Re: Jef Vermassen

Weer Vermassen en weer Rijkswacht. Op voorwaarde van juistheid zou de zoektocht naar de mogelijke "oversten" bij de Rijkswacht toch een simpele taak moeten zijn. Hier moeten toch geen honderden mensen nagetrokken of ondervraagd worden.

Re: Jef Vermassen

Waarom wachten die rijkswachters hier meer dan 30 jaar mee? Persoonlijk noem ik dit schuldig verzuim. Wetens en willens informatie achterhouden die mogelijk naar verdere juiste sporen kan leiden...

53

Re: Jef Vermassen

Dit doet sterk denken aan een post die ik veel eerder deed over de SIE. Even kort herhalen, die zaten óók in hun auto's klaar om in te grijpen, daar de Bende van Nijvel in hun grootwarenhuisovervallen de weekends verkozen. Die mannen zitten dus achter het stuur klaar, het nieuws van Eigenbrakel komt binnen, maar ze mogen niet meteen uitrijden. Ze zijn een tiental minuten móeten blijven wachten. Dit weet ik óók van een rijkswachter... Al die rijkswachters wisten dat! Dit zal worden afgedaan als: "Er was een onderlinge concurrentie wie de Bende van Nijvel mocht pakken, vandaar dat ze stokken in elkaars wielen staken."

54

Re: Jef Vermassen

We mogen blij zijn dat mensen met waardevolle informatie uit de eerste graad meester Vermassen in vertrouwen hebben genomen. Dikke chapeau voor Vermassen dat hij zijn schouders onder de Bende van Nijvel heeft gezet. Zonder meester Vermassen waren we nu nog altijd aan het discuteren over een siliconenspuit of kogels met het jaartal op dat zogezegd door de Bende van Nijvel was gebruikt. Volgens mij zit Vermassen op het juiste spoor. Veel te veel aanwijzigingen om dit te negeren.

Re: Jef Vermassen

Misschien zeg ik iets verkeerds, maar (weer?) een anonieme brief, wat zegt dat eigenlijk? Niets toch? Tenzij er in die brief traceerbare aanwijzingen staan die nog niet algemeen bekend waren. Maar dat lijkt hier toch niet het geval te zijn.

Re: Jef Vermassen

Tja, ik heb het stilaan wel een beetje gehad met die "gouden tips", "waardevolle brieven" en "de oplossing staat in het dossier"-uitspraken van Vermassen. Men doet nu alsof hij als een echte held het onderzoek in een stroomversnelling gebracht heeft, maar dat is niet zo. Het klopt dat de kranten overuren hebben geklopt sinds zijn uitspraken over Bonkoffsky, maar hoeveel dichter zijn we sindsdien bij een oplossing gekomen? Precies. Het enige wat veranderd is, is dat er wat speurders zijn bijgekomen en dat elk spoor dat iets met rijkswachters te maken heeft nu verdachter klinkt dan ooit, maar niemand - ook Jef niet - die weet of dit daadwerkelijk het goede spoor is.

Over Tinck praat bijna niemand meer, alle ogen zijn inmiddels dankzij Vermassen op de vroegere Rijkswacht gericht. Maar er is momenteel geen enkel element dat Bonkoffsky betrouwbaarder maakt dan Tinck en geen enkel bewijs dat zijn deelname kan bevestigen. Het zijn wat mij betreft twee gelijkaardige pistes, met als enige verschil dat er bij Tinck geen Vermassen en een legertje journalisten zijn die deze nachtkaars wanhopig in leven proberen te houden door elke week met een nieuwe "gouden tip", "anonieme brief" of "adressenboekje" uit te pakken.

57

Re: Jef Vermassen

Vermassen houdt het dossier wel onder de aandacht. Dat op zich is al positief.

Re: Jef Vermassen

Dinsdag zei advocaat Jef Vermassen op een Brussels debat dat hij een anonieme brief kreeg van een ex-rijkswachter met nieuwe informatie. De man en zijn collega’s mochten in 1985 na de overvallen op de Delhaizes in Eigenbrakel en Overijse de achtervolging niet inzetten met hun Porsches.

“Die informatie zit in het dossier en is onderzocht”, zegt De Valkeneer. Dat blijkt te kloppen. Onder andere de Franstalige krant La Dernière Heure schreef er al over. Het blijft onduidelijk wat we ervan moeten geloven. “Anderen spreken flagrant tegen dat ze van hogerhand niet in actie mochten komen”, zegt De Valkeneer. Die wil geen polemiek, maar sneerde toch voorzichtig naar Vermassen. “Meester Vermassen had die zogezegde nieuwe informatie alvast niet op voorhand bij ons afgetoetst.”

Zie » Nieuws

Re: Jef Vermassen

Vermassen zei vorige maand in een tv-interview dat hij het Bende-dossier nooit had ingekeken. Ook een van de procureurs liet doorschemeren dat hij hem, in tegenstelling tot andere advocaten van slachtoffers, nog nooit in Charleroi had gezien. Dat wordt ook weer bevestigd door deze "waardevolle" brief waarvan de inhoud dus al in het dossier schijnt te staan.

Wat mij betreft heeft Vermassen, die ik vroeger best hoog inschatte, zich gediskwalificeerd met zijn opstelling in dit dossier. Het is goed mogelijk dat zijn kennis van de Bende van Nijvel niet verder reikt dan de kennis van de gemiddelde forumbezoeker alhier. Ondertussen manifesteert hij zich als een doordeweekse complotdenker, met dat verschil dat zijn uitspraken meteen vet in de kranten komen, terwijl gelijkgestemden eerder meewarig worden bekeken.

Pas op de dag dat hij met bewijzen komt, in plaats van met ronkende mediageilheid, neem ik Vermassen weer serieus. Het zou de media sieren als ze hem tot dan ook links lieten liggen, want nu worden de slachtoffers constant blij gemaakt met een dode mus.

Re: Jef Vermassen

Heeft Vermassen dan ook niet gezegd "Herlees het dossier. De antwoorden staan erin”? Ik vermoed dat achter alles wat hij doet en zegt een strategie zit. Neen, ik ben er zelfs zeker van. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat hij momenteel bewijzen aan het verzamelen is om het dossier terug naar Vlaanderen te krijgen. "Als blijkt dat er de komende dagen niets gebeurt met de recente onthullingen in het dossier van de Bende van Nijvel, moet het dossier terug naar Vlaanderen komen" is namelijk ook een uitspraak van hem.

Misschien wil hij dus gewoon aantonen dat de verhuis van het dossier een opzettelijke manipulatie was om het in de doofpot te stoppen? Who knows. Zijt maar zeker dat hij nog troefkaarten in handen heeft.