Topic: Victor Massart

Bracht Latinus in contact met Smets (volgens Barbier). Hij publiceerde in 1997 een boek: "Les dés étaient pipés: conspirations à la sûreté de l'état".

2

Re: Victor Massart

Na het bekend maken van WNP werd Massart weggestuurd naar de Gemengde Antiterroristische Groep (GIA), waar hij zijn pensioen mocht afwachten. Vooral Massart was na de onthullingen de gebeten hond. 

Zijn roepnaam was 'Totor'.

Tegenover Guy Bouten vertelt hij hoe hij in contact kwam met Latinus:

"Begin juni 1979 kreeg ik telefoon van Roland Maffioli met de vraag me te ontmoeten. Maffioli was een gewezen BOB-adjudant uit Brussel die werkte voor de veiligheidsdienst van de Europese Gemeenschap. Op het rendez-vous was hij in het gezelschap van zijn collega Robert Thomas. Ze wilden me in contact brengen met iemand die over zeer goede inlichtingen beschikte over extreem links en de Parijse autonomen van Action Directe, die zoals u weet later zullen samenwerken met de CCC."

"Ik vond dit interessant voor de dienst en liet me vergezellen door Christian Smets. Ik wist toen niet veel over Latinus, behalve dat hij lid was van het Front de la Jeunesse. Maar Smets kende hem wel goed, meer nog, ze waren met elkaar
bevriend. Eind 1980 vertrok Smets naar Charleroi en overhandigde me de namen van al zijn informanten en hun specialiteit. Bij Latinus stond onder meer 'extreem rechts', hoewel hij bij mijn weten daarover nooit informatie had verstrekt. Maar we wisten niet dat Smets, ondanks zijn transfer, in contact bleef met Latinus."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Victor Massart

De dag dat Victor Massart het hoofdkwartier aan De Meeûssquare verlaat en naar de rijkswachtkazerne trekt waar de GIA is gehuisvest, bouwen Raes en de zijnen een feestje. Een getuige hoort door de dunne scheidingswand het gebral van commissaris Smets, die boven het geroezemoes van pratende mannen en klinkende glazen uitroept dat hij dan toch het hoofd van Massart gekregen heeft. Bij de verliezers heerst verslagenheid en doet het mopje de ronde: wat is het verschil tussen een gekkenhuis en de Staatsveiligheid? Het antwoord luidt: in een asiel is de directie nog helder van geest. Niets typeert beter de diepe rivaliteit en de clanvorming.

Bij zijn afscheidsfeestje van de sectie B2C krijgt Massart een tinnen leeslamp cadeau. Hier en daar wordt een traan weggepinkt en worden dure eden gezworen. "Ons schip kapseist nu we zonder kapitein zitten. We huldigen u voor de wijze waarop u onze sectie de voorbije jaren hebt geleid. Het was een verschrikkelijke periode. Om er te mogen werken moet je je verlagen tot bazenpoeperij..." Een duidelijke hint naar het op zijn minst bizarre gedrag van enkele collega's. Massart luistert vol emotie en citeert Guy Béart. "De eerste die de waarheid zegt, moet terechtgesteld worden."

Een dag later, op 2 oktober 1984, slaat de CCC toe.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Victor Massart

Hij behoorde ook tot de intieme vriendenkring van majoor Bougerol en in zijn brief van 6 februari 1986 schrijft Marcel Barbier:

"Commissaris Massart heb ik later nog eens gezien, tijdens een bijeenkomst in de Abdij van Aulne in de buurt van Charleroi."

Nadat Massart verbannen werd naar GIA, ging hij elke middag collega's van de GIA middagmalen in de mess van de club Prins Albert. Daar ontmoet hij af en toe de chef van de GP Frans Reyniers en procureur Deprêtre.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Victor Massart

Tijdens een lang interview dat ik [Guy Bouten] van Massart afnam, vertrouwde hij me toe dat Raes bij bevriende journalisten rondstrooide dat extreemrechts "zijn dienst had gepenetreerd om hem te destabiliseren" en dat Smets een slachtoffer was dat de WNP voor zijn kar had gespannen. Collega Patrick Van Molle vertelde hem dat de top van de Staatsveiligheid voogdijminister Jean Gol in de maling had genomen en hem hun versie deed slikken.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Victor Massart

Wel ik denk dat Massart een heel goed toneelspeler is. Zijn uitleg over Latinus? Zijn rol in het onderzoek naar Waver?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

7

Re: Victor Massart

(...) Het was inderdaad zo dat Libert een scoutsgroep had ingeschakeld die in de toekomst voor nieuwe manschappen moest zorgen. Tot die groep behoorden onder mee de beide zonen van rijkswachter Marbaix. Getuige is van oordeel dat de WNP een gevaarlijke groep was. Onderaan een verslag dat door zijn medewerkers was opgesteld, heeft hij een handgeschreven opmerking toegevoegd waarin hij wees op de vereiste om met de inlichtingen zeer omzichtig om te springen, vooral met het oog op de veiligheid van de informanten en agenten.

Dat gevaar school vooreerst in de ideologie van de groep zelf. Bovendien streden ze een militaire organisatievorm na, en wilden ze een collectieve boerderij (*) oprichten om voor harde acties over manschappen te beschikken. Tenslotte beschikten ze over geheime opslagplaatsen voor wapens. In tegenstelling tot wat de heer De Vlieghere daarover denkt, meent de heer Massart dat het zeker niet ging om clowns of bluffers. Indien het werkelijk om bluf ging, dan had men de groep zeker niet laten infiltreren door een ambtenaar van de dienst.

De heer Massart verklaart tenslotte dat hij geen verband heeft kunnen leggen tussen de WNP en de moorden die in Waals-Brabant en elders zijn gepleegd. Er bestaat niettemin informatie over contacten tussen bekende extreem-rechtse militanten en notoire bandieten. Hij sluit niet uit dat die bandieten aan de moordpartijen hebben deelgenomen.

Bron: Getuigenis Victor Massart | Eerste Bendecommissie

(*) De boerderij van Calmette?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Victor Massart

Ben wrote:

(...) Dat gevaar school vooreerst in de ideologie van de groep zelf. Bovendien streden ze een militaire organisatievorm na, en wilden ze een collectieve boerderij (*) oprichten om voor harde acties over manschappen te beschikken.

Bron: Getuigenis Victor Massart |Eerste Bendecommissie

(*) De boerderij van Calmette?

Zou dit niet eerder het druïdendomein van Herman Wachtelaer in Haacht geweest zijn?

9

Re: Victor Massart

Ik denk toch eerder aan de boerderij van Calmette > Erbisoeul + zie ook Freddy Gignez en zijn broer > MSN. Maar ook Haacht is een optie.

10

Re: Victor Massart

Merovinger wrote:

Zou dit niet eerder het druïdendomein van Herman Wachtelaer in Haacht geweest zijn?

Dat is natuurlijk ook een optie maar vermits er in de getuigenis wordt gesproken over "harde acties" en "een militaire organisatievorm", dacht ik eerder aan de boerderij van Calmette. Calmette is immers een man van de harde acties. Zie bv. ook de getuigenis van Amory over Erbisoeul » Forum

Daarnaast link ik Haacht ook eerder aan het mystieke en occulte. Al is dat misschien een onderschatting van de feiten die zich in Haacht hebben afgespeeld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube