Re: Robert Beijer

Hoe ‘guerre des juges’ leidde tot ontsnapping Bouhouche en Beijer

Mocht het onderzoek naar een moord, gepleegd door de notoire bendeverdachten Madani Bouhouche en Robert Beijer niet grondig gevoerd worden? 27 jaar na datum komt een brief boven water drijven van toenmalige onderzoeksrechter Nico Snelders. Daarin wordt ...

Bron: Apache | Steven Vanden Bussche | 27 november 2017

De rest van het artikel zit achter een betalingsmuur. Heeft er iemand het volledige artikel?

122

Re: Robert Beijer

Het artikel staat hier » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

123

Re: Robert Beijer

Bob Beijer ondervraagd in Bende-dossier

Onderzoeksrechter Martine Michel heeft Robert ‘Bob’ Beijer (65) woensdag ondervraagd. Na afloop van het verhoor, dat ongeveer een uur duurde, werd de ex-rijkswachter weer vrijgelaten. Hij werd niet in verdenking gesteld, berichten De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Robert Beijer

Ex-rijkswachter Robert Beijer verhoord in Bende-dossier

Ex-rijkswachter Robert Beijer is verhoord in het Bende-dossier. Het gerecht wil weten of er een link is tussen Beijer en Chris Bonkoffsky, de vermeende ‘Reus’.

Onderzoeksrechter Martine Michel heeft Robert ‘Bob’ Beijer (65) woensdag ondervraagd. Na afloop van het verhoor, dat ongeveer een uur duurde, werd de ex-rijkswachter weer vrijgelaten. Hij werd niet in verdenking gesteld.

Beijer nam de voorbije weken zelf vanuit Thailand contact op met de Bendespeurders, nadat hij had gehoord dat zijn naam opnieuw in verband werd gebracht met de Bende van Nijvel. Beijer woont al sinds eind jaren 90 in Thailand, maar komt geregeld terug naar België.

‘De rechter wilde in de eerste plaats weten of ik Chris Bonkoffsky ooit gekend heb’, bevestigt Beijer aan De Standaard. ‘Ik heb geantwoord dat ik die man niet ken en dat ik hem bij mijn weten vroeger ook nooit gezien heb bij de rijkswacht. Daarnaast wilde ze ook weten of ik zelf nog iets nuttigs kon verklaren over de Bende van Nijvel. Ik heb gezegd wat ik ervan dacht. Maar dat zijn geen nieuwe zaken.’

Chris Bonkoffsky, een ex-lid van de Groep Diane van de rijkswacht, verklaarde enkele weken voor zijn dood in 2015 aan zijn broer ‘dat hij lid was geweest van de Bende van Nijvel’. Toen het verhaal eind oktober naar buiten kwam, veroorzaakte dat veel beroering in de publieke opinie. De speurders hopen dat de bekentenis van Chris Bonkoffsky klopt en dat ze zal leiden tot de oplossing van het mysterie.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Wie is Robert Beijer?

  • Beijer werkte in de jaren 70 bij de rijkswacht en promoveerde daarna naar de BOB (Bewakings- en opsporingsbridgade) afdeling drugs, samen met Madani Bouhouche.

  • Omdat ze collega’s afluisterden, werden ze overgeplaatst. Uit onvrede richtten ze samen een privédetectivebureau op.

  • In september 1994 begon het assisenproces tegen Beijer en Bouhouche. Beijer werd veroordeeld tot 14 jaar cel voor de mislukte overval op een diamantair, waarbij Bouhouche de man doodschoot.

  • In 1999 kwam hij voorwaardelijk vrij. Sindsdien verblijft hij in Thailand.

125

Re: Robert Beijer

Hadden we in die tijd een camera gehad aan alle clubs, bordelen, ...we hadden zowel alle daders als opdrachtgevers op film. Nu kunnen we ze op het kerkhof vinden. Ik was het niet maar mijn dode vriend. Hoe voorspelbaar kan iemand zijn. Dat had hij dan 30 jaar geleden mogen zeggen.

Re: Robert Beijer

Nu Beijer in het land is kunnen ze met zijn allen op kerstdiner bij Otten. smile

127

Re: Robert Beijer

Beijer is precies nogal vergeetachtig. Vroegere verklaring:

"Ter verantwoording haalt Hennart de verklaring die Beijer op een bepaald moment heeft verkondigd: "ik beschuldigde Bouhouche van participatie bij de Bende van Nijvel-acties alleen maar omdat ik wist dat hij er niet bij betrokken was. Zolang de speurders dat aan het uitzoeken waren konden ze niet zoeken naar de andere feiten die we wel effectief gepleegd hebben. Idem dito over mijn verklaringen over de betrokkenheid van de staatsveiligheid". Tja dat is ook een uitleg natuurlijk"

Huidige verklaring;

‘Van hem vermoed ik nog altijd dat hij misschien wel betrokken was bij de Bende’, zegt Beijer. ‘Hij was goed bevriend met onder anderen mensen van het extreemrechtse Westland New Post (WNP). Ik vermoed tot vandaag dat we het in die richting moeten zoeken. Maar nogmaals, ook daar heb ik geen enkel bewijs van.’

128

Re: Robert Beijer

Confrontatie Beijer en broer Christiaan Bonkoffsky?

Broer vermeende Reus bereid confrontatie met Beijer aan te gaan

De broer van Chris Bonkoffsky, de man die mogelijk de ‘Reus’ van de Bende van Nijvel zou zijn, blijft bij zijn verklaring dat zijn broer de ex-rijkswachters Madani Bouhouche en Robert Beijer kende. Hij is desnoods ook bereid een confrontatie met Beijer aan te gaan, al denkt hij dat dat weinig zin heeft.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

129

Re: Robert Beijer

Je moet het maar doen en durven. Bouten is opgestaan tijdens de persconferentie van Beijer en heeft hem in volle publiek beschuldigd.

Alors cela, c'est d'un drôle! Il parait que Bouten était à la conférence de presse de Beijer et qu'il s'est levé pour l'accuser publiquement! Bob, n' a pas vu venir le coup. Bien placé semble t-il... Bouten est vraiment très malin et Beijer et ses conseillers z'éditoriaux, sont vraiments des nuls de ne pas avoir prévu cela. En tout les cas, Bouten a été précis semble t il et n'attendrait qu'une chose; pouvoir sortir ses notes sur l'ami Bob.

130

Re: Robert Beijer

Ex-rijkswachters, diamantroof, wapenroof, beide veroordeeld voor moord. Het zou straf zijn moesten Bouhouche en Beijer niet betrokken zijn.