21

Re: Istvan Farkas

Léon De Staerke over Istvan Farkas:

Waren Bébé en Pinta echt betrokken bij de diefstal van de Saab?

Leon rijdt rustig door de verlaten straten van Brussel, want het is een zondag midden in de grote vakantie. Hij kijkt me aan en knikt bevestigend. "Ik denk dat Pinta die hond heeft doodgeschoten."

Hij bezat dus een pistool van het kaliber Long Rifle .22?

"Mogelijk. Ik weet dat hij een wapen bezat. Maar zijn slachtoffers wurgde hij meestal met de handen." Hij kruist de zijne even in mekaar en maakt dan een trekbeweging. "Il était très fort. C'était un homme dangereux qui me faisait peur, maar wapens waren niet zijn ding."

Kan je me Pinta eens beschrijven. Hoe zag hij er toen uit?

"Een fors postuur. Een kop groter dan ik, zwart gebekt haar, een dikke neus, een lang gezicht. Intussen is hij zeker 25 kilo aangekomen."

Maar hoe kon Pinta, toch bekend voor zijn barbaarsheid, al die tijd vrijuit gaan? Hij werd verdacht van de moord op drie Franse gangsters in Sint-Genesius-Rode en zat daarvoor veertien maanden in voorarrest. Hij martelde oude mensen door kaarsen onder hun voeten te laten branden tot ze bekenden waar hun geld en juwelen verborgen lagen en daarna vermoordde hij ze. In 1988 werd hij voor een dergelijke moord veroordeeld tot twintig jaar cel.

"Tu sais, Guy, il a tué beaucoup de personnes."

Met wie werkte hij dan samen? Met Johnny? Met Balou Becker?

"Ik weet het niet. Met dat soort mensen had ik niet veel contact. Pinta trok toen vooral op met enkele Hongaren en met Rosario Pulci. De oude Pulci baatte toen een café uit in de buurt van de Barrière in Sint-Gillis. Rosario was getrouwd met de dochter van Pinta. Haar naam is Mariska. De Pulci’s stonden in nauw contact met de Italiaanse maffia uit Calabrië, de Ndrangheta, die onlangs nog in het nieuws kwam met een zesvoudige moord in Duisburg."

Heb je nu nog contact met hem?

"Neen. Ik heb sinds lang alle banden met hem verbroken. Ik ben een inbreker, geen doder. Met dat soort mensen wil ik niets te maken hebben. Ik heb vernomen dat hij nu in een sociale woning verblijft in Ternat. Een keer per maand komt hij met Bébé nog op het Vossenplein om 'antiek' te verkopen."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Istvan Farkas

Effet boule de neige: Bébel dira que les maîtres de cette expédition qui fut fatale au vieux Fernand étaient Pinta, alias Istvan Farkas (allié à la fameuse tribu de cambrioleurs De Staerke), et "un grand blond" qu'on n'arrivera pas à identifier.

"grand blond": Nitelet?

23

Re: Istvan Farkas

dim wrote:

Ook dit zegt me iets, behalve dat het net (maar dan ook net!) naast de golfclub van Bercuit is (dossier Pinon) en dat Ullens de Schooten woonde in het chateau de Bonlez... iemand?

Joël Lhost, aka ginlo, liet gisteren op de Franstalige site, in topic 'Vers la Verité', de naam Ullens vallen = de Rémy in zijn verhaal. Deze Ullens? Op deze site valt de naam Ullens de Schooten ook nog in een paar andere verbanden.

Re: Istvan Farkas

Weet iemand of Farkas nog leeft? Hem mogen ze ook nog eens ondervragen.

Re: Istvan Farkas

Je kan het mss aan Philippe De Staerke vragen. Iemand een schilderij kopen trouwens? » www.galerie-creation.com

Re: Istvan Farkas

‘L’interrogation nr. 2’ ... En dan die lithanie onderaan de pagina ... Interessant om lezen. smile

Re: Istvan Farkas

Vond ik ook, mss moet ik wat meer directer in mijn commentaar zijn. Maar de meesten hier weten ondertussen dat er altijd iets meer achter mijn schijnbaar zinloze en cynische commentaar zit. Overal op het internet is de commentaar van "vroegere verdachten of getuigen" te vinden.

