Re: Michel Libert

Beste ddd, u lijkt me een heel ernstig iemand, u heeft schrijftalent en u schrijft ook zinvolle dingen. Hoe intriest het ook is dat een forum als dit überhaupt moet bestaan, mijn post van deze namiddag was bedoeld als cynische humor en tegelijkertijd ook als appèl op het gezond verstand en het logisch denken bij het interpreteren van wat er allemaal in de pers verschijnt.

Persbronnen heb ik alvast vermeld;

  1. De Post, 1989

  2. reportage BBC, 1992(denk ik)

  3. Humo, 2017

  4. journaal tv-oost, 2018

Voor wat betreft persbron 2 en persbron 4 kunnen we zéker zijn: dit komt niét van praatgrage mensen van justitie. Dat is héél simpel, Michel Libert vertelt het gewoon voor de camera en de beelden staan online. Voor wat betreft persbron 3 kunnen we óók zeker zijn: dit komt inderdaad uit een bron die behoort tot justitie, meer precies gaat het om een procureur generaal die uit de biecht klapt tijdens een interview met Humo. Diezelfde procureur generaal schrijft zelfs dat er al 12 afleveringen gemaakt én ingeblikt zijn door VRT en RTBF, klaar voor uitzending, óver het onderzoek naar de bende. Men kan dit bezwaarlijk in de categorie ‘grote discretie aangaande een open dossier’ onderbrengen. Dat dit zou vallen onder de noemer ‘fabeltjes de wereld insturen’ bedoelt u dus wellicht als grap, beste ddd. Het gaat immers om een verklaring van een procureur generaal.

Blijkbaar is persaandacht inderdaad een katalysator die onze justitie in beweging brengt, maar u maakt er abstractie van dat dit al om de tweede verschuiving van de verjaring gaat. Eerst van 20 jaar naar 30 jaar en recent nog van 30 jaar naar 40 jaar. Wie niét wil dat de waarheid naar boven komt zal dit wel een goede zaak vinden. Zo lang een onderzoek loopt moet iedereen zwijgen, of zou iedereen tenminste moeten zwijgen.

Ik zag een paar weken geleden Diederik Palsterman in Terzake zeggen dat een speurder tegen hem gezegd heeft dat men in Charleroi het Bonkoffsky-spoor links laat liggen. Misschien kan Ben dat bij Diederik nog eens navragen. Dit heeft dus alweer niets te maken met ‘wilde fabels de wereld insturen’. Dit is gewoon het citeren van wat een speurder tegen een nabestaande zegt. Dit valt dus ook zéker niet onder ‘misbruik van inzagerecht’ of zo. Hoe kan men dan nog een paar weken aan een stuk in de media verontwaardigd zijn over het gegeven dat men in Charleroi niet meer in Bonkoffsky gelooft en zich in diezelfde media afvragen wie dit eigenaardige nieuws verspreidt?

Men moet dus toch een beetje voorzichtig zijn als men wil laten geloven dat alles onder de noemer ‘wilde veronderstellingen’ valt. Het komt meestal rechtstreeks van verdachten, ofwél van justitie zélf.

Libert enkel getuige? OK, laat ons daar dan even van uit gaan. Dan zijn er twee mogelijkheden als Libert voor de camera zegt dat Vanden Boeynants één van zijn bazen (bazen van WNP) was:

  1. ofwel is Libert een fantast buiten categorie;

  2. ofwel hebben we een mogelijke reden waarom het potje gedekt blijft.

Ik wil er tot slot ook op wijzen dat er geluidsfragmenten online staan waarin Michel Libert zegt dat hij chantagemateriaal gezien heeft waarop zowel Paul Vanden Boeynants als koning Albert II naakt (!) te zien zijn. (Prins Laurent legt voor minder een klacht neer tegen een politicus.) Hier zijn óók 2 mogelijkheden:

  1. ofwel luisteren we naar iemand die in een psychotische toestand verkeert,

  2. fwel spreekt Michel Libert de waarheid en luisteren we naar iemand die aan het chanteren is.

De tweede mogelijkheid zou kunnen verklaren waarom Libert nog leeft, iets waarvan u schrijft dat u het gezien zijn palmares merkwaardig vindt.

Denk hier maar eens over na.

372

Re: Michel Libert

ddd wrote:

Uiteindelijk komt de informatie doorgaans - maar niet altijd -  van een (soms praatgrage) bron uit Justitie. Dat is al een zeer bizar gegeven, gezien de discretie die men daar altijd aan boord legt aangaande open dossiers.

Uit ideologie, uit wraak, uit onvrede (met bijvoorbeeld het onderzoek of beslissingen van oversten), om een collega die als concurrent wordt gezien in een minder goed daglicht te plaatsen of in het nauw te drijven, uit (on)rechtvaardigheidsgevoel, in ruil voor een vergoeding die "onder tafel" geschoven wordt, of gewoonweg om henzelf interessant te maken, enz. ... er zijn wellicht vele redenen

ddd wrote:

Heel rechtlijnig doordenken laat me dan besluiten dat de meeste van die informatie, tenzij pertinent te controleren, niet noodzakelijk als volledige waarheid moet worden aangenomen.

