601

Re: Aalst: Proloog

Dirty Harry wrote:

Twee zeer interessant elementen en vragen. Philippe De Staerke zou op de parking van Delhaize Aalst herkend zijn door een jeugdvriend. Ook het feit dat Beijer de streek goed kende en dat Beijer heel veel belangstelling had voor mensen die in de buurt van Delhaize Aalst woonden. Ook had Beijer interesse in een persoon Paul Mertens die in de Osbroekstraat woonde iets verder en tevens met een zwarte Golf reed. Deze Paul Mertens zou ook familie zijn van van Piet Mertens, bevriend met karateleraar Reka Vaid die les gaf in het oud zwembad van Aalst. Mijn vraag is of er iemand een link heeft met de andere karateleraar in het dossier? Ook waren zij niet vreemd aan Podevijn en industriepark Erembodegem.

Wie kan meer vertellen over karateleraar Reka Vaid? Leraar van Bonkoffsky? Les gegeven aan de speciale interventie eenheid? Als mijn herinnering juist is dan was er een karateclub in de Orangeriestraat of ergens opzij van de Amfons van de Maelestraat in Erembodegem, palend aan Osbroekpark.

Re: Aalst: Proloog

Raf wrote:

Om nog even terug te komen op 'de waarschuwingen' en om de stemming er een beetje in te houden: Dit is het nummer dat de "bende van Hofstade" aanvroeg voor "de bende van Nijvel": De marlets, te voet naar scherpenheuvel » YouTube

Let op de tekst: "zeg mannen luister naar mijn plannen", "maar of we er geraken is de vraag ...", "met zoveel kroegen langs de baan".

En wie zat er in de kroeg, ARI-mannen Bouhouche en Cammerman! Zou het kunnen dat destijds in deze kroeg altijd Mi Amigo opstond?

603

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Stro kapelleke in Denderleeuw is een interessante plek. Vlakbij woonde/werkte daar ten tijde van de overval van Aalst een extreem-rechts figuur met militaire opleiding.

Heeft u daar meer gegevens over?

604

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:
Ben wrote:

Twee jaar later, op 16 mei 1987, slaat Luc Het Laatste Nieuws open en wordt hij met verstomming geslagen wanneer hij een foto opmerkt van Philippe de Staerke. Geen twijfel mogelijk. Ook Suzy is formeel. Dat is de man met wie ze in oktober 1985 oog in oog hebben gestaan. Op 10 juni 1987 leggen Luc en Suzy daarover een verklaring af.

Het koppel gaf drie beschrijvingen:

De eerste als een erg grote, struise, geblokte man met lederen vest, weinig behaard. De Taunusbestuurder met een dikke ronde kop, zwart haar en een snor, van het Italiaanse type, "Clayton uit Dallas, maar jonger". De derde, die uit het pad kwam gelopen als de oudste van de drie, 45-50 jaar met een scherp gezicht.

Zoals ik reeds op pagina 58 van dit topic zei, is het me totaal niet duidelijk wie van de drie dan Philippe De Staerke zou moeten voorstellen.

Dat moet dan de bestuurder van de Taunus geweest zijn. Italiaans type met snor. Rond hoofd ook, alleen niet specifiek dik maar dat kan natuurlijk ook lijken omdat hij in de auto zit. Ook ik heb een dubbele kin als ik in bepaalde houdingen zit.

605

Re: Aalst: Proloog

Zou je kunnen uitleggen hoe die dubbele kin er precies uit ziet? En om wat voor houdingen gaat het precies?

606

Re: Aalst: Proloog

Zittend met hoofd wat naar beneden gebogen, lijkt je hals dikker, en zinkt je kin wat in de nek.

607

Re: Aalst: Proloog

Ik heb het geprobeerd te testen, maar krijg het niet voor elkaar.

Re: Aalst: Proloog

"Daar kreeg een kastelein de troppe kolder
Hij riep opeens zeg mannen
Stop toch met drinken luister naar mijn plannen
"

Wat denken jullie hiervan?

609

Re: Aalst: Proloog

Ik ben erover verheugd dat iemand (Douglas de Coninck, in De Morgen) eindelijk de naam van Henri Gust Arijs (Arys) laat vallen. Goed bevriend - zéér goed bevriend - met Chris Bonkoffsky (valt erg eenvoudig na te gaan) en, tja... Sla er misschien even Arys' Facebookpagina even op na. Het begint een extreemrechts refrein te worden. Aalst, Asse, Dendermonde, Berlare, Sint-Niklaas, Lokeren... Er toont zich stilaan een geografisch verband.

Re: Aalst: Proloog

Bedankt voor de tip Aubanel.

Uit het artikel in kwestie, waar drie rijkswachters in de veelbesproken R4 met naam worden genoemd:

"Heden negen november negentienhonderd vijfentachtig te 19.47 uur. Wij ondergetekenden Cornelis René, opperwachtmeester, Arys August en De Vlieger Geert, beiden wachtmeester bij de Rijkswacht, verblijvende te 9300 Aalst, in uniform gekleed, met toezichtsdienst warenhuizen bevolen binnen de omschrijving van het district Aalst, worden radiofonisch door het Hoofd Mobiele Permanentie verwittigd van een overval op de Delhaize te Aalst, Parklaan."

https://i.imgur.com/xXiOSkr.jpg

"Opstellers hadden enkele minuten voor de overval de parking achteraan gecontroleerd alsook de bewaking van de voorzijde verzekerd. In de weinige minuten van onze patrouille met het dienstvoertuig in de nabij gelegen straten van de Delhaize heeft de overval zich voorgedaan."

Nog volgens De Coninck:

"Om 19.30 uur krijgen de rijkswachters in hun R4’tje op de parking van de Delhaize over de radio het bevel om elders in Aalst rondjes te gaan draaien. Om 19.33 uur verschijnt de Golf GTI van de Bende van Nijvel ten tonele. Drie minuten."

Dat zou dus betekenen dat de rijkswachters al 17 minuten vertrokken waren bij de Delhaize. Het kan een onnauwkeurigheid zijn, soit in het PV soit in het artikel, maar indien correct is dat wel meer dan even het blokje rond rijden.