Re: VMO

Ben wrote:

Tibbackx staat ook als instructeur vermeld op het dienstbericht voor het VMO-kamp dat in 1978 plaatsvond in La Roche. De brief vermeldt, dat onder zijn leiding op 13 juni 1978 om 15u30 oefeningen zullen gehouden worden in "formatie, opstelling, aanval en afweer."

In het rapport van de BOB van Waver word ook melding gemaakt van dit kamp. Leden van de Groep G zouden daar trainingen gegeven hebben. De namen die vermeld zijn: Lucien Marbaix, Jean-Pierre Stienon, Jean-Marie Millet, Madani Bouhouche, en Martial Lekeu. Verder bevat het rapport Bihay een bijzondere cryptische zin waarvan het belang nochtans niemand kan ontgaan: "Het lijkt erop dat een aantal (criminele) feiten in Waals Brabant direct te maken hebben met bepaalde financiële en politieke belangen (...)."

Uit onderzoek naar de activiteiten van de Groep G blijkt inmiddels ook dat een aantal van de extreem rechtse rijkswachters eind de jaren zeventig en begin de jaren tachtig als instructeurs deelnamen aan trainingskampen van het Front de la Jeunesse in de buurt van La Roche. Dit is dezelfde locatie en hetzelfde tijdstip waarop ook de Vlaamse militanten Orde gewapende trainingskampen organiseerde.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

22

Re: VMO

Ook interessant is de 'Brusselse' tak van VMO: Wim Elbers (destijds inspecteur bij het Hoog Comité van Toezicht), zijn broer en zanger Jef Elbers (die onder de schuilnaam Dick Durver een aantal jeugdfeuilletons voor de BRT heeft kunnen schrijven) en een zekere, jawel, Willy De Schepper.

23

Re: VMO

Kan er een link gelegd worden met VMO en WNP?

24

Re: VMO

Het WNP had een "Vlaamse vleugel" (zie bv. Guido Delvaux en Fons Jacobs) maar ik heb nog geen banden kunnen ontdekken tussen VMO en WNP. Het valt echter niet uit te sluiten. In zo'n extreem-rechtse milieu's kom je vaak dezelfde mensen tegen, omdat het maar om een beperkt aantal personen gaat (gelukkig maar).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: VMO

Ik stel de vraag omdat juist aan het oude militaire domein in Kester het graf ligt van VMO-leider Staf De Clerq en er daar af en toe een herdenking is waar alles wat extreem-rechts is op af komt. Volgens mij moeten er zeker mensen uit Aalst bij betrokken zijn en aangezien WNP extreem-rechts is, zou het niet ondenkbaar zijn dat er een connectie is met extreem-rechtse mensen uit Aalst.

26

Re: VMO

Hier en daar werd al een paar keer geschreven dat V+1 M+1 O+1 = WNP, maar het is niet zeker of dit ook echt iets betekent. Luc "Rocky" VKB, Herman Wachtelaer en Harry Moelandts zijn personen die duidelijk in de directe sfeer van beide organisaties waren te vinden. En WNP-kopstuk Karel de Lombaerde was dikke maatjes met Ericksson van het VMO.

27

Re: VMO

kenza wrote:

Ik stel de vraag omdat juist aan het oude militaire domein in Kester het graf ligt van VMO-leider Staf De Clerq en er daar af en toe een herdenking is waar alles wat extreem-rechts is op af komt.

kenza, Staf De Clerq was leider van het VNV, niet van het VMO. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er nu nog VMO'ers zullen zijn die vlinders in hun buik krijgen als ze de naam van De Clerq horen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: VMO

Het lijk van De Clercq werd door leden van het VMO opgegraven, op hun site staat het hele verhaal uitvoerig beschreven. Leden van het VMO gaan regelmatig het onkruid wieden aan het graf, staat ook op de site. En tenslotte, de herdenkingsplaat inclusief berkenkruis werd door hun geplaatst. Dus wel overduidelijk denk ik.

29

Re: VMO

Juist Raf, ik baseerde mij ook op deze info. Dan is het misschien eens de moeite om eens uit te pluizen wie er actief was bij VMO in de buurt van Aalst.

Dit is een filmpje uit de loden jaren. Er zijn een paar prominente extreem-rechtste figuren aanwezig, misschien staan er paar bekende tussen buiten Annemans en De Winter » YouTube

Re: VMO

Het Laatste Nieuws | 5 mei 1981

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/10//15081005101414738713498082.jpg