101

Re: Nr. 4: Killer

Van die Pierre Maltais is er wel wat fotomateriaal te vinden; ik denk ook van Pierre Maréchal, hoewel het daar moeilijker is de juiste (bedoelde) persoon aan te duiden. Maar de vraag blijft: heeft Adam gelijk gehad door een zeker Pierre M. als killer aan te duiden? Met permissie, maar dat durf ik te betwijfelen.

Wanneer gaan de politiemensen, hier op het forum aanwezig, eindelijk eens een paar cruciale namen doen helpen circuleren? Het is niet zo moeilijk, hé mannen! Maar ja, de reputatie van de Rijkswacht van toen, die moeten jullie dan even durven vergeten. Maar het zou jullie echt wel sieren! Aalst? Dendermonde? Berlare? Sint-Niklaas? Zottegem?

Re: Nr. 4: Killer

P-51 wrote:

Zijn er foto's beschikbaar van zowel Pierre Maréchal als van Pierre Maltais? De naam van de gedeeltelijk "vermelde" persoon moet toch gekend zijn: zijn foto wordt gepubliceerd, zijn naam dus (gedeeltelijk) ook ... maar daar stopt het dan? Erg vreemd!

Ik denk dat de Noord Franse mannen een zeer goed spoor zijn, gelet op robotfoto's, getuigenissen, profielen van die mannen, ... wat nog steeds niet wegneemt dat ze het deden in opdracht van ...? Je hebt psychopaten nodig voor deze "jobs" en dat zijn ze nu net.

103

Re: Nr. 4: Killer

Mee eens. Het spoor Jean-Pierre Adam is (voor zover we weten) ook het enige spoor waar stapjes voorwaarts kunnen worden gezet.

Re: Nr. 4: Killer

Ja, maar een psychopaat wil altijd een stapje verder gaan ... waarom hebben we dan niet meer van de Bende gehoord? Dan was hij op zichzelf doorgegaan, toch?

105

Re: Nr. 4: Killer

Ik geloof niet in puur banditisme, is volgens mij bijna onmogelijk! Het is duidelijk dat het onderzoek gemanipuleerd is en ik denk niet dat hogerhand zin had om puur banditisme te beschermen want iedereen wou dat crapuul van straat! Dit was georganiseerd en georchestreerd. Ik denk dat er na Aalst paniek is toegeslagen en dat ze zich ontdaan hebben van losse eindjes.

106

Re: Nr. 4: Killer

Denk ook eerder in de richting van Kenza, na Aalst waar "mogelijk" een bendelid geraakt was door politiekogel(s) en al dan niet dood was, moet er enige paniek zijn ontstaan bij de bendeleden en misschien wel op hoger niveau, waardoor de opdracht gestopt is. Mijn bescheiden mening uiteraard.

Re: Nr. 4: Killer

club_le-happy-few wrote:

Ja, maar een psychopaat wil altijd een stapje verder gaan ... waarom hebben we dan niet meer van de Bende gehoord? Dan was hij op zichzelf doorgegaan, toch?

Niet elke psychopaat is dezelfde. Het opereren in bende is niet echt iets voor een psychopaat die eerder op zijn eentje zal handelen. Het in bende optreden van enkelen die moordlustig onvervaard zijn en kicken op geweld en doodslag is iets anders maar kan natuurlijk wel als soort van psychopatisch beschouwd worden. Allicht is het in groep optreden voor hen wel de doorslag tot handelen en het gezamenlijke kicken op de daden een drijfveer naast de overval op zich uiteraard. Dus ja als door een of andere omstandigheid de bende niet meer kan bestaan zoals opgezet, acht ik het mogelijk dat de anderen er mee stoppen. De leider in gevang/leden in gevang, ziek of dood, ... kan een stop betekenen. Ook een ruzie onderling kan het einde betekenen van de bende als dusdanig.

Re: Nr. 4: Killer

Die foto van Thierry Dalem lijkt griezelig veel op de robotfoto van de Killer. Dit gaat verder dan iemand na jaren vaag herkennen in een line up. Hoeveel jonge mannen waren er begin jaren '80 met dergelijke opvallende vleugel rimpel in het voorhoofd? Verfijn de vraag, en vervang mannen door psychopaten.

Dit is echt knap werk, al snap ik niet dat de piste is dood gebloed. Dit moet de meest concrete piste en gelijkenis zijn omtrent de Killer.

In een 35-jaar oud onderzoek lijkt het me verstandig, indien men nog iets wil vinden, om eens vol voor een piste te durven gaan, zelfs al loop je het risico dat je fout zit. Dit is zo krachtig dat je dingen moet verzamelen die bewijzen en ontkrachten dat Thierry Dalem onze man is; tot dan is de gelijkenis te treffend.

109

Re: Nr. 4: Killer

Voor een goed begrip: ik sluit Thierry Dalem zeker niet uit als de echte killer. Hij was alvast een killer, dat is genoegzaam bekend, de stap naar de Bende van Nijvel (of hem inschakelen) zou dus wellicht probleem geweest zijn. Mijn enige bezwaar - op het eerste gezicht - is de lengte van Dalem: lijkt me wat groot, maar niets is uitgesloten. Ook die vroegere foto's van Dalem zijn intrigerend.

110

Re: Nr. 4: Killer

Vaak wordt geopperd dat nr. 4 een grote gelijkenis heeft met nr. 10 en 14. Ik vind dat helemaal niet.