Re: Jean-Paul Dauphin

De beheerder van het Franstalige forum heeft deze morgen een foto gepubliceerd van deze Jean-Paul Dauphin. Ik wil ze hier posten, maar hoe werkt dat aub?

122

Re: Jean-Paul Dauphin

Het is dezelfde foto die Ben reeds boven in dit topic heeft gepost. Reneke: lees de tekst die ik van RTBF heb gekopieerd. De adjunct directeur van Delhaize die oog in oog stond met de reus herkende Libert.

123

Re: Jean-Paul Dauphin

Het is dezelfde foto als hier op dit forum.

Re: Jean-Paul Dauphin

Inderdaad, het is dezelfde foto. Dank u jongens. Mijn eerste indruk als ik de foto zie: "Il a une gueule de mandat d'arrêt"...

Re: Jean-Paul Dauphin

Heeft men nu nog steeds niet door dat er geen 'vaste reus' was? Reneke, in welke periode heb je Dauphin gekend?

Het klopt gewoon allemaal niet... wat ze verkondigen. Bonkoffsky, Pilarski, Lessines. Ze kwamen te dicht bij de waarheid zeker.

Re: Jean-Paul Dauphin

Uit dit dossier kan iedereen zijn eigen waarheid brouwen. Ik heb al gelezen dat de Reus in Beersel mank liep. Dat was twee jaar voor Aalst. In Overijse zou hij ook mank hebben gelopen. En nu zou in Aalst niet de Reus, maar iemand anders mank hebben gelopen. Terwijl ik denk dat als een van de daders serieus mank zou hebben gelopen, dat door heel veel getuigen zou zijn opgemerkt en niet steeds door een enkeling.

Het is een probleem dat aan de gebruikte verhoormethoden kan liggen. Zodra je een groep mensen gericht vraagt of ze iets opviel aan het loopje van iemand die ze kort ervoor zagen, ga je gegarandeerd wel een keer horen dat die persoon een beetje raar liep. Maar meestal liep iemand pas echt raar als meerdere getuigen spontaan met zo'n beschrijving komen en niet pas als ze ernaar gevraagd worden. Of dat hier zo ging, weet ik niet, maar dat de bendespeurders niet uitblonken door slimme interviewtechnieken is al vaker gebleken.

Trouwens, elders las ik ooit dat die geldkoffer uit Aalst naar schatting 20 kilo woog en er een lange ketting aan zat. Als je in de ene hand een zwaar wapen draagt en met de ander een 20 kilo zware koffer met ketting voortsleept, plus toch enige reden hebt om een beetje door te stappen, vind ik een raar loopje niet zo vreemd.

Tussendoor wordt in dit topic gesuggereerd dat Dauphin de killer zou kunnen zijn omdat hij psychische problemen zou hebben en al jaren verzorgd wordt. Het is nochtans kenmerkend voor psychopaten dat ze geen verzorging aanvaarden omdat ze niet het vermogen hebben om hun persoonlijkheid als problematisch te zien.

Of Dauphin dan toch de chauffeur kan zijn geweest? Geen idee. Maar als de beschrijving van Reneke juist is en van toepassing op Dauphin anno 1985 zou ik me als bendelid wel twee keer bedenken voor ik met zo'n herkenbaar personage op stap ging. Je kan dan even goed ET vragen.

Verder schijnt er een bekentenis van Dauphin te circuleren dat hij de chauffeur was, maar waar de procureur geen weet van heeft. Daar komen we ook niet ver mee. We hadden ook al 36 gedetaileerde bekentenissen van Cocu en die kende de procureur tenminste wel.

Er is een foto van Dauphin en een robotfoto die er wat op trekt. Maar in diezelfde robotfoto heb ik al eens mijn bloedeigen vader herkend (ik ben serieus) en die zat nochtans in dezelfde kamer als ik toen de bende in Aalst tekeerging. Het enige wat voor deze robotfoto pleit is dat ze, in tegenstelling tot de meeste robotfoto's, vrij kort na de feiten is gemaakt - als ik me niet vergis (correct me if I'm wrong) - wat de overeenkomst met de echte dader vergroot.

Zijn er nog elementen die Dauphin aan de bende koppelen? Ja, maar dan enkel als je ervan overtuigd bent dat de bende een baby van WNP was. Alles bij elkaar? In deze mallemolen kan alles en elke oplossing is zo langzamerhand welkom, maar geweldig hard vind ik de bewijsvoering tegen deze man niet.

127

Re: Jean-Paul Dauphin

Ik heb nog een getuigenis van iemand die daar gewerkt heeft:

"Hij was zéér klein van gestalte, mét een bochel, en liep gebogen aan één kant. Het stappen ging vrij moeizaam. Ik kan mij moeilijk indenken dat hij mobiel genoeg zou geweest zijn om te kunnen deelnemen aan paramilitaire acties, maar ja, alles is natuurlijk mogelijk!"

128

Re: Jean-Paul Dauphin

Een kinderzitje op de bestuurdersplaats bvb.

129

Re: Jean-Paul Dauphin

Is hier misschien sprake van twee personen met dezelfde naam?

130

Re: Jean-Paul Dauphin

Reneke wrote:

Ik heb nog een getuigenis van iemand die daar gewerkt heeft:

"Hij was zéér klein van gestalte, mét een bochel, en liep gebogen aan één kant. Het stappen ging vrij moeizaam. Ik kan mij moeilijk indenken dat hij mobiel genoeg zou geweest zijn om te kunnen deelnemen aan paramilitaire acties, maar ja, alles is natuurlijk mogelijk!"

Als hij ten tijde van de WNP al de bijnaam 'Le Bancal' had (kan ik niet verifiëren), dan klopt jouw beschrijving wel.