Topic: Golden State Killer

Amerikaanse seriemoordenaar gearresteerd na zoektocht van 42 jaar

Na een zoektocht van meer dan veertig jaar is de Amerikaanse politie er woensdag in geslaagd een 72-jarige seriemoordenaar te arresteren. De voormalige politieagent zou 12 moorden en minstens 50 verkrachtingen op zijn geweten hebben.

De intussen bejaarde man terroriseerde in de jaren zeventig en tachtig onder meer Sacramento, de hoofdstad van de staat Californië. Ook in het zuiden van de staat maakte hij meerdere slachtoffers.

De dader raakte bekend als de ‘Golden State Killer’, naar de bijnaam van Californië. Maar hij werd ook de ‘East Area Rapist’ en de ‘Original Night Stalker’ genoemd. Speurders noemen de moorden die hij pleegde ‘de gruwelijkste zaken die ze ooit moesten onderzoeken’.

Na 42 jaar is hij dan toch ontmaskerd. De seriemoordenaar blijkt nu Joseph James DeAngelo te heten, is intussen 72 jaar oud en woonde al die tijd nog steeds in Sacramento. De speurders konden de identiteit van de dader bevestigen door zijn DNA-materiaal te vergelijken met sporen die op de plaatsen delict waren verzameld. Al die tijd hadden ze slechts enkele vage robotfoto’s, gemaakt op basis van onder meer de getuigenis van een vrouw die aan hem wist te ontsnappen.

DeAngelo werd gearresteerd en kan niet op borgtocht vrijkomen. Er werden hem alvast twee moorden ten laste gelegd.

Bron: » De Standaard | 25 April, 2018

The dinkum oil merits utterance.

Re: Golden State Killer

Wat ik voorlopig nog nergens gelezen heb, is hoe ze bij die DeAngelo zijn uitgekomen. Er moet een reden geweest zijn waarom ze besloten hebben om juist zijn DNA te controleren met dat van de dader. Maar wat maakte hem dan nu ineens, vier decennia na datum, een verdachte die het onderzoeken waard was? Heeft er iemand uit de biecht geklapt? Heeft vernieuwd speurwerk plots iets opgeleverd? Is al die jaren iets over het hoofd gezien door de vroegere speurders? Werd het onderzoek destijds geboycot (DeAngelo was namelijk zelf een politieagent.) Dat zou ik graag weten, maar ik vind er nergens iets van terug. Elke bron heeft het steevast over de DNA-match.

3

Re: Golden State Killer

Hoe men er vermoedelijk op uitgekomen is (en het is relevant voor onderzoek Bende van Nijvel):

Er zijn een aantal bedrijven zoals 23andme waar je een kit krijgt opgestuurd, dat je met speeksel dient terug te sturen. Op basis daarvan gaat men dan een genetische test doen om een aantal vaak voorkomende ziektes met een genetisch component al dan niet uit te sluiten en/of de afkomst van uw voorvaderen na te gaan. Dit kan al voor 100-200 dollar en is enorm populair in Amerika (het begint hier nu ook stilletjes aan over te waaien).

Het resultaat is dat deze bedrijven gigantische DNA-databanken hebben, aangezien er ondertussen bijna van elke familie (in de ruime zin) in de VS wel eens iemand zo'n test gedaan heeft. De DNA-techniek is nu al vergevorderd waardoor geen exacte match noodzakelijk is, maar men in een databank kan zoeken naar familie van de dader waarvan men het DNA heeft. Eens men een familielid heeft opgespoord is het natuurlijk vrij eenvoudig om binnen die familie het juiste profiel te zoeken en dan bv. via iets uit zijn afvalzak een directe DNA-vergelijking op te maken voor een 100% match.

4

Re: Golden State Killer

Ik voeg dit er nog aan toe:

Als het klopt dat men DNA-sporen heeft van daders van de bende van Nijvel én deze heeft nog (klein)kinderen of jonge familie in België rondlopen, dan ben ik er vrij zeker van dat men ooit de daders ooit wel zal kennen. Om de vooruitgang wat DNA betreft te schetsen: de eerste exome sequencing duurde 14 jaar en kostte 3 miljard dollar, nu kan men dit op 1 dag aan 1000 dollar.

Over 10 jaar zal je DNA gewoon op een paar minuten kunnen worden uitgelezen. De meeste ernstige ziektes hebben wel ergens een genetisch component die de kansen verhoogt dat je dit krijgt, dus naar preventie toe alleen al zal dit in de toekomst een essentieel element van de geneeskunde worden. Neem dat in combinatie met toenemend terrorisme en globalisering, ik vermoed dat men wel van deze gelegenheid gebruik zal willen maken om DNA-databanken aan te maken.