Dat lijkt me alvast zeker geen verkeerd uitgangspunt om dat inderdaad in het achterhoofd te houden. smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Michel Libert

ddd wrote:

(...) Heel rechtlijnig doordenken laat me dan besluiten dat de meeste van die informatie, tenzij pertinent te controleren, niet noodzakelijk als volledige waarheid moet worden aangenomen.

(...) Mensen die de X-Dossiers van Bulté, De Coninck, Van Heeswyck hebben gelezen, weliswaar over een andere zaak gaande dan deze - hoewel? - , zullen onomstotelijk tot de conclusie moeten komen dat GP, BOB, Parket en Justitie in het algemeen, of groepen mensen daaruit, de pers hebben gebruikt om fabeltjes en zelfs diametraal tegenovergestelde stellingen ivm de realiteit de wereld in te sturen en door te drukken binnen Justitie én de publieke opinie.

(...)Stel dat er iemand de moeite zou nemen om alles wat uit die hoek komt in dit dossier te schrappen, althans de beweringen, wat blijft er dan nog van het hele dossier over? Zou dat geen klaardere kijk kunnen geven op wat er zich in werkelijkheid heeft afgespeeld?

Niet akkoord! Precies daarom schreef ik gisterennamiddag: Wie liegt? Michel Libert 1 en/of Michel Libert 2 en/of Michel Libert 3 en/of Michel Libert 4?

'Heel rechtlijnig doordenken om na te gaan welke beweringen van getuigen al dan niet volledig kloppen', dat is nu net dé opdracht van de speurders! De bedenkelijke getuigenissen schrappen zou evenveel betekenen als wat er van het dossier nog overblijft lompweg in de Samber gooien.

Het is nu net door getuigen/politiemensen/magistraten die leugenachtige verklaringen afleggen te confronteren met andere getuigen/politiemensen/magistraten en met onweerlegbare waarheden, dat men van een getuige/politieman/magistraat uiteindelijk een verdachte kan maken en eventueel kan overgaan tot een inbeschuldigingstelling.

Meester Van Steenbrugge verklaarde een paar maanden geleden al dat daders - mensen van politie! en justitie! - mee aan de knoppen van het onderzoek zitten en dat precies dát de beste garantie biedt om het onderzoek te laten mislukken. Bekijk dit filmpje vanaf 1m20s » www.vrt.be/vrtnws

Diegenen die niét helemaal de waarheid spreken zo maar schrappen uit het dossier is écht het slechtste wat men kan doen! Zij die leugenachtige en tegenstrijdige verklaringen afleggen zijn uitgerekend dié mensen die men het méést moet verdenken ipv hen uit het dossier te verwijderen, tot welke categorie, rang of stand zij ook behoren. Wie vandaag nog denkt dat men enkel en alleen buiten de Belgische instellingen moet zoeken, heeft al meer dan 30 jaar op een andere planeet geleefd. Ik baseer me oa op de uitspraken van Mr. Van Steenbrugge, die toch inzage heeft in het dossier.

374

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B wrote:

Ik wil er tot slot ook op wijzen dat er geluidsfragmenten online staan waarin Michel Libert zegt dat hij chantagemateriaal gezien heeft waarop zowel Paul Vanden Boeynants als koning Albert II naakt (!) te zien zijn. (Prins Laurent legt voor minder een klacht neer tegen een politicus.) Hier zijn óók 2 mogelijkheden:

  1. ofwel luisteren we naar iemand die in een psychotische toestand verkeert,

  2. fwel spreekt Michel Libert de waarheid en luisteren we naar iemand die aan het chanteren is.

Deze geruchten over chantagemateriaal is gewoon zever. Het koningshuis dient geen klacht in aangezien er dan aan deze zever aandacht wordt gegeven en er een welles-nietes spelletje ontstaat in de media. Hoe dan ook zou dat blijven plakken bij bepaalde mensen en de koning hiermee associëren. Als zo'n zever verkopen meteen wijst op een psychose, dan lijdt ongeveer de helft van de forumleden hieraan.

375

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B, het sarcasme van uw eerdere post aangaande de verklaringen van Libert heb ik ook zo opgevat, alleen ik vond het de moeite om het even snel breder open te trekken. Het zal aan mijn analytische geest liggen. Er lijkt een heel duidelijk patroon van desinformatie en fake news avant la lettre aanwezig te zijn en de effecten ervan zijn identiek in minstens drie schokkende Belgische dossiers: stilstand en verwarring. Ik zette het zo snel en redelijk ongenuanceerd neer. Het patroon is opvallend en komt zowel van enkele getuigen als van de pers als van het onderzoeksapparaat. Wordt dit enigszins gestuurd? Of is het ieder voor zich en komen de gevolgen daarvan in elk dossier zo fel naar voor als een patroon?

