1

Topic: Lion d’Or

Lion d’Or is een Aalsterse schietclub. Christiaan Bonkoffsky was daar een habitué. Hij ging er vaak schieten, maar hoefde anders dan anderen nooit te tekenen in het register. Ook Bouhouche en Beijer kwamen er in de jaren 80 schieten.

(...) Toen Lion d’Or in 2010 werd genoemd in het onderzoek naar het neonazistische Blood & Honour, vluchtte ook zaakvoerder Stefan Van den Borre. Naar Zuid-Afrika, waar hij nu nog steeds zit. Net voor zijn vertrek bracht hij zijn boekhouding samen met een Porsche 911, een Porsche Cayenne en een vintage Opel Calibra over naar een oude loods in de Mijlbekelaan in Aalst. En daarna nog zeven gasflessen. Het was de bedoeling dat alles de lucht in zou gaan, maar de gasflessen overleefden de vuurzee en de omwonenden kwamen er met de schrik van af.

De loods lag op 750 meter stappen van het laatste adres van Christiaan Bonkoffsky.

Bron » Nieuws

In het onderzoek naar de Bende van Nijvel hebben speurders de activiteiten van Chris B., de zogenaamde ‘Reus’, in een schietclub in Aalst onderzocht. Dat gebeurde vorige week, bevestigde de procureur-generaal van Luik Christian De Valkeneer aan TV Oost. De zender vond nog een getuige die meent dat de munitie die gebruikt werd bij de Bende-overval op de Delhaize van Aalst mogelijks afkomstig is van deze schietclub.

(...) Volgens een andere getuige waarmee TV Oost kon praten, is de munitie die gebruikt werd tijdens de overval op de Delhaize van Aalst op 9 november 1985 mogelijks afkomstig van diezelfde schietclub. Het gaat om voormalig legerofficier en wapenexpert Willy Van Damme. “Toen die munitie opgehaald werd in Ittre heb ik dat dadelijk herkend: een negen millimeter met andere koppen. Daarom zeg ik, het kan niet anders. Dat komt van Aalst.” In die schietstand werden op grote schaal kogels gerecupereerd, zegt Van Damme. Dat heeft hij onthouden uit vroegere gesprekken met de uitbater.

Bron » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Lion d’Or

Le numéro 2 du Comité P lié aux néonazis

De Groote était membre du club de tir Lion d'Or, à Aalst, où le groupe Blood&Honour s'exercait.

Hans De Groote, le numéro 2 démissionnaire du service Enquêtes du Comité P, a été cité dans l'enquête sur le groupe néonazi Blood&Honour, confirme samedi le président du Comité P, Bart Van Lijsebeth, au quotidien De Morgen.

De Groote était membre du club de tir Lion d'Or, à Aalst, où le groupe Blood&Honour s'exercait.

Il était très proche du gérant, qui a pris la fuite vers l'Afrique du Sud. Avant de partir, ce dernier avait bouté le feu à un hangar où se trouvait toute sa comptabilité mais une partie des documents a pu être sauvée, ajoute De Morgen.

Bron: La Dernière Heure | 2 oktober 2010

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lion d’Or

Speurders Comité P verhoord in zaak illegale wapenhandel

Tijdens het proces van een politieagent van het korps Lebbeke-Buggenhout die terechtstaat voor illegale wapenhandel, heeft de rechter drie speurders van het Comité P verhoord. Volgens de advocaat van de beklaagde is er geknoeid met documenten.

Philip V.H. (41) is tot op vandaag de wapenexpert van zijn korps, en hij is als privépersoon ook wapenhandelaar. In 2006 kwam aan het licht dat hij verscheidene wapens die op het politiekantoor waren binnengebracht, meenam naar huis en beschouwde als zijn eigendom of handelswaar.

“Volledig wettelijk”, pleitte zijn advocaat Herman Bogaerts. “Dat gebeurde tijdens de toepassing van de amnestiewet en met medeweten van de mensen die hun wapen kwamen inleveren. Bij het binnenbrengen van een wapen hadden de mensen nu eenmaal de keuze: het tuig laten vernietigen of overlaten aan een erkend handelaar. V.H. is zo iemand, en hij stelde die mensen dan ook voor om hun wapen aan hem over te laten. Hij betaalde er hen zelfs nog geld voor.”

