571

Re: Nijvel: 17 September

Ah zo, bedankt.

572

Re: Nijvel: 17 September

Ik vroeg me af of Nijvel iets met internationale drug- en wapenhandel te maken kon hebben, en meer bepaald met Bolivia en Argentinië. En het viel me op dat Cercle des Nations misschien wel een belangrijke ontmoetingsplaats was. Als men de samenstelling bekijkt in 80 kan men toch serieuze vragen stellen:

Dat die zogenaamde professionele club duidelijk ook een politieke agenda had, blijkt uit het lidmaatschap van gelijkgezinde belangrijke ambassadeurs uit de diverse uithoeken van de wereld die in Brussel verbleven. De aanwezigheid (in 1980 weliswaar) van Owen Booysen voor Zuid-Afrika en van Mohamed Charara voor Saoedi-Arabië was niet onschuldig, en getuigde van een duidelijke ideologie in de Cercle des Nations. Andere leden waren Jose-Maria Alvarez de Toledo voor Argentinië, Joseph Donato voor Libanon, Pablo Dermizaky Peredo voor Bolivië, Ramiro Andrade voor Colombië, Kun Park voor de Republiek Korea, Ghazi Al-Tajir voor de Verenigde Arabische Emiraten en Zine El Abidine Sebti voor Marokko. 

Men kan zich afvragen wat de heren uit Bolivia Libanon en Colombia allemaal bespraken. 

Tevens is er de getuige Collins:

"Via een privé-detective heb ik vernomen dat de drugs in Nederland zijn verkocht en dat een deel van de winst zou zijn doorgestort op een rekening van het CEPIC." Deze laatste bewering van Collins kan niet worden nagetrokken. Feit is echt er wel dat een lid van de Brusselse gerechtelijke politie, die aan de hele affaire een fikse kater overhield, begin 1980 twee brieven verzond naar onderzoeksrechter de Biseau d’Hauteville waarin de versie van Collins – met meer details wordt bijgetreden. In deze brieven staat te lezen dat leden van het Nationaal Drug Bureau op bevel van commandant François, met medeweten van VDB, de elf kilo heroïne hebben ingepikt en voor rekening van het CEPIC verkocht. Kopieën van deze brieven kwamen ook terecht bij Jean-Claude Garot, die er destijds enkele elementen uit puurde voor een stukje in Pour.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

573

Re: Nijvel: 17 September

Er zijn verschillende versies over de vlucht na Nijvel hoe de wagens reden. Eén versie: de wagens reden heel vlug weg van de Colruyt. Een andere is dat de wagens niet heel snel reden, ongeveer 80 km per uur, waarbij ze bumper aan bumper reden en waarvan maar 1 wagen (de eerste) de lichten aanhad. De tweede versie vind ik de meest voor de hand liggende aangezien de motor van de Saab stuk was en de snelheid daardoor beperkt was. Ik ga er dus vanuit dat de motor stuk gereden is voor de moorden aan de Colruyt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

574

Re: Nijvel: 17 September

Wel, ik vraag me af of het bijvoorbeeld een mogelijkheid is dat er ergens voor Nijvel een achtervolging geweest is. Er zijn namelijk enkele dingen die me al een tijd dwars zitten. Er is het feit dat Fourez zijn verbruik nauwgezet bijhield maar toch niet genoeg benzine had om thuis te kunnen komen. Er is ook hun tijdsverbruik: ze hebben er heel lang over gereden. Plus het schot in de koffer dat ik maar niet goed kan plaatsen, en de opgedreven en opgeblazen motor van de Saab. Volgens mij is dat schot in de koffer misschien niet aan de achterkant van de Coluyt gebeurd.