Ik zeg trouwens niet van die info weg te kieperen. Zoals je aangeeft, kan ze motieven etc. indirect aangeven. De oefening om deze info te schrappen en dan naar de essentie te kijken is meer een scenario om te zien wat dan komt boven drijven. Nadien kan je de rest er bij nemen en proberen juist te interpreteren. Maar niet omgekeerd: de potentiële desinformatie nemen en daarrond een theorie spinnen. En dat is precies wat Libert met zijn telkens uitstekend getimede interventies hier lijkt te doen. Althans, zo zou je het kunnen opvatten.

FreCR haalt precies de redenen aan waarom dergelijke informatie heel voorzichtig moet worden geïnterpreteerd. De motieven van de bezorgers van de info zijn niet altijd de juiste...

Ik bedoelde eigenlijk niet dat de persaandacht enkel een katalysator was. De pers is het instrument bij uitstek om de publieke opinie te bespelen. Kijk maar eens wat Van Espen, Dernicourt, Deprêtre en anderen van die tijd hebben aangericht op dat vlak.

Libert is eigenlijk de meest opvallende die de pers te woord staat. Maar in de marge heb je o.a. Beijer en zelfs Bultot die af en toe hun best deden en doen om zinvolle of minder zinvolle dingen de wereld in te gooien. Ook in de X-Dossiers en zelfs wat Pinon aangaat zien we dat de pers soms ronduit op het verkeerde been werd gezet. Misschien zonder het te beseffen want anders zouden sommigen medeplichtig kunnen zijn aan desinformatie. Als dat gebeurt in die twee dossiers, dan zal het zeker ook in dit dossier gebeuren.

Zo is bijvoorbeeld het spoor dat Adam recent opnieuw aanbrengt in de pers redelijk onderbelicht gebleven toch? Waarom? Nochtans zitten daar enkele behoorlijk interessante feiten tussen het Franse en Belgische onderzoek, zeker in verband met de eerste golf aanslagen. En WNP mag je niet gelijkstellen aan zijn afzonderlijke leden, extreem-rechts, het grote geld van aristocratisch rechts wat iets helemaal anders is, CEPIC of PSC etc. Wat dikwijls in de vulgarisatiepers allemaal op één en dezelfde hoop wordt gegooid. Dat creëert een bepaald gevoel bij de bevolking wat voor sommigen een voordeel kan zijn. Politiek gesproken dan tenminste...

Ik vind dat men zich beter aan de bekende vaststaande feiten houdt. Een Occam's razor om de kern te vatten. Van daar kan je de rest erbij nemen. Jammer genoeg hebben de meesten die niet in het Justitiële apparaat werken te weinig ruwe feiten.

En Bakerstreet 221B, Sherlock, u hebt de allerlaatste drie puntjes van mijn eerdere post beter toegelicht denk ik. Libert vergeet ook dikwijls cruciale info terwijl andere minder belangrijke dingen zonneklaar worden uitgelegd. Nu is ieders geest anders maar toch. Veel A's en weinig B's, dat duidt op iets. Of het chantage is, dat durf ik niet meteen te beweren.

Re: Michel Libert

Beste ddd, ik sta versteld van uw kennis en van de helderheid van uw blik. U moet hier eens meer uw mening geven.

Maar, tegen politie- en justitiemensen die bewijsstukken laten verdwijnen (ik denk hier aan de riotguns van Michel Libert nog niet zó lang geleden of aan de vingerafdrukken op de Saab, en aan nog zó veel meer), tegen politie- en justitiemensen die opzettelijk gaan speuren op plaatsen waar men er zeker van is dat ze er niet toe doen om politionele middelen te immobiliseren, enz. moet men óók streng durven optreden omdat ook zij mededaders zijn! Dit gebeurt vooralsnog helemáál niet. Als sommige mensen binnen justitie zélf de rechtsgang belemmeren, dan zit het grondig fout met onze instellingen. Wie controleert hén eigenlijk? Voor mij voelt justitie aan als een dictatuur binnen de democratie.

De ganse vaudeville rond de bende van Nijvel stilleggen en een grondig onderzoek naar het gerechtelijk onderzoek naar de bende instellen, zou er mijns inziens wel eens toe kunnen leiden dat men vlug een paar mededaders tegen het lijf zal lopen. Uiteraard is WNP slechts één facet van het object dat Bende Van Nijvel heet. 'De beweging' had pelotons op alle echelons. Een leger versla je echter niet in één keer, maar peloton per peloton. WNP eerst pakken lijkt me geen slechte strategie, daar is de betrokkenheid toch wel heel helder. Als je één peloton achter de tralies hebt zullen er wel soldaten aan het praten gaan en de andere pelotons aanwijzen.