"Geviseerd"

Volgens de advocaten van de agent is hun cliënt niet alleen onschuldig, maar wordt hij ook geviseerd door de onderzoekers van Comité P, het orgaan dat de politiediensten controleert.

“Dit dossier barst van de fouten”, sneerde Herman Bogaerts. “De toelating voor de huiszoeking bij mijn cliënt werd bijvoorbeeld pas achteraf gevraagd. In het dossier zitten nagemaakte documenten en overal lees je verkeerde namen en cijfers. Ze gingen op jacht naar een walvis, maar ze kwamen uiteindelijk bij een paling terecht. Nu doen ze er alles aan om mijn cliënt te nekken.”

Het zou vooral Hans De Groote zijn, topman bij het Comité P, die het op de agent heeft gemunt. “Die man zei me letterlijk dat hij me zal blijven zoeken, en me steeds zal vinden”, verklaarde V.H. zelf. “Ik heb niets fout gedaan, maar De Groote heeft me gebroken.”

Het Openbaar Ministerie was overdonderd door het verhaal van de agent en verzocht de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde om de verbalisanten en onderzoekers van Comité P te horen in het dossier. Dat gebeurde maandagochtend.

Tegenstrijdige verklaringen

De Groote herinnerde zich dat er begin maart 2008 twee huiszoekingen waren gebeurd bij V.H. Twee jaar later in oktober kwamen er opnieuw speurders van Comité P langs bij de agent, maar volgens De Groote op V.H.’s eigen initiatief.

“Hij had ons zelf gevraagd om bij hem te komen kijken, zodat we konden vaststellen dat hij met alles in regel was”, verduidelijkte De Groote. “We hebben toen de wapenkast die na de eerdere huiszoekingen verzegeld was opengedaan, en vastgesteld dat er twee stukken inzaten die niet in orde waren.”

Advocaat Herman Bogaerts probeert nu via tegenstrijdige verklaringen over de verzegeling van de kast en het ontbreken van handtekeningen en documenten aan te tonen dat de huiszoekingen onrechtmatig zijn verlopen. Momenteel wordt er ook onderzocht of Wim De Maesschalck, de korpschef van Lebbeke-Buggenhout, betrokken is bij de zaak. Het proces wordt verdergezet op 13 februari van volgend jaar.

Bron: Gazet Van Antwerpen | 29 november 2011

In maart 2011 kwam Dhr. De Groote reeds in opspraak wegens een valse aangifte van een gestolen gsm. Hij kreeg via de verzekering van zijn werk een nieuwe, maar de oude bleek niet gestolen te zijn, maar op de grond gevallen te zijn.

4

Re: Lion d’Or

Onderzoek naar activiteiten ‘de Reus’ in Aalsterse schietclub » Nieuws

Re: Lion d’Or

Lion D'or bestaat pas vanaf '92-'93 dus het is onmogelijk dat Bouhouche en Beijer daar ooit gaan schieten zijn want toen waren ze al veroordeeld voor moord.

Re: Lion d’Or

En de Shooting gallary?

Re: Lion d’Or

Shooting Gallery zit in dezelfde schietstand in Aals als Lion d'or. Deze is pas in 92-93 gebouwd. Je had in de jaren 80 wel een schietstand in Erembodegen, een deelgemeente van Aalst. Daar was schietclub Mamba, ik denk dat die practical shooting deed wat zeldzaam was in Vlaanderen in de jaren 80.

Wat ze trouwens nog zouden kunnen vinden in Lion d'or is mij een compleet raadsel. Bonkoffsky is al twee jaar dood en volgens mij was hij ook geen actieve schutter meer de laatste jaren. Om je wapenvergunning te behouden moet je minstens 12 keer per jaar gaan schieten. Als ik lees over de gezondheidstoestand van Bonkoffsky dan lijkt me dat toch niet realistisch. Waarschijnlijk hebben de onderzoekers gewoon een bezoek gebracht aan Lion d'or om leden te ondervragen die Bonkoffsky daar gekend hebben, routine onderzoek. De media hebben het dan waarschijnlijk weer opgeklopt tot huiszoeking of speurtocht...