Re: Golden State Killer

bkv wrote:

Als het klopt dat men DNA-sporen heeft van daders van de bende van nijvel én deze heeft nog (klein)kinderen of jonge familie in België rondlopen, dan ben ik er vrij zeker van dat men ooit de daders ooit wel zal kennen.

Ik vrees voor de dag dat elke burger verplicht genetisch materiaal aan de overheid moet afstaan, maar uitsluiten kan je dat niet. Dat is juist.

Toch weet ik niet of de bende zo ooit ontmaskerd kan worden. Het DNA op de sigarettenpeuk komt uit de taxi van Angelou. Het is mogelijk van een bendelid, maar het kan even goed van een eerdere, onschuldige klant van Angelou zijn geweest. Het andere DNA zat op een kogelvrij vest. Dat is bruikbaarder, maar je moet nog altijd bewijzen dat iemand dit vest heeft gedragen tijdens een actie van de bende. Met DNA alleen komen we er nooit. Wil je zeker zijn van iemands schuld, is er meer nodig.

6

Re: Golden State Killer

Als men uitsluitsel heeft via DNA is de kans wel groot dat het van een bekende is en dan kunnen ze toch wel een deel van die zijn leven en kompanen in kaart brengen om te zien of het realistisch is dat deze persoon een dader was.

Maar bij het geval van de Golden State Killer: 50 verkrachtingen, 13 moorden en meer dan 130 inbraken (dezelfde persoon blijkt ook de visalia ransacker te zijn geweest). Resultaat? 40 jaar onderzoek, men heeft 8000 mannen volledig uitgespit en de uiteindelijke dader blijkt een ex-agent die nooit in het vizier van het onderzoek is gekomen terwijl hij nochtans wel sprekend op een robotfoto lijkt en zijn gehele leven in het midden van zijn actieradius heeft gewoond. Door zo'n gevallen heb ik vaak meer vertrouwen in de 'wetenschappelijke piste' i.p.v. de onderzoekspiste.

Re: Golden State Killer

Men heeft inderdaad zijn DNA vergeleken met de DNA-databanken van enkele genealogische websites. Met het traditionele onderzoek bestaande uit getuigenissen, robotfoto's (ook hier veel robotfoto's die amper op elkaar lijken), M.O.-analyses, profilingtechnieken, geografische analyses, vluchtroutes, gebruikte materialen/wapens, ... zijn ze op 30-40 jaar nooit in zijn buurt gekomen. Er is wel altijd een theorie geweest dat de dader een militaire achtergrond had en zeer goed op de hoogte was van bepaalde politiezaken en strategieën (en dus mogelijk zelf een agent was), maar meer dan een algemene theorie is dat nooit geweest.

Kortom, zonder zijn DNA hadden ze hem nooit gevonden. En dan is het nog maar de vraag of de onderzoekers geen privacywetten overtreden hebben bij het afspeuren van die DNA-databanken. Zijn advocaten zullen dat vast proberen uit te spelen als er een rechtszaak komt. Ik heb geen idee of de werkwijze die ze in de VS hebben toegepast, mag in België.

8

Re: Golden State Killer

In de VS redeneert men hierover als volgt:

Men heeft een DNA-staal van de dader opgeladen in een open databank op zoek naar een familiale link (wat volledig toegelaten is). Zo is men op deze verdachte uitgekomen en vervolgens heeft men in zijn afval gezocht naar materiaal waar DNA van hem op zou kunnen zitten. Dit is in de VS toegelaten, want het afval dat je weggooit is 'materiaal waar je afstand van doet', redeneert men. De aanklacht op zich is louter gesteund op de 100% match met het DNA uit zijn afvalzak, wat volgens de rechtspraak aldaar toegelaten is (al zal de verdediging hier wel tevergeefs proberen tegen in te gaan, want andere opties hebben ze niet).

Misschien dat mr. Vermassen, in het licht van de vooruitgang mbt. DNA, beter hier eens zou oproepen voor een wettelijke basis (met de nodige toetsingen en evenwichten) ipv. vast te pinnen op deze ene verdachte. Uiteindelijk is het toch een kwestie van tijd voor dit hier wordt ingevoerd, wij volgen de VS gewoon altijd 5 jaar later in zo'n zaken.

9

Re: Golden State Killer

btw, nog navolging » www.sacbee.com

Vallejo police have sent Zodiac Killer DNA to a lab. Results could come in weeks. (2/5/18)

10

Re: Golden State Killer

Interessant moreel vraagstuk: zou ik op verzoek vrijwillig DNA afstaan als daarmee het onderzoek naar de Bende van Nijvel of andere misdaden vooruit kan worden geholpen. Ik weet het zo nog niet.