377

Re: Michel Libert

Interessant aspect die jullie aankaarten. Wat in deze belangrijk is als je over justitie spreek dan is de minister van justitie zijnde Gol en het parket generaal de top van de piramide, op dit niveau is er nog de militaire veiligheid en de veiligheid van de staat. In het stuk WPN is het vooral de militaire en de veiligheid van de staat die liever blind en doof zijn. Het zijn ook deze 2 instellingen die af en toe een piste blokkeren, dit aangevuld met een hele passieve houding van de minister van justitie en het parket generaal (weinig middelen ter beschikking stellen, lang wachten om te beslissen wie en waar het onderzoek zou gevoerd worden, het steeds opnieuw aanstellen van andere magistraten en onderzoekers, om maar enkele voorbeelden te noemen) maken dat men het over onkunde of geknoei heeft.

Het is in feite op het hoogste niveau dat men aan het knoeien is, ze doen dit niet zomaar.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

378

Re: Michel Libert

Een grondig onderzoek naar het onderzoek... dat klinkt bekend en we weten ook naar wat dat binnen Justitie heeft geleid destijds met De Baets en zijn team, zelfs Bille moest stuk. Vier zogenaamde herlezingen waar de meest gekke manipulaties zijn gebeurd die elke logica tartten. Een ware uitputtingsslag voor de lezer om de kronkels te volgen waarna een zeer legitiem dossier verticaal werd geklasseerd.

Als u zegt dat Justitie een onafhankelijke tak van de Staat is, dan moet dat zo volgens de scheiding der machten toch. Ik ga eens opzoeken hoe deze structuur tot stand kwam. De Grieken, Romeinen of iets anders? smile

Maar als je het boek van geschiedkundige Klaartje Schrijvers leest, of een deel ervan want het is een serieuze turf, zijn er elementen die misschien in aanmerking komen. "L'Europe sera de droite ou ne sera pas". Ik zeg misschien want je kan zoiets niet met zekerheid luidop zeggen. Het kan aangeven hoe het rechtse grote geld met zijn imperialistische en conservatieve Europese ideologie vanaf het ontstaan van België er alles heeft aan gedaan om invloed te blijven uitoefenen op de parlementaire democratie waar we in leven. Niet alleen in België maar over heel Europa. En dat was toen misschien zelfs geen slechte zaak voor het land.

Dus, in die denkpiste, is het gebrek aan transparantie en externe controle binnen Justitie geen ideaal doelwit voor infiltratie van een bepaald gedachtengoed? Waar kan je het meest invloed uitoefenen? In een parlement of kamer waar voortdurend wordt gestemd en het een eeuwigheid duurt eer er een consensus bestaat? En die om de vijf jaar van samenstelling veranderen door verkiezingen? Of in twee zeer gestructureerde staatsinstellingen waar hiërarchie en paraplu heel veel invloed hebben? Zijnde Justitie en Defensie. Mocht ik willen infiltreren om grote invloed uit te oefenen over lange tijdspannes, dan was het daar, zeker in die tijden. En vandaag zie je nog rare dingen: F16- F35 - en nu plots toch Dassault? Over groot geld gesproken.

En waar plaats je dan de Staatsveiligheid? Deze laatste lijkt me wel goed gecontroleerd. Althans vandaag.

Stel dat men aantoont dat bovenstaande correct is, namelijk dat er een beweging bestaat binnen Justitie die zijn agenda kan doordrukken, dan valt België toch om? Ook vandaag. Was dit de rol van de Staatsveiligheid? Het voorkomen van dit doemscenario?

Conclusie: niemand wil dit aantonen. Geen enkele betrokken partij heeft er een voordeel bij. Als er iets in de trend die u aangeeft moet gebeuren binnen Justitie dan zal het van buiten België moeten komen. En als er dan iets niet klopt, zal het steenhard bewezen moeten worden. Misschien ben ik te naïef of heb ik een verkeerd beeld van wat de Staat kan doen om Justitie mogelijks te moeten saneren.

Excuses we zijn off topic geraakt. Als de beheerder het wil kan hij het op een andere plek droppen.

Re: Michel Libert

Beste ddd, een forum als dit is een uitgelezen plaats om mekaars geesten op een veilige en beleefde manier op scherp te houden. U zal het me hopelijk niet kwalijk nemen dat ik hier de vrijheid neem om u van enig goedbedoeld weerwerk te bedienen.

Eerst het meest evidente deel: Daar waar u schrijft dat niemand wil aantonen dat er achter de schermen een politieke agenda werd/wordt doorgedrukt, vergeet u de belangrijkste partij; de bevolking. Als u per slachtoffer slechts een zuinige 4 betrokken familieleden zou rekenen komt u al aan meer dan honderd personen die zich kunnen melden als benadeelde burgerlijke partij.