Stel: het koppel komt uit Frankrijk (hoewel het zakelijk slecht ging had Fourez zicht op grote inkomsten, wat?) en er ontstaat een achtervolging. Fourez had een recente Mercedes, de topsnelheid zal wel in de buurt van die van de Saab gelegen hebben dus die moest opgedreven worden. Ergens moet die achtervolging wat geduurd hebben en is het daardoor dat de Mercedes meer verbruikte dan voorzien, en dat de motor van de Saab stuk was. Het kan heel goed zijn dat het schot in de koffer ook in die achtervolging gebeurt is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

575

Re: Nijvel: 17 September

Als ik me niet vergis, las ik dat er nog 8 liter in de tank was (wat normaal gezien nog voldoende zou zijn om thuis te raken). Het koppel passeerde een eerder gelegen tankstation doch verkoos om verder te rijden tot aan het DATS-tankstation. Dit is, denk ik, volkomen normaal gezien het koppel in het bezit was van een DATS-tankkaart (korting, registratie). Wat betreft het gat in de koffer: was er geen getuige die verklaarde dat hij in de buurt van de Diable Amoureux ook op de daders heeft geschoten?

576

Re: Nijvel: 17 September

Dat is zo. Er zat in feite zelfs nog meer dan genoeg in om naar Ukkel te rijden. Het was een tank van 70L en er zat nog 7L in volgens de deskundige, ik vermoed zelfs dat het nog niet op reserve gestaan zal hebben, of er juist ingegaan was, meestal is dat rond de 50km ( ervan uitgaande dat het verbruik tussen de 10 of 12 liter is). In feite als hij zijn verbruik goed bijhield kon hij zonder probleem naar Ukkel (ongeveer 30km) rijden en de dag erna gaan tanken.

Er is ook nog dat Fourez waarschijnlijk niet met 1 tank geen en terug gereden kan hebben, de Mercedes had maar een 4 bak, dus op autostrades aan hoge snelheden kan het verbruik behoorlijk de hoogte ingaan. Ik ga ervan uit dat hij in het doorgaan of voor zijn vertrek in Frankrijk misschien ook al getankt had want in Nijvel zat er nog 7L in de tank. Misschien hebben ze in Parijs ook nog rond gereden en dan is het bijna niet mogelijk dat dit met 1 tank kan met die wagen. Dus enigszins normaal dat ze daar gingen tanken maar anderzijds ook weer niet.

Ivm dat schot achteraan in de koffer van de Mercedes die getuige aan de Diable verklaarde op de Saab geschoten te hebben. Het gat in de koffer van de Mercedes is behoorlijk groot alsof er met een slug doorgeschoten is. De enige verklaring voor het schot in de koffer die enigszins logisch is een achtervolging of zo. Dat zou ook de beschadigde motor kunnen verklaren van de Saab, en het traag na elkaar rijden van de twee wagens na Nijvel. Tevens zou dat ook misschien het bloed in de Saab kunnen verklaren.

Waarom hebben de daders een supersnelle wagen nodig? De Mercedes had blijkbaar een topsnelheid van 230, dus een Saab zal wel zijn best mogen doen. Er is ook nog het tijdsgebruik, om 1u10 komen ze bij de DATS 24 om 1u16 word Fourez doodgeschoten (uurwerk valt stil) dat zijn 6 minuten, dus de verklaring dat Fourez de dieven betrapte per toeval strookt niet met die 6 minuten.

En dan dat gesleep met die lijken, waarom Fourez zogezegd over de draad proberen te smijten, met zijn broek af tot zijn enkels? Waarom waren de rijkswachters die er aankwamen na de schietpartij zo gegeneerd over het lijk van Fourez dat ze het daar weggehaald hebben?

Dat gesleep met de lijken is toch wel iets heel merkwaardig. Ze hebben het lijk van Fourez tientallen meters versleept, waarom? En wanneer? Als de 2 rijkswachters aankomen aan de achterzijde van de Colruyt was er niemand te zien, dus ook niet de lijken. In het boek van P. Finne staat dat de aangekomen rijkswachters na de moordpartij het lijk van Fourez van bij de omheining weggesleept hebben. Dan wil dit ook zeggen dat het lijk van Fourez na de moord op rijkswachter Morue naar de omheining is gesleept om het er zogezegd over te smijten.

