21

Re: Eric Sack

Neen, Eric Fack (Rijkswacht Aalst, november 1985) is iemand anders dan Eric Sack van de Dendermondse Deltacel. Sack heeft ferme promotie gemaakt en men mag het ergste vrezen voor het Bende-onderzoek in Dendermonde... Naar verluidt zou Sack de extreemrechtse en interne pistes vakkundig hebben afgedekt.

22

Re: Eric Sack

Diegenen die het onderzoek gemanipuleerd hebben (in de ruimste betekenis van het woord) hebben blijkbaar allemaal promotie gekregen ... Da's ook wel een interessante piste.

23

Re: Eric Sack

P-51 wrote:

Diegenen die het onderzoek gemanipuleerd hebben (in de ruimste betekenis van het woord) hebben blijkbaar allemaal promotie gekregen ... Da's ook wel een interessante piste.

Diegene die meegedaan (zouden) hebben niet blijkbaar. (Bonkoffsky: nooit opgeklommen binnen de rijkswacht en latere politie. Deze was maar inspecteur bij de lokale politie op het einde van z'n carrière wat eerder aan de (uitzonderlijk) lage kant is na zo'n lange staat van dienst)

Non semper ea sunt quae videntur

24

Re: Eric Sack

Zijn beginnende alcoholverslaving zal wel een rol gespeeld hebben in zijn promotiekansen.

25

Re: Eric Sack

Eric Sack vormde jarenlang een tweespan met (toen nog) kapitein Denis Berghmans. Beiden stuurden het onderzoek naar de moord op Peter de Vleeschauwer moedwillig de andere kant op, weg van extreemrechts en interne afrekening binnen de Rijkswacht. Het wordt allemaal nog bevreemdender als men zich realiseert dat Berghmans twaalf jaar eerder het commando van de Rijkswacht uitmaakte in Aalst, ten tijde van de Bende-overval in november 1985. Het is bevreemdend dat Sack de facto het Bende-onderzoek in Dendermonde leidde en zowat alles deed waar hij zin in had. En het is al even frappant dat beiden op dezelfde dag nog maar eens promotie kregen, per koninklijk besluit van 20 november 2007.

26

Re: Eric Sack

"Quand un Gendarme rit dans la Gendarmerie, tous les Gendarmes rient dans la Gendarmerie" ...

27

Re: Eric Sack

Qu'est ce que vous avez dit? Vous avez dit "elle est forte celle la". Soyez correct!

28

Re: Eric Sack

Sack (toen kolonel) was er in Aalst als de kippen bij om bij de mogelijke herkenning door Djuroski jr. (van de blik van de killer in Eigenbrakel, de moordenaar van zijn vader) te verklaren dat 'de collega boven elke verdenking stond'. Na de ontwikkelingen van de laatste maanden begin ik ook daar behoorlijk aan te twijfelen...

29

Re: Eric Sack

Ik vraag me af hoe goed Sack Bonkoffsky heeft gekend. Het zijn generatiegenoten (schelen +- 2 jaar in leeftijd), zijn ongeveer ter zelfde tijd bij de Rijkswacht gegaan, waren beide uit Dendermonde en Sack was normaal gezien een tijdje de overste van Bonkoffsky als ik het goed op heb.

Hij deed wel bepaalde uitspraken die opmerkelijk zijn zoals:

Als er 1 van de uitspraken niet zou kloppen, dan valt de geloofwaardigheid van al de rest ook weg. Ik merk wel op dat Sack op zeer jonge leeftijd al behoorlijk hoge functies binnen de rijkswacht had. Zelfs met de nodige vriendjespolitiek is het bijna onmogelijk om die posities te bekleden op zo'n jonge leeftijd als je niet over de nodige capaciteiten beschikt. Het zal dus zeker geen dommerik zijn. Sommige van de uitspraken en denkpistes van Sack volg ik niet, andere volg ik wel. Om die reden vind ik het moeilijk om in te kunnen schatten waar ik geloof moet aan hechten en waar aan niet.

Sack (Delta) was samen met Schot (Jumet) aangesteld als verbindingsofficieren tussen Dendermonde en Charleroi. Sack had als toenmalig kapitein en commandant van het district Dendermonde de leiding van de Delta-cel. Bultot noemde Sack smalend "de sekskapitein van Dendermonde" omdat Sack de feiten omtrent Le Jonathan onderzocht (of een poging deed dit te onderzoeken).

Eric Sack is Nederlandstalig en ondertussen op pensioen. Vooral zijn bewering over de kogelwerende vesten van Temse en de (niet-) rijkswacht-link daarmee vind ik zeer merkwaardig.

Non semper ea sunt quae videntur

30

Re: Eric Sack

Uiteraard kende Sack Bonkoffsky. En de locatie Temse is op zijn minst opvallend, wegens (wellicht) de omgeving waar het lichaam van Peter de Vleeschauwer in de Schelde gegooid is.