Nu de hoofdmoot: U schrijft dat het aan uw kritische geest zal liggen dat u het breder wil open trekken en poneert de stelling dat u een patroon van stilstand en verwarring ontwaart. Interessant. De vraag is op welke manier men hier kan controleren welke informatie als ruis moet worden gelezen en welke informatie als feit moeten worden gelezen. Het antwoord is heel duidelijk: dat kan u eenvoudigweg niet weten als u de waarheid niet kent.

U zweert blijkbaar bij een werkwijze waarbij men geen theorie mag spinnen rond potentiële desinformatie. U verwijst naar het scheermes van Ockham. Excuseert u mij, u doet de scheermes-van-Ockham-aanpak geweld aan! Die werkwijze zegt helemaal niet dat je geen aannames mag doen bij het opstellen van een theorie om een verschijnsel te verklaren. Deze lex parsimoniae–aanpak zegt wél dat de theorie waarbij de minste aannames worden gedaan moet verkozen worden boven andere theorieën. Dat is een hemelsbreed verschil. De aanbeveling om zuinig te zijn met aannames is iets totaal anders dan een verbod uitvaardigen op het gebruik van aannames. Indirecte aanwijzingen gebruiken is niet enkel toegelaten, het kan dikwijls niet anders. Daar ben ik uiterst stellig in.

Ik geef twee voorbeelden uit de meest analytische tak van onze kennisberg omdat het oh zo belangrijk is om de wet op het zuinig omspringen met aannames tot de juiste proporties te herleiden.

  1. Heeft u ooit al een proton gezien? Een elektron? Een neutron? Wees getroost, dat heeft nog niemand gezien. Maar toch is het atoommodel dat wij al meer dan 100 jaar gebruiken in heel veel gevallen perfect betrouwbaar. U voelt waar ik naartoe wil. Dat zeer betrouwbare model is integraal opgesteld aan de hand van indirecte aanwijzingen (Rutherford).

  2. Albert Einstein, toch iemand die we er moeilijk van kunnen verdenken tot de groep van de intellectueel minst gecapaciteerden te behoren, heeft ooit de uiterst gedurfde aanname gedaan dat de zwaartekracht die het gevolg is van het veranderen van snelheid perfect equivalent is aan de zwaartekracht die het gevolg van de nabijheid van massa. Rond deze uiterst revolutionaire en gedurfde aanname heeft hij zijn algemeen relativiteitsbeginsel gesponnen, een theorie die na 100 jaar en na miljarden toetsingen met de praktijk nog niet het minste barstje vertoont. (Elk gps-gebruik is een test van die theorie.) The proof of the pudding is in the eating (not in the way of cooking). Een aanname doen op buikgevoel en rond die aanname een theorie spinnen is uiterst degelijke en ook dagelijkse praktijk in de wetenschappelijke wereld. De vraag hoe waterdicht de aanname(s) en de daarrond gesponnen theorie zijn, hangt af van de mate waarin de theorie de herhaalde toets met de praktijk doorstaat.

Toegepast op het onderzoek naar de bende: uw voorstel om alles waarover verwarring bestaat links te laten liggen als aanname om er een theorie rond te spinnen is niets minder dan de kar voor het paard spannen. Stel bijvoorbeeld dat er twee geruchten in tegenstrijd zijn, dan zorgen die geruchten zeker voor verwarring. Maar dat is zéker géén reden om ze links te laten liggen. Stel eens dat één van die twee geruchten wél waar zijn, dan laat u een pracht van een kans liggen om een theorie te spinnen rond een aanname die volledig waar is (terwijl u dat op dat moment inderdaad nog niet weet, maar precies daartoe dient de latere toets met de praktijk).

Een paar jaar geleden beval prof. Johan Braeckman in een opiniestuk het boek Op Denkles, van Sebastien Valkenberg aan. Als ik het me goed herinner schreef hij zelfs dat dat boek verplichte lectuur zou moeten zijn voor elke leerkracht in het secundair onderwijs. Op de cover van dat boek staat een groot scheermes afgebeeld dat verwijst naar Ockham. Ook ikzelf kan dat boek aanbevelen, want dat soort lectuur houdt de geest écht op scherp.

Persoonlijk heb ik een hekel aan het postmodernistische denken waarin soms op het belachelijke af ruimte gelaten wordt voor nuance, relativering, in twijfeltrekking… Sebastien Valkenberg doorprikt het postmodernistische denken in het boek Op Denkles op geniale wijze. Zijn stelling is even eenvoudig als geniaal:

Als de stelling die zegt dat alles slechts een beetje waar is voldoet aan zichzelf, dan is de stelling die zegt dat alles slechts een beetje waar is op haar beurt óók slechts een beetje waar. Het gevolg is dan dat er niets meer voor waar kan worden genomen.