Waarom zouden de daders na de moord op Morue nog het lijk van Fourez verslepen naar de omheining (waarschijnlijk met zijn broek op de enkels). Ik denk niet dat het de bedoeling was om het lijk er over te smijten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

577

Re: Nijvel: 17 September

Om nog eens terug te komen op deze post en de achterruit die misschien gebarsten is. Het was me nog nooit opgevallen maar er is duidelijk schade ook aan de voorruit.

Op deze foto is er bovenaan de voorruit links van de oranje lijn op het dak een witte vlek. Ik heb het aandachtig bekeken en vergeleken met andere foto's op mijn pc en het is duidelijk de impact van een projectiel in de voorruit. Dit projectiel zou dus door de achteruit gegaan kunnen zijn. Een andere verklaring heb ik er niet voor.

https://lh3.googleusercontent.com/GNTC0ZNkJauSaIFM3v5rJ9ki81iOG1iKqbvzFH7mvDQ-1JA23AU4ziRWaRR1Rd_O5rRUuu1Ri8TGrpY6Q3TTaQVe0LuR76Ve_tAqtyHjTHKRzj8wJNCIr-jPWQ-vxeMmCE9iGEYMkf5undIfYph3gF8VvekhxywOun47qnhIwvn63bH00E9_jfWMx6dgS7B1-W2QdLYkmxIq3O7TnHJq_ozNa7GbEc-ia_cp4Zhg7JxCgzaVwVljYs6wzxRssSpiLE0wtIkaTkahhGdf7dc350Lbajp0sEPBymEpqaxxaOmja8EosDzNVwxV9G5RM4k0eK1C6ny9cUWmETnEfun7GaTB7-C2Mlg7sDShZXitX6Nh1gL7K6d6APq_-bCDLMI4jhDXzASVmh5PpxV6zLanv5QLLS60BcU1HT8HaKAtB6jRJgMlJcyQGQFp3Y2Vk7IzYHv7oEZc0pI0F5F0Z5WfSfzgQ689npzUfl9_WQmABYwZGoGUmOW_NsNCjR3zpCtD2Imc1qg1nTDJcgyoeHB09SltrtH5_k1cOqBM_1S8kCNymGbisaPjMggLnEm0kdLMDpEe0G2ETg9xaCRHr64MEatIuyrBVz8=w1316-h927-no

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

578

Re: Nijvel: 17 September

Het schot door de koffer van de Mercedes blijft een raadsel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit schot er gekomen is toen de koffer openstond, de kans dat het projectiel afketst en of de koffer dicht valt is heel groot.

https://lh4.googleusercontent.com/-azbfr3cIgR8/TcBBDUXmtYI/AAAAAAAAClA/UZWf0B7yJrE/s567/Nijvel%2520Mercedes%25201.JPG

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

579

Re: Nijvel: 17 September

De randen van de kogel inslag zijn naar binnen verbogen.

580

Re: Nijvel: 17 September

De Rijkswachters hadden FN pistolen 7.65 mm als ik me niet vergis. De inslag in de koffer is van heel ander kaliber.

Heb ook nooit ergens teruggevonden of Marcel Morue hetzij collega de daders onder vuur genomen hebben. Zelfs indien dit het geval geweest zou zijn, kan de op de foto getoonde inslag nooit van hun zijn.

Ik denk aan het volgende, de Mercedes was onderweg op de snelweg, en werd daar beschoten om hem te dwingen de afrit Nijvel te nemen. Saab reed schuin achter de Mercedes. Volgens mij is dit een bewijs dat het koppel niet zomaar toevallig daar stond te tanken, al wisten we dat ondertussen wel allemaal.