1

Topic: Jan Palsterman

Jan Palsterman (40) werd neergeschoten op de parking van het Delhaize-warenhuis van Aalst op 9 november 1985. "Ga maar vast naar binnen, ik moet aan de overkant eerst nog tanken", had hij gezegd tegen Irena en Diederik. Het was het laatste contact met zijn kinderen. Drie kogels troffen Jan Palsterman achter het stuur van zijn grijze Talbot Samba. De volgende dag overleed hij in het ziekenhuis. Hij was een van de acht doden bij deze overval door de Bende van Nijvel.

Meer » Feiten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jan Palsterman

Het belangrijkste gegeven hier is dat Palsterman frequent heen en weer reisde tussen Congo en België, en met zijn onbesproken reputatie een ideaal iemand is om Congolese zwarte winsten te verhuizen richting 'beschaafde' wereld. Wellicht in de vorm van diamantjes. Want cash geld is nogal zwaar vergeleken, zoals ik onlangs uitleerde uit de hoeveelheid die destijds voor Heineken is betaald (400 kg).

Te koppelen aan Auberge Chevalier, waar de al in cash omgezette diamantjes dan passeerden?

Re: Jan Palsterman

De vrouw kende ook goed de vrouwen van enkele andere potentiële mannelijke doelwitten.

4

Re: Jan Palsterman

Trojan wrote:

Het belangrijkste gegeven hier is dat Palsterman frequent heen en weer reisde tussen Congo en België, en met zijn onbesproken reputatie een ideaal iemand is om Congolese zwarte winsten te verhuizen richting 'beschaafde' wereld.

Voor zulke geruchten zijn totaal geen bewijzen. Integendeel, niets wijst er op dat Jan Palstermans bezig was met trafieken of andere illegale activiteiten. Ook de onderzoekers zijn hierover heel duidelijk:

(...) Een lid van de Commissie wierp Troch hierop tegen dat in elk geval de echtgenote van wijlen Palsterman er wel wat anders over denkt:

"Naar mijn mening werd hij op een vakkundige wijze afgemaakt (*). Men heeft hem eerst vooraan beschoten en vervolgens in het achterhoofd. Mijns inziens, was hij het eerste slachtoffer. Zijn echtgenote beweert immers dat er een link bestaat met de heer Finné."

Hierop antwoordde Troch dat van een relatie tussen Palsterman en Finné niets is gebleken:

"Dit wordt inderdaad gezegd. Dit element is - als mijn geheugen mij niet in de steek laat - echter voor het eerst ter sprake gekomen in 1995. Op het ogenblik dat wij het onderzoek hebben verricht, waren wij absoluut niet op de hoogte van deze mogelijke link. Toen ik daaromtrent een krantenbericht zag, stelde ik vast dat er gewag werd gemaakt van een relatie met de heer Finné. Ik heb onmiddellijk gevraagd aan mijn team of dat verhaal eigenlijk steek hield. De mogelijkheid bestaat dat zijn elkaar kenden. De persoon die het slachtofferonderzoek heeft verricht, de heer Van Rie, hecht daar echter geen geloof aan."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)

(*) Voor iemand die zogezegd vakkundig werd afgemaakt, is het wel straf dat hij pas uren later overleed in het ziekenhuis. Als Jan Palstermans een bewust slachtoffer was, dan controleer je als uitvoerder/moordenaar toch of de opdracht geslaagd is. Wat niet het geval is, vermits hij nog leefde toen de overvallers vertrokken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jan Palsterman

Een foto van Jan Palsterman, genomen kort voor zijn dood in 1985.

https://s1.postimg.org/s211ztj9b/e2ec3d5fef249d77590f254bef83f2f5.png

The dinkum oil merits utterance.

6

Re: Jan Palsterman

Jongens toch, stop daarmee. Dit helpt ons geen centimeter verder. Iedereen kent uiteindelijk iedereen. Anderzijds is de focus op Aalst meer dan ooit gewenst.

7

Re: Jan Palsterman

(...) Diederik Palsterman was 11 jaar toen hij samen met zijn vader Jan op zaterdagavond 9 november 1985 naar de Delhaize in Aalst ging: “We wilden eigenlijk al in de namiddag naar het warenhuis gaan, maar het was te gezellig thuis. Rond half acht zijn we dan toch vertrokken. Mijn vader is de parking opgereden en ging tanken, wij zijn binnengegaan. Daarna hebben we hem nooit meer gezien.”

Nathalie, de zus van Diederik, was die bewuste avond thuis. In een gesprek met Terzake benadrukt ze dat de mogelijke doorbraak in het dossier goed nieuws is, maar ze hoopt vooral dat er nu eindelijk ook gezocht wordt naar de opdrachtgevers achter de Bende van Nijvel. “De opdrachtgevers zijn veel belangrijker, de mensen die al 32 jaar het potje dichthouden en die er alles aan doen om de waarheid niet naar boven te laten komen. Dat is veel erger.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jan Palsterman

Wat ik niet versta aan het verloop van de avond is dat hij de parking oprijdt zijn kinderen afzet, naar de overkant van de straat rijdt om te tanken, om dan weer de parking van de Delhaize op te rijden.

Waarom doet hij dit zo?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

9

Re: Jan Palsterman

Omdat zijn kinderen in het warenhuis waren en hij dus tijd had om te gaan tanken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Jan Palsterman

Aubanel wrote:

Jongens toch, stop daarmee. Dit helpt ons geen centimeter verder.

Dit zijn dus de pijnlijke onderwerpen in een gerechtelijk onderzoek. Verhalen die veel tijd en energie vergen om uiteindelijk vast te stellen dat de informatie totaal onjuist is. Uiteindelijk vergt dit een opmaak van een nutteloos proces verbaal of proces verbaal van inlichtingen.

the end wrote:

Wat ik niet versta aan het verloop van de avond is dat hij de parking oprijdt zijn kinderen afzet, naar de overkant van de straat rijdt om te tanken, om dan weer de parking van de Delhaize op te rijden.

Waarom doet hij dit zo?

Het lijkt mij niet zo ongebruikelijk dat iemand tegen zijn levenspartner zegt om een warenhuis binnen te stappen voor inkopen, terwijl men ondertussen zijn voertuig gaat tanken. Niet iedereen slentert graag rond in een warenhuis.