Dit is geen filosofie, dit is elementaire logica.

De vraag is in vele gevallen niet ‘hoe waar’ een stelling is, de vraag is ‘hoe verdedigbaar’ een stelling is. En laat onze rechtspraak nu toevallig -tot ons groot geluk- in ideale omstandigheden ook op die manier werken. De vraag is niet ‘hoe waar’ de stelling van een advocaat is, de vraag is ‘hoe verdedigbaar’ de stelling van een advocaat is. Mochten we ons in de rechtsgang enkel beperken tot wat we 100% zeker kunnen weten, dan kunnen we de rechtsbedeling perfect aan computers overlaten. De knoop doorhakken is gelukkig de taak van een rechter in ons land.

De manier waarop postmodernistische intellectuelen over de bende van Nijvel schrijven vind ik (en dat is dus persoonlijk) helemaal niet bijdragen tot het timmeren aan de weg naar een eindoordeel. De courant gebruikte truc om niets te zeggen en toch altijd gelijk te hebben bestaat erin om eerst een waslijst aan encyclopedische kennis te declameren tot niemand er nog aan twijfelt waar de klepel precies hangt, om dan in de laatste alinea de deur weer wagenwijd open te zetten voor relativering, nuance en twijfel. Rik Torfs - om er maar één te noemen - beheerst die techniek uitstekend. Zalig om hem bezig te horen, alleen jammer dat je altijd op voorhand weet hoe hij gaat afsluiten.

Men schrijft soms over de bende: Er zijn herkenningen, er zijn getuigen die daders aanwijzen, er zijn zelfs bekentenissen, maar als er geen harde bewijzen zijn ben je daar mee helemaal niets, nul!

Ik vraag me dan altijd af wie dat eigenlijk verzint. Weten die justitiespecialisten dan niet hoe een assisenproces werkt? Mijn juridische kennis is heel beperkt maar ik heb op school wel geleerd dat op een assisenproces een onderzoek mondeling wordt overgedaan. Vervallen de mogelijke procedurefouten die voordien gemaakt zijn dan niet, vraag ik me af. (ik weet het écht niet) Maar wat ik wél 100% zeker weet is dat er noch materieel bewijs, noch een aanwijzing door een getuige onder eed nodig is om iemand te kunnen veroordelen. Dat hebben we allemaal kunnen leren tijdens het proces over de parachutemoord. De meest recente herziening van de assisenprocedure is ongedaan gemaakt wat wil zeggen dat wie vandaag voor het hof van assisen moet verschijnen onderworpen is aan de regel waar de overtuiging van schuld voor een volksjury volstaat om tot een veroordeling te kunnen overgaan.

Het is dus niets minder dan een dwaling om te stellen dat er enkel een veroordeling kan komen als er steenhard bewijs is. Er zijn aan élk dossier trossen losse eindjes. Precies daarom is een volksjury een zo prachtig ding als men er in een rechtsstaat wil toe komen dat een vonnis gedragen wordt door de bevolking.

Hieronder som ik een paar niet-postmodernistische, doch heel logische stellingen op:

  • Michel Libert kan niet een beetje verklaard hebben in weekblad De Post van 24 november 1989 dat hij bij WNP mee geholpen heeft aan het voorbereiden van raids op Colruyt en Delhaize.

  • Michel Libert kan niet een beetje verklaard hebben in een BBC-reportage over stay behind netwerken dat hij meegewerkt heeft aan verkenningen van grootwarenhuizen.

  • Michel Libert kan aan de speurders niet een beetje verklaard hebben dat er bij WNP opleidingen liepen om grootwarenhuizen aan te vallen en een magistraat kan dat in 2017 niet een beetje bevestigd hebben in Humo.

  • Michel Libert kan in contrast met 3 bovenstaande feiten (een verklaring afleggen is ook een feit) niet een beetje verklaren dat hij niét wist waar die verkenningen van grootwarenhuizen toe dienden.

  • Michel Libert kan in een journaal van TV-Oost niet een beetje zeggen dat Paul Vanden Boeynants aan de touwtjes trok binnen WNP.

  • Michel Libert kan in een audio-opname die op het net staat niet een beetje verklaren dat hij chantagemateriaal gezien heeft waarop Paul Vanden Boeynants en koning Albert II naakt te zien zijn.

  • Michel Libert kan in het journaal van TV-Oost niet een beetje zeggen dat hij de optie om terreur aan te richten besproken heeft met Christian Elnikoff.

  • Michel Libert kan in het nieuws van TV-Oost niet een beetje verklaren dat Christian Elnikoff in zijn bijzijn de conclusie getrokken heeft om uit eigen initiatief terreur te gaan aanrichten.

  • De verkenners in het park Osbroek Aalst kunnen zich op 31 september 1985 niet een beetje met een Ford Taunus verplaatst hebben terwijl er toen een gelijkaardige Ford Taunus een beetje ingeschreven stond op naam van Christian Elnikoff.