Re: Istvan Farkas

Un coauteur jugé cinq ans après les trois autres aux assises du Brabant wallon - Dix-huit ans pour l'attaque du vieil homme

La cour d'assises du Brabant wallon jugeait cette semaine Nicolas Anthonis, quatrième suspect d'un vol aggravé par un homicide involontaire commis en 1988 à Bonlez. Les trois autres, Istvan Farkas, principal accusé, Joseph Scheneberger et Marcel Cambier, deux complices, avaient été condamnés respectivement à 20 ans de travaux forcés, à 3 et 2 ans de prison en septembre 1990. C'est lors d'une banale dispute avec sa femme, après le premier procès, que fut révélée la participation d'Anthonis à l'agression contre Fernand Ruelle, alors âgé de 93 ans.

Au terme de cinq journées d'audience, l'avocat général de le Court a évoqué l'agression contre le vieil homme ligoté, bâillonné, battu, qui succombera deux heures plus tard. Le ministère public a stigmatisé l'indifférence d'Anthonis lors du procès de Farkas, lui reprochant aujourd'hui de se faire passer pour une victime de Farkas. Dans cette affaire, il y a deux meneurs professionnels et deux suiveurs occasionnels, dit M. de le Court, rappelant sa spécialité d'agresser des gens chez eux et sa tendance à maquiller la réalité pour s'attribuer le rôle de persécuté.

Ce n'était pas l'avis de la défense. Pour Me Joelle Vossen, Anthonis ne devait pas prendre part à l'agression, mais il y fut mêlé par la force des choses. Elle s'est référée au réquisitoire prononcé lors du premier procès pour décrire le rôle des protagonistes : Farkas avait le rôle principal, Schneberger un rôle secondaire mais important. Pas un mot sur Anthonis auquel on veut faire aujourd'hui endosser la responsabilité. Pour la défense, Farkas fut le véritable meneur. Me Vossen estime aussi - en dépit des déclarations de Schneberger contredites par son épouse - que rien n'a été volé et qu'il n'y a même pas eu tentative.

A la défense également, Me Christine Calewaert a demandé aux jurés de répondre par la négative aux questions relatives au vol et à la tentative. Ce qui aurait abouti à un acquittement technique.

Après trois heures de délibération, le jury a rendu, par 7 voix contre 5, un verdict de culpabilité concernant la prévention de vol aggravé par l'homicide volontaire. Puis, dans un second délibéré avec le jury, la cour s'est ralliée à la majorité.

Hier soir, Antonis a écopé de 18 ans de travaux forcés. Le procureur général en avait requis vingt.

Bron: Le Soir | 9 Maart 1996

Re: Istvan Farkas

Ben, weet je soms of Istvan Farkas (Pinta) nog leeft?

Re: Istvan Farkas

Farkas leeft nog.

Copycat: ... Het is aangetoond dat de meeste mensen die misdaden uit de media nabootsen (vooral nieuws en geweldsfilms) in de meeste gevallen een strafblad hebben, eerdere ernstige geestelijke gezondheidsproblemen hebben gehad of een geschiedenis van geweld hebben die suggereert dat het effect van de media indirect is ( meer van invloed op crimineel gedrag) in plaats van direct (rechtstreeks van invloed op het aantal criminelen).

Die indirecte invloed die de media op het individu hebben, geeft hen echter wel het idee hoe ze de misdaad moeten plegen. Het soort reactie dat de media-aandacht geeft aan misdaden, kan de weg bepalen die een andere crimineel zou kunnen inslaan.

Dit komt omdat de meeste copycat-criminelen gericht zijn op de shockwaarde van hun acties. Ze willen iets doen dat voor veel media-aandacht zal zorgen vanwege de aandacht die ze krijgen, maar ook vanwege de gruwel van de bevolking. Als een schietpartij in een openbare ruimte deze aandacht veroorzaakt (vanwege eerdere incidenten), dan zal een persoon met de neiging om het misdrijf te plegen waarschijnlijk die weg inslaan.