131

Re: Jef Vermassen

Bossi wrote:

Dat men verhinderde dat het spoor naar de Rijkswacht eventueel uitkomst zou bieden. Het is evident dat héél wat personen de nostalgie in ere wensen te houden waarvan ze als Rijkswachter deel hebben uitgemaakt. Talrijke speurders die hier in eer en geweten oprecht hun onderzoek uitvoerden, werden overgeplaatst of tot andere verplichtingen gedwongen.

Inderdaad:

  • Onderzoek Dutroux: Connerotte verwijderd.

  • Onderzoek X- dossiers: Team De Baets verwijderd.

  • Onderzoek Roze Balletten: De Jonghe en Van Brussel verwijderd.

132

Re: Jef Vermassen

Operatie Kelk niet vergeten.

133

Re: Jef Vermassen

Jef Vermassen: “Nieuwe tip gekregen over Bende van Nijvel van man op zijn sterfbed” » Nieuws

Moeten we nu help of hoera roepen?

134

Re: Jef Vermassen

Afwachten, zeker ...

135

Re: Jef Vermassen

En dit staat thans op de site van Het Nieuwsblad:

Er is alweer een belangrijke tip binnenkomen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Advocaat Jef Vermassen heeft vorige week een lang gesprek gehad met een man die op sterven lag en vlak voor zijn dood zijn verhaal nog wilde doen. Daags nadien is de man overleden.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

136

Re: Jef Vermassen

Nieuw interview ivm met nieuwe tip » www.tvoost.be

Ik vroeg mij af hoe zo een interview tot stand komt ... ik probeer te reconstrueren ...

  1. Vermassen krijgt tip binnen, gaat naar die man zijn sterfbed, neemt het gesprek op band op en stuurt het door naar de onderzoekers. Vrij duidelijk.

  2. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat iemand dit heeft opgevangen in "de wandelgangen", zeker niet omdat het weer TV Oost is die met de scoop gaat lopen. Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat Vermassen een mailtje naar een (al dan niet bevriende) journalist heeft gestuurd met de boodschap dat hij nieuws heeft.

  3. Die mannen maken een afspraak, gaan daar naar toe, krijgen een koffietje, pakken hun filmcamera uit, ... ondertussen heeft Vermassen nagedacht over welk hemd en welke plastron hij moet aandoen.

  4. De interviewer neemt op voorhand de vragen door met Vermassen, interview begint, beiden houden zich aan het script.

  5. Vervolgens zegt de cameraman dat hij nog wat beelden nodig heeft om tussen het interview door te mixen. "Meneer Vermassen, heb je hier geen stapel dossiers liggen die je kan vastnemen en op een andere plaats leggen? Meneer Vermassen, misschien moet je je bril eens op en af zetten. Ok nice, kunnen we dat nog eens overdoen vanuit een ander camera standpunt? En meneer Vermassen, misschien kan je ff doen of je aan 't lezen en schrijven bent, zo een shots doen het altijd goed bij de kijker?"

Mijn punt, los van de feitelijke inhoud is dit allemaal zo fake, berekend en in scene gezet dat ik echt moeite heb om die persoon serieus te nemen.

Re: Jef Vermassen

Dat gevoel heb ik altijd bij Vermassen. Is dit nu echt een waardevolle tip? Dat weet niemand, maar Jef is toch maar mooi weer in de aandacht geweest, en dan nog als ijverige advocaat die met bandrecorder in de hand belangrijke getuigenissen registreert. Althans, dat zegt hij. Kortom, een zoveelste media-offensiefje van Jef. En dat toevallig net enkele dagen nadat de familie Palsterman een heel ander beeld van de man geschetst heeft.

Al die "gouden tips" die Vermassen bijna wekelijks uit zijn hoed tovert neigen sterk naar oude wijn in nieuwe zakken.

138

Re: Jef Vermassen

Heb het interview gezien. Inderdaad oude wijn want de overleden man had de informatie reeds doorgegeven aan de onderzoekscel.

139

Re: Jef Vermassen

zenga, elke advocaat geeft zijn scoop aan een journalist waar hij een vertrouwensband mee heeft. Zou jij dat dan niet doen? Elk interview met camera wordt in scene gebracht, zo werkt tv nu eenmaal. Op zich ben ik daar ook niet allemaal voorstander van maar soit, dat zijn persoonlijke voorkeuren. Maar buiten deze randverschijnselen ben ik blij dat er door Meester Vermassen 'iets beweegt'. Voor hij met het verhaal Bonkoffsky binnenwandelde was het feitelijke onderzoek pieredood.

140

Re: Jef Vermassen

Deze keer heeft meester Vermassen het wat te ver gedreven voor mij. Vermassen als de benevolente biechtvader die zorgt dat mensen rustig kunnen overlijden nadat Hij hun van hun grote last heeft verlost? Slecht theater want de plot deugt niet, er is geen pointe en De Hoofdrolspeler kan niet acteren.