  • De anonieme getuige kan niet een beetje verklaren dat er bij WNP opleidingen gegeven werden om weg te vluchten met een auto terwijl er uit de achterkoffer geschoten wordt.

  • De anonieme getuige kan niet een beetje verklaren dat er een kleine man met een bult aanwezig was tijdens de opleidingen binnen WNP. (die blijkbaar aan de beschrijving van Dauphin voldoet)

  • Michel Libert kan in de pers niet een beetje verklaren dat ze met de auto tot twee keer toe uit de bocht gegaan zijn omdat Dauphin een epileptische aanval kreeg achter het stuur.

  • De anonieme getuige kan niet een beetje verklaren dat Michel Libert tegen hem gezegd heeft dat hij (Libert) ooit op de politie heeft geschoten tijdens een missie.

  • De anonieme getuige kan niet een beetje verklaren dat hij ooit van Michel Libert de opdracht gekregen heeft om diefstallen met inbraak te plegen (in een kazerne dacht ik).

  • Michel Libert kan niet een beetje 2 riotguns gehad hebben ten tijde van de raids terwijl o.a. dat soort wapen een beetje gebruikt werd tijdens de raids.

  • De 2 riotguns van Michel Libert kunnen niet een beetje verloren gegaan zijn binnen de onderzoekscel.

  • Getuigen kunnen vandaag niet een beetje verklaren dat hen door familieleden die bij de Veiligheid Van De Staat werkten aangeraden werd om weg te blijven uit de Delhaize van Aalst in november 1985.

  • De vingerafdrukken op de Saab die door de bende werd gebruikt kunnen niet een beetje verdwenen zijn in een onderzoekscel.

  • enz. enz. enz…

Ik heb vast veel minder kennis over dit onderwerp dan velen op dit forum, maar ik beschik wél ook over een analytische geest. Wiskunde (wat wis en wijs is) is een prachtig huis met vele kamers. Een heel belangrijke en mooie kamer in dit huis is de kamer van de stochastiek. Stochastiek is de statische studie van de chaos. In deze kamer ontmoeten kansberekening en statistiek mekaar. In deze kamer wordt onder andere de volgende vraag behandeld: is de lijst van uitkomsten in één bepaalde richting lang genoeg om uit te sluiten dat het nog om toeval gaat? Dit is een héél belangrijke vraag bij elk soort van onderzoek. Naarmate de lijst van uitkomsten in één bepaalde richting langer wordt kan men immers met toenemende zekerheid uitsluiten dat het nog om toeval gaat.

Op de schop dus dat eindeloos postmodernistisch relativeren als iedereen het er over eens is waar de klepel hangt. Vanaf dan is het moment aangebroken om aan een oordeel te werken. Men kan van Jef Vermassen veel zeggen, de ene noemt hem geniaal, de andere noemt hem gewoon een durver en nog een andere vindt dat hij veel te graag op tv komt. En men kan eindeloos redetwisten over de vraag of Bonkoffsky nu een stunt was om alle camera’s weer op de bende te richten of niet. Maar men moet Jef Vermassen alleszins wél nageven dat hij de enige is die voor de camera in helder Nederlands durft te zeggen wat zijn confraters alleen maar omfloerst durven zeggen, nl: dat onderzoek moet weg uit Charleroi en pas dán zitten we goed!

Is één van de 18 stellingen hierboven voldoende om iemand te veroordelen? Waarschijnlijk niet. Geldt één van de 18 stellingen hierboven als steenhard bewijs? Zo goed als zeker niet. De grote denkfout die postmodernistische intellectuelen maken is dat dat vragen zijn die niet eens zo relevant zijn om tot een eindoordeel te komen in ons rechtsbestel. Rechtsgang heeft soms meer te maken met stochastiek dan met binaire logica.

Dé te stellen vraag is of de lijst van aanwijzingen, herkenningen, bekentenissen van betrokkenheid bij voorbereidingen, tegenstrijdige verklaringen uit dezelfde hoek, … (in een dossier over maar liefst minstens 28 doden) lang genoeg is om het vraagstuk voor te leggen aan een volksjury! Dát is de enige vraag waar in onze rechtsstaat een redelijk antwoord op moet komen als we nog over een rechtsstaat willen blijven spreken. Een onderzoeksrechter zou blij moeten zijn dat in ons rechtsbestel de mogelijkheid bestaat om de verantwoordelijkheid voor dit oordeel in de handen van het volk te leggen. Dáár ligt het kalf gebonden! Men hanteert al te graag het postmodernistisch denkpatroon om aan te tonen dat een theorie ‘niet waar genoeg is’ om hem door te geven aan een volksjury. De smeerlapperij zit hem dus in de voorselectie. Een volksjury krijgt niet eens de kans om zich uit te spreken. Eigenaardig genoeg verdwijnen er dan ook nog eens bewijsstukken tijdens de voorselectie. cfr. riotguns Libert, vingerafdrukken Saab, …

