31

Re: Affaires

Als deze tip klopt dan wist deze persoon wie de Bende van Nijvel is! Direct gans zijn entourage van de jaren 80 op de rooster leggen zou ik zeggen en opjagen! Wie was deze persoon?

32

Re: Affaires

luk paard wrote:

Nou ja, ik las het in de krant online en eigenlijk is het zo vaag en niet meer echt na te gaan, want die man is al overleden intussen. Kortom, dit is een uitspraak van het slachtoffer maar verder niet te controleren, zelfs niet door de zogenaamde familie van de man! Dus tip? Ik weet niet dat dt zo genoemd kan worden!

De man is inderdaad overleden, maar men heeft met zo'n tips wel "richtingen" die men kan uitzoeken. Het zelfde met bijvoorbeeld Bonkoffsky. Men kan hem geen vragen meer stellen wegens reeds overleden, maar men kan wel in zijn richting zoeken (vriendenkring, collega's, kennissen, enz.). De speurders zelf zullen hedendaags geen sporen meer vinden op de parking van Delhaize in Aalst, men moet doelgericht gaan zoeken aan de hand van de (serieuze) tips men krijgt. Men kan onmogelijk bijvoorbeeld elk kanaal en rivier en vijver in België (en daar buiten eigenlijk ook) gaan afzoeken naar bijvoorbeeld wapens.

Er van uitgaand dat de speurders niet weten wie de daders & opdrachtgevers zijn (ahum), moet men het met de tips/aanknopingspunten dan maar doen.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Affaires

kenza wrote:

Als deze tip klopt dan wist deze persoon wie de Bende van Nijvel is! Direct gans zijn entourage van de jaren 80 op de rooster leggen zou ik zeggen en opjagen! Wie was deze persoon?

Man uit Overijse, voormalige nummer 2 van de Staatsveiligheid.

Bron: David Van De Steen - TV Oost

Re: Affaires

FreCR wrote:

De man is inderdaad overleden, maar men heeft met zo'n tips wel "richtingen" die men kan uitzoeken. Het zelfde met bijvoorbeeld Bonkoffsky. Men kan hem geen vragen meer stellen wegens reeds overleden, maar men kan wel in zijn richting zoeken (vriendenkring, collega's, kennissen, enz.). De speurders zelf zullen hedendaags geen sporen meer vinden op de parking van Delhaize in Aalst, men moet doelgericht gaan zoeken aan de hand van de (serieuze) tips men krijgt. Men kan onmogelijk bijvoorbeeld elk kanaal en rivier en vijver in België (en daar buiten eigenlijk ook) gaan afzoeken naar bijvoorbeeld wapens.

Er van uitgaand dat de speurders niet weten wie de daders & opdrachtgevers zijn (ahum), moet men het met de tips/aanknopingspunten dan maar doen.

Het klopt wat jij hier stelt hoor FreCR.

Dan moet het ook vrij snel duidelijk kunnen worden wat en hoe want, ofwel is de man erg goed op de hoogte geweest omdat die dus nauw betrokken was? Ofwel is hij maar een van de zovele staatsveilgheid-dienders zoals er dertien in een dozijn zitten maar, dan zou dit betekenen dat de hele staatsveiligheid op de hoogte was of is gebracht en dat is toch ongelofelijk? Dat er dan doorheen die vele jaren nooit iemand uit de biecht heeft geklapt of alreeds is ondervraagd en de mond dicht heeft gehouden etc?

Kortom dan is het zaak om collega's en de oversten na te gaan en indien nog leven eventjes op de rooster te leggen. Ik kan mij immers niet inbeelden dat elk personeelslid op de hoogte werd gebracht en gewaarschuwd ivm de raids van de Bende van Nijvel (dit zou wel zo zijn in het geval van de complotthorie dat de Staatsveiligheid als dienst betrokken is, maar als het om individuen gaat kan dit toch niet als geloofwaardig klinken). Niet alleen omdat ik dit niet realistisch vind en omdat er dus nog geen enkele persooneelslid iets heeft aangegeven in die zin. Het is toch moeilijk te geloven dat er geen enkele 'menselijke' veiligheidsdiender in dat geval zou zijn die niet ergens eens een en ander ging opbiechten of laten lekken enzoverder?

Tenzij dus dat de Staatsveiligheid in geheel betrokken is, iets wat ik niet geloof. Dus als die tip een echte tip zou blijken dan is er zeker meer te vinden in de nabijheid/omgeving van die overledene!

