Re: Getuigenis Bos van Aa

Misschien kan de getuige uitsluitsel geven of de reus al dan niet Christiaan Bonkoffsky was.

Re: Getuigenis Bos van Aa

Heeft de getuige dan zelf geen kopie van de robotfoto's? Indien niet, kan hij deze niet opnieuw nog een keer laten maken. Het hoeft daarom niet bij politie te zijn. Hij kan dan de foto's op eigen initiatief plaatsen op sociale media. Is dit (technisch) haalbaar?

13

Re: Getuigenis Bos van Aa

Probleem is ook wel een beetje de leeftijd van de mogelijke daders, lijkt me. Je zou bijna denken aan de vaders van Haemers en van Lammers.

14

Re: Getuigenis Bos van Aa

Ik vind de veronderstelling dat dit de Bende van Nijvel is toch iets te snel gemaakt.

Aangezien de tekst van het boek van Bouten de man niet echt interesseert, ga ik ervan uit dat hij geen grondige dossierkennis heeft. In dat geval zou het interessant zijn om een uitgebreide reeks foto's van bendeverdachten te vermengen met foto's van mensen die er zeker niets mee te maken hebben en dan vragen of hij iemand herkent.

De amateurspeurders die denken dat de desinteresse van de politie te wijten is aan een groot complot zouden dit desnoods zelf kunnen organiseren. Maar weet wel: zonder er totaal onschuldige burgers in die fotolijst te vermengen is zo'n aanwijzing van een verdachte in dit dossier van nagenoeg geen waarde.

15

Re: Getuigenis Bos van Aa

Dus jij weet, bkv, welke foto's van gangsters je in deze line-up moet plaatsen? Jij kent dus de Bende van Nijvel?

16

Re: Getuigenis Bos van Aa

Verdienstelijke poging om mij trachten belachelijk te maken, maar ik zeg toch een uitgebreide lijst? Waarom zou deze lijst numeriek erg beperkt moeten zijn? Er zitten toch superveel foto's in het dossier? Als deze getuige de bende van nijvel zonder vermomming van dicht gezien heeft en er robotfoto's van kan laten maken dan is het toch niet volledig denkbeeldig dat hij misschien mensen zou kunnen herkennen uit een fotoreeks met meer dan 100 verdachten? Er zijn zoveel getuigen die denken een verdachte formeel te herkennen. Benieuwd naar zijn mening.

17

Re: Getuigenis Bos van Aa

Zeer interessante getuigenis, lijkt de hypothese te bevestigen dat er continuïteit in de bende zat van 82/83-85.

Mijnheer lijkt te spreken over een weekend (wanneer de machines niet werken) in december; namelijk een zondag ("zonder") 12 december 1985. Maar 12 december 1985 was een donderdag. Dit is belangrijk om weten omdat als de bende opnieuw op een zondag trainde dit kan wijzen op het gegeven dat de leden in de week een beroep uit oefenden en slechts in de weekends tijd hadden. Als het effectief een donderdag is, kan het wijzen op het feit dat de leden full time gangster waren en alleen van hun buit konden leven. Als men op een zondag oefende, zal het waarschijnlijk niet de bedoeling geweest zijn op een maandag een overval te plegen, maar als men op een donderdag oefende kan het de bedoeling geweest zijn om dat weekend een overval te plegen. Merovinger, die zoveel kranten uitgepluisd heeft, heeft misschien weet van een overval dat weekend?

Opnieuw is er sprake van (een slordig) gebruik van de bossen in de wijde omgeving van Brussel (Zoniën, Houssière). Ik noem dit slordig, want het was intelligenter diezelfde trainingen te doen onder het mom van jagen in legale omstandigheden, maar dit konden ze blijkbaar niet.

Vindt de getuige dat nr. 17 op Madani Bouhouche lijkt? De reus op Haemers? Kan de getuige duidelijk zeggen om welk type wagen het gaat: merk en model?

Bij deze training waren ze blijkbaar niet aan het oefenen met een back up team, de vraag blijft dan of er effectief een back up team bestaan heeft. Er is ook geen sprake van een vierde gangster.

Eigenlijk lijkt dit ook te bewijzen dat de Bende geen rust kende, maar continu op de vlucht was. Een teken dat het minder goed ging.

Men kan de wapens in het kanaal gegooid hebben om linken met nieuwe overvallen te vermijden. Let wel: we gaan er van uit (de Vlaamse onderzoekers van cel-Delta) dat de in stukken gezaagde tweeloop meteen na Aalst in het kanaal gegooid werd. Men kon daar dus niet meer mee geoefend hebben in het Bos van Aa. Behalve natuurlijk wanneer ze het later zijn gaan dumpen. Ook is het de vraag of mijnheer effectief een Kalasjnikov gezien heeft en niet een MP5 SD, zoals omschreven door David Van de Steen.

18

Re: Getuigenis Bos van Aa

In het boek 'De Bende van Nijvel' van Guy Bouten staat volgende info:

Om het schieten niet te verleren ging hij [Philippe De Staerke] vaak met Salesse oefenen in een steengroeve in Humbeek. Daarbij werden ook riot-guns gebruikt.

Iemand enig idee over welke steengroeve in Humbeek dit gaat? Wordt hier het Bos van Aa bedoelt?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Getuigenis Bos van Aa

Ik ben in de streek Zemst-Laar/Humbeek opgegroeid. Er komt slechts één locatie in aanmerking waar men ongestoord schietoefeningen kan houden en dat is Bos van Aa.

20

Re: Getuigenis Bos van Aa

Was De Staerke in december 1985 nog op vrije voeten?