Re: Jürgen Zeyen

Uit welke bron weet je dat het om Zeyen gaat?

32

Re: Jürgen Zeyen

Ook zeer benieuwd. Ik had toch gelijk!

Zeker dat hij niet in Duitsland woont? 3 adressen gevonden.

33

Re: Jürgen Zeyen

Jurgen Zeyen (broer van Axel en Dagmar) woont niet in Duitsland maar verblijft wel geregeld in Zuid-Frankrijk. En dat Bouten en een flink aantal correcte politierechercheurs hem ervan verdenken de reus te zijn, is uiteraard voor hun rekening. Maar ik kan me er wel in vinden, zeker wat bepaalde feiten betreft. Zeyen is hoe dan ook koelbloediger dan Nitelet. Maar met wat knip- en plakwerk kun je Zeyen, Nitelet, Papadopoulos en Haemers laten opdraven als reus. Ook Jean-Louis Nemry trouwens, de schaduw van Alain Weykamp.

Re: Jürgen Zeyen

Enkel jaren terug las ik op één of ander nieuws-forum over nieuwsfeiten een reactie van een meisje dat de verdwijning van haar zus toeschreef aan Axel of Jurgen Zeyen (ik den Axel). Ze hadden hier blijkbaar zelfs bewijzen voor, maar kregen nergens gehoor.

Het forum bestaat denk ik niet meer, en kan het ook nergens terugvinden. Het ging over een Vlaams meisje, ik vermoed uit provincie Limburg dat in jaren 80 of 90 moet verdwenen geweest zijn.

Re: Jürgen Zeyen

Aubanel: maar van wie weet je dat de reus die volgens de Panorama uitzending bij het gerecht gekend was Jurgen Zeyen is

Re: Jürgen Zeyen

Voor de overval in Aalst werd er in een wagen een man met lang krulhaar gesignaleerd.

37

Re: Jürgen Zeyen

Ik zal proberen om - met de nodige omzichtigheid - hierop een aanzet tot antwoord te geven. Net als Guy Bouten wil ik ook nog wel wat blijven leven. Eerst en vooral moet men weten dat Guy Bouten en Dirk Barrez collega's waren op de nieuwsdienst van de VRT. Barrez' onderzoek over het onderzoek naar de Bende van Nijvel (uit 1996) was erg degelijk, net als de Panorama-uitzending die hij over het thema heeft gemaakt. In de uitzending wordt de vraag gesteld wie nu uiteindelijk de daders waren. Acteur Ugo Prinsen - die de uitzending 'vertolkte' - noemde de namen van Vandeuren, Bouhouche, Beijer en vervolgde:

"En dan is er de zogenaamde reus die werd opgemerkt bij verscheidene bendeovervallen. [...]. En hier wordt ons verhaal helemaal huiveringwekkend, want die reus, moet u weten, die massamoordenaar loopt in dit land rond op vrije voeten, ook al is hij gekend." 

Guy Bouten was als VRT-collega niet ver weg, en nam de these over door achteraan in zijn boek De Bende van Nijvel en de CIA een lijst met potentiële bendereuzen in te lassen. Hij houdt het bij een droge opsomming, die echter wordt voorafgegaan door enkele veelbetekenende zinnen: "Achttien personen werden door de Cel Jumet verdacht de Bendereus te zijn. Ze werden gearresteerd en ondervraagd of kregen een huiszoeking. Jürgen Zeyen werd nooit verontrust."

Re: Jürgen Zeyen

Bedankt voor je toelichting Aubanel. Wat de reus uit de Panorama-uitzending betreft lijken de stukjes inderdaad op hun plaats te vallen.

Jammer dat we niet weten wie de info aan de mensen van de nieuwsdienst bezorgde. Het lijkt me dat er heel wat politiemensen zijn die ter goede trouw zijn en zo hun vermoedens hebben maar zoveel jaar na dato nog altijd bang zijn voor de zogenaamde onzichtbare hand achter het bendedossier.

Re: Jürgen Zeyen

Wat ik gelezen heb, was 'de reus' niet de massakiller

40

Re: Jürgen Zeyen

Klopt, maar ik citeer letterlijk uit het slot van de Panorama-uitzending.