Mijn mening is dus: naar een volksjury met die handel! En dan, na alles eens door een paar goede advocaten uit de doeken te laten doen voor een jury van 12 rechters die uit het volk gekozen zijn, dan wil ik nog wel eens zien wat de overtuiging van die jury zal zijn na de pleidooien. Gelet op het feit dat het in het verleden al mogelijk geweest is om een jury ervan te overtuigen dat iemand schuldig is op grond van het persoonlijkheidsprofiel van de beklaagde in combinatie met omstandigheden die het misdrijf niet uitsluiten, zónder zekerheid over het motief en zónder enig steenhard bewijs, durf ik te stellen dat ook hier de steenharde bewijzen niet nodig zullen zijn. Ik durf er gif op innemen dat het zal volstaan om een paar goede advocaten aan een volksjury te laten uitleggen dat steenhard bewezen kan worden dat mogelijks steenharde bewijzen vernietigd zijn door mensen die meewerkten aan het onderzoek (daarom niet noodzakelijk opzettelijk).

En als de eerste dominostenen dan op een gevangenismatras gevallen zijn, dan wil ik ook wel eens weten hoe hard die op hun beurt tegen de volgende dominostenen zullen stoten.

Dus, scheermes van Ockham toepassen is een zéér goed idee. Vooral doen! Maar wel met dien verstande dat aannames niét verboden zijn, dat ze soms zelfs noodzakelijk zijn. Kies bij voorkeur voor dié theorie die op het kleinste aantal aannames geënt is (nul is ideaal) en test vervolgens die theorie uitvoerig uit. Laat de test van de theorie en het oordeel over de theorie aan een volksjury over, dat is de meest eerlijke manier en zo is het altijd gegaan. In onze rechtsgang is het niet aan intellectuelen of aan journalisten om te bepalen wat waar is en wat niet waar is in een moordzaak, laat staan in 28 moordzaken. Zoals in een democratie de kiezer altijd gelijk heeft, heeft na een assisenproces de volksjury altijd gelijk. Om te weten dat men zuinig moet omspringen met aannames heeft een volksjury Ockham niet eens nodig. Een normale portie gezond boerenverstand zal in deze ruimschoots volstaan. De vraag in dit dossier is ook niet of een volksjury kan oordelen. De vraag is of een volksjury überhaupt mag oordelen. Blijkbaar niet dus!

Een miljoen bladzijden, pfff , duizend bladzijden zullen wel volstaan om de eerste boom van het gruwelbos te vellen. Een gewiekst advocaat zal gegarandeerd de omvang van het dossier inroepen om 7 jaar studietijd te vragen en dan komt er alweer géén proces. Alleen al om die reden is het een slecht idee om het hele gruwelbos in één keer te willen kappen. Dat lukt nooit. Het is dus géén goed idee om het zó breed open te trekken tot niemand er nog rond kan en alles weer gerelativeerd moet worden. Dat is nu net de fnuikende strategie die al meer dan 30 jaar gehanteerd wordt om de zaak aan het oordeel van het volk te onttrekken. Keep it simple.

380

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B wrote:

Eerst het meest evidente deel: Daar waar u schrijft dat niemand wil aantonen dat er achter de schermen een politieke agenda werd/wordt duurgedrukt, vergeet u de belangrijkste partij; de bevolking. Als u per slachtoffer slechts een zuinige 4 betrokken familieleden zou rekenen komt u al aan meer dan honderd personen die zich kunnen melden als benadeelde burgerlijke partij.

Natuurlijk is de bevolking een partij die dat wel zou willen aantonen. Maar heeft ze de macht, kennis en het instrument dat krachtig genoeg is?Assisen? Misschien. Maar in de beschouwing die ik maakte ging het om de elementen binnen de politiek, Justitie en Defensie van die tijd en misschien ook nog vandaag. Niemand heeft daar de drang om dit heet hangijzer op te pikken.

Als u gelooft in de kracht van een assisenzaak met een volksjury dan moet u toch rekening houden met enkele zaken waaronder.

  1. een inbeschuldigingsstelling moet ontvankelijk zijn, beweringen zijn onvoldoende.

  2. ook de jury moet voldoen aan bepaalde regels en die hebben zelden met gevoel te maken, eerder met rede.

  3. stel dat er een assisenzaak komt over één van de bomen in uw gruwelbos, dan mag men maar hopen dat men die zeker zal vellen.

Als dat niet lukt, dan heb je wel wat aan de hand... zeker in verband met eventuele latere zaken die grenzen aan de verloren assisenzaak want je geeft de verdediging in nieuwe zaken een pak munitie en precedenten. Assisen is m.i. de laatste strohalm, maar zeker niet onmogelijk.