8

Re: Lion d’Or

Sebastiaan wrote:

Speurders Comité P verhoord in zaak illegale wapenhandel

Tijdens het proces van een politieagent van het korps Lebbeke-Buggenhout die terechtstaat voor illegale wapenhandel, heeft de rechter drie speurders van het Comité P verhoord. Volgens de advocaat van de beklaagde is er geknoeid met documenten.

Philip V.H. (41) is tot op vandaag de wapenexpert van zijn korps, en hij is als privépersoon ook wapenhandelaar. In 2006 kwam aan het licht dat hij verscheidene wapens die op het politiekantoor waren binnengebracht, meenam naar huis en beschouwde als zijn eigendom of handelswaar.

“Volledig wettelijk”, pleitte zijn advocaat Herman Bogaerts. “Dat gebeurde tijdens de toepassing van de amnestiewet en met medeweten van de mensen die hun wapen kwamen inleveren. Bij het binnenbrengen van een wapen hadden de mensen nu eenmaal de keuze: het tuig laten vernietigen of overlaten aan een erkend handelaar. V.H. is zo iemand, en hij stelde die mensen dan ook voor om hun wapen aan hem over te laten. Hij betaalde er hen zelfs nog geld voor.”

"Geviseerd"

Volgens de advocaten van de agent is hun cliënt niet alleen onschuldig, maar wordt hij ook geviseerd door de onderzoekers van Comité P, het orgaan dat de politiediensten controleert.

“Dit dossier barst van de fouten”, sneerde Herman Bogaerts. “De toelating voor de huiszoeking bij mijn cliënt werd bijvoorbeeld pas achteraf gevraagd. In het dossier zitten nagemaakte documenten en overal lees je verkeerde namen en cijfers. Ze gingen op jacht naar een walvis, maar ze kwamen uiteindelijk bij een paling terecht. Nu doen ze er alles aan om mijn cliënt te nekken.”

Het zou vooral Hans De Groote zijn, topman bij het Comité P, die het op de agent heeft gemunt. “Die man zei me letterlijk dat hij me zal blijven zoeken, en me steeds zal vinden”, verklaarde V.H. zelf. “Ik heb niets fout gedaan, maar De Groote heeft me gebroken.”

Het Openbaar Ministerie was overdonderd door het verhaal van de agent en verzocht de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde om de verbalisanten en onderzoekers van Comité P te horen in het dossier. Dat gebeurde maandagochtend.

Tegenstrijdige verklaringen

De Groote herinnerde zich dat er begin maart 2008 twee huiszoekingen waren gebeurd bij V.H. Twee jaar later in oktober kwamen er opnieuw speurders van Comité P langs bij de agent, maar volgens De Groote op V.H.’s eigen initiatief.

“Hij had ons zelf gevraagd om bij hem te komen kijken, zodat we konden vaststellen dat hij met alles in regel was”, verduidelijkte De Groote. “We hebben toen de wapenkast die na de eerdere huiszoekingen verzegeld was opengedaan, en vastgesteld dat er twee stukken inzaten die niet in orde waren.”

Advocaat Herman Bogaerts probeert nu via tegenstrijdige verklaringen over de verzegeling van de kast en het ontbreken van handtekeningen en documenten aan te tonen dat de huiszoekingen onrechtmatig zijn verlopen. Momenteel wordt er ook onderzocht of Wim De Maesschalck, de korpschef van Lebbeke-Buggenhout, betrokken is bij de zaak. Het proces wordt verdergezet op 13 februari van volgend jaar.

Bron: Gazet Van Antwerpen | 29 november 2011

In maart 2011 kwam Dhr. De Groote reeds in opspraak wegens een valse aangifte van een gestolen gsm. Hij kreeg via de verzekering van zijn werk een nieuwe, maar de oude bleek niet gestolen te zijn, maar op de grond gevallen te zijn.

Boter op het hoofd:

Hans De Groote, de ontslagnemende nummer twee van de dienst Enquêtes bij het Comité P, wordt genoemd in het onderzoek tegen de neonazigroep Blood & Honour.
Dat bevestigt voorzitter Bart Van Lijsebeth van het Comité P aan De Morgen.
De Groote was lid van de Aalsterse schietclub Lion d'Or.

Onze nummer 2 van het Comité P, zal vast leuke vrienden gehad hebben bij deze schietclub vlakbij lokale radio Mi Amigo.