KSN9300 wrote:

Man uit Overijse, voormalige nummer 2 van de Staatsveiligheid.

Als dit inderdaad zo zou blijken te zijn dan kan er snel heel wat verder uitgeplozen worden! (Zoals ik aanhaalde.)

Re: Affaires

In het fragment zegt het slachtoffer dat die bewuste man naar Aalst is gegaan om het te gaan vertellen tegen de familie maar in het artikel wordt geschreven dat hij telefoneerde naar de familie? Nu ja, dat maakt niet echt verschil uit als de tip klopt maar ik stel toch eventjes die twee verschillende versies hier.

De kleinzoon woonde toen in Aalst, en zijn grootvader zou hem een tijdje voor de aanslag op de Delhaize getelefoneerd hebben. Met de boodschap: ga zaterdag niet winkelen in de Delhaize van Aalst.

En voor de tv spreekt David van "naar Aalst gegaan".

36

Re: Affaires

Dan kun je gelijk mensen op de rooster (laten) leggen die al langer beweren de Bende van Nijvel te kennen. Bron? Dit forum.

Re: Affaires

Precies! En daarom dat ik ook twijfels uitspreek!

38

Re: Affaires

Guy Bouten zou toch nog gelijk kunnen hebben!

Bouten poneert daarin de analyse dat de Bende van Nijvel bestond uit twee delen: een logistieke cel, die onder meer instond voor de levering van wapens, en een operationele cel. Beide cellen maakten gebruik van leden van het dissidente stay behind netwerk Gladio om de brutale moorden en aanslagen uit te voeren. De hoogste top van de staatsveiligheid en de militaire veiligheid waren op de hoogte van het bestaan van deze operaties. In zijn boek noemt Bouten ook de namen van die verantwoordelijken.

Bron: Actua tv

39

Re: Affaires

Er is hier weinig commotie over het feit dat die familie van Overijse, alsook die van Aalst hebben nagelaten de Aalsterse bevolking te waarschuwen voor het nakend onheil. Mijn maag keert als ik denk aan die smeerlapperij. Hoe moet David zich dan wel niet voelen! Van mij mogen ze branden in de hel!

Re: Affaires

Net daarom dat ik twijfel over de juistheid van al die gegevens, weet je wel. Ik ook kan het nauwelijks geloven dat eigenlijk meerdere mensen op de hoogte werden gesteld en toch niks deden! Ongelofelijk ook dat na de gebeurtenissen, want ok voor die plaats vonden wisten zij misschien nog niet wat en hoe precies er te gebeuren stond maar, nadien ... onbegrijpelijk dat zelfs tot zovele jaren later daar niemand echt wat mee deed. Behalve dus telkens nadat de persoon is overleden etc. Raar toch allemaal?

Ook het feit dat belangrijke mensen binnen ordediensten en staatsveiligheid zogezegd (want het moet allemaal nog blijken en bewezen worden!), de acties hebben opgezet/ondersteund etc en dat niemand van de andere personeelsleden iets of wat in de smiezen had en daar tegen op is gekomen, is voor mij echt wel ongelofelijk en zelfs van de gekken. Het kan toch niet dat niemand wat merkte over de rare bezigheden van enkele collega's (zelfs al zijn het oversten)?

Niet iedereen binnen de ordediensten en de staatsveiligheid deelt dezelfde kijk op de samenleving toch? Er zijn toch verschillende strekking? Qua moraal toch ook? En dat er dan niemand is, al was het maar omdat hij de bewuste personen niet kon luchten of welke andere redenen dan ook, er niet iets tegen deed? Of moet de hele Staatsveiligheid en de ordediensten dan betrokken zijn? Neen, dat kan ik echt niet geloven Kortom, de mens lijkt mij echt wel een zeer raar diertje en dat is nog zachtjes uitgedrukt!

Dit alles als... als... als... als al die uitlatingen kloppen, want, er zijn verklaringen door een hele rits mensen al afgelegd waaronder ook ronkende verklaringen van mensen die zichzelf uitriepen tot keizer en maarschalk etc. (bij wijze van spreken) en die werden ook genoteerd in procesverbalen etc! Echter tot op de dag van vandaag heeft dit alles tot nog geen enkele doorbraak noch oplossing geleid! Allemaal raar vind ik dit.