1

Topic: Paul Mathen

Lt. kolonel Paul Mathen was korpschef van het 3e regiment Ardense Jagers te Vielsalm, hij werd korpschef in september 1982 en bleef dat tot mei 1985, de befaamde raid op de kazerne van Vielsalm vond plaats op 13 mei 1984. Mathen is voorzitter geweest van de schietclub "Les Chasseurs" te Vielsalm, waar hij nog steeds woonachtig is. Hij zou gelijkenissen vertonen met robotfoto nr. 9. Commandant Marlair - een ondergeschikte van Mathen - liet uitschijnen dat de kolonel betrokken was bij de Bende van Nijvel.

http://i43.servimg.com/u/f43/09/03/15/13/clip_i10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Paul Mathen

http://i34.servimg.com/u/f34/09/03/15/13/img32810.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Paul Mathen

Commandant Marlair:

"Mijn baas, kolonel Mathen, werkte tot eind 1982 op het hoofdkwartiervan de landmacht in Tervuren. Daarna verhuisde hij naar Vielsalm. Begin 1985 muteerde hij terug naar Tervuren waar hij opnieuw majoor Bougerol ontmoet. Beiden kenden mekaar al van op de Militaire School want het waren leeftijdgenoten. De zoon van Mathen was opvoeder in Wauthier-Braine, in een opvangcentrum voor delinquente jongeren. Hij heeft bij mijn weten tweemaal een tiental jongeren uit Wauthier-Braine naar de kazerne gehaald om ze te trainen. Hetzelfde wat Militis in Cap-Corse deed met delinquente jongeren."

"Ik kreeg met Mathen hierover een zwaar dispuut want ik weigerde zijn invités in een legertruck te vervoeren. Dit was tegen mijn principes. Het waren immers geen militairen. Ik vraag me af of de kolonel niet bij de voorbereiding van de Bende-raids op de Delhaizes in 1985 betrokken was. In elk geval herken ik hem formeel op een composietfoto van de cel van Jumet. De verdachte is gezien in Temse vlak voor de diefstal van zeven kogelvrije vesten."

"Kijk eens naar nummer 9. Het is precies Paul Mathen. Ik heb een foto van hem uit dezelfde periode. Met de computer heb ik zijn baret verwijderd en je ziet dat niet alleen het gelaat maar ook de haartooi identiek is. (...) De baas van de SDRA 8, kolonel Bernard Legrand, heeft altijd geweigerd om de namen bekend te maken van de deelnemers aan de operatie-Oesling. Weet je wie de mentor was van Mathen? Kolonel Detrembleur, jarenlang de chef van de SDRA. Hij was tussen 1972 en 1974 korpscommandant in Vielsalm. Hij was niet geliefd bij de troep, een arrivist, egoïst en een foefelaar."

En dan overhandigt commandant Marlair me [Guy Bouten] een brief, gedateerd op 8 maart 2008, die ik moet openbaar maken wanneer hem iets mocht overkomen. 

"Au cas ou il m'arriverait 'un accident' quelconque par un élement extérieur à notre milieu, je demande à la justice de rechercher en direction de l'affaire Vielsalm et de ses connexités possibles avec les tueries du Brabant wallon."

Marlair citeert de namen van drie personen die hem volgende woorden van kolonel Mathen hebben overgebriefd: "avec mes gens à moi, pour 50.000 FB on peut liquider qui on veut!"

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

In brief nummer 10 van Marcel Barbier van 20 juni 1986 wordt Mathen ook genoemd:

"Zo hebben we eens de legerkazerne in Tervuren, waar het hoofdkwartier van de landmacht is gevestigd, moeten bewaken omdat het Comité [Ouwendijck] er vergaderde. Het patroneerde vaak discrete bijeenkomsten waar rechtse politici en extreemrechtse officieren uit rijkswacht en leger mekaar frequenteerden. Ik herinner me nog de naam van kolonel Mathen, maar ik weet niet of ik zijn naam juist spel."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Paul Mathen

Een foto van Paul Mathen:

http://i19.servimg.com/u/f19/11/22/12/24/lt-col10.jpg

Bron » www.ardennenjaeger.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Paul Mathen

Dat zijn dan twee hogere officieren van het leger die volledig los van elkaar precies hetzelfde zeggen.
En dan komt tante Hilde af met een verhaal van "derderangsgarnituren" Die derderangsgarnituren waren er ook bij, ingehuurd. Maar dat een intelligente dame die ooit een zeer goed boek schreef plots niet verder meer wil zien dan haar neus lang is gaat er bij mij niet in.
Op facebook kunnen we het testament van A.Raes vinden maar waar is het testament van Bougerol dat bij een notaris zou gelegen hebben ?

6

Re: Paul Mathen

Ben wrote:

"De zoon van Mathen was opvoeder in Wauthier-Braine, in een opvangcentrum voor delinquente jongeren. Hij heeft bij mijn weten tweemaal een tiental jongeren uit Wauthier-Braine naar de kazerne gehaald om ze te trainen. Hetzelfde wat Militis in Cap-Corse deed met delinquente jongeren."

Dit is een vaststaand feit vernomen uit eerste bron.

Kan mij iemand vertellen of uitleggen (en dit zelfs los van de zogezegde bende) waarom delinquente jongeren een opleiding bij het leger moesten volgen. In mijn ogen - en spreek mij aub tegen indien jullie er anders over denken - is het niet meer of niet minder dan moorddadig deze jongeren een wapen in hun handen te duwen.

Dus, waarom of voor wat moesten deze jongeren getraind worden?

Re: Paul Mathen

Het leger is altijd geïnteresseerd geweest in onze jeugd. Politici ook. We kunnen ons de vraag stellen van democratie en burgerschap. Voor sommige jongeren kan een stevige hand heilzaam zijn. Of niet.