

kleur wrote:

Charly De Pauw: 23/12/1984 (vermoord)

De doodsoorzaak van Charly De Pauw is me niet gekend.

Een paar andere overlijdens:

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube