101

Re: Zoekactie Lessines

Tof dat je daarvoor de moeite hebt gedaan Kenza (los van je theorie).

Re: Zoekactie Lessines

Bedankt Kenza, voor de moeite. Als de CWB - al dan niet opzettelijk - fouten maakt, is dat voor ons ook toegestaan. wink

103

Re: Zoekactie Lessines

Iedereen heeft hier zijn theorie en bij mijn weten is het Bende van Nijvel nog niet opgelost. Ik weet dat er een kans bestaat dat ik mij belachelijk maak moesten ze gaan duiken en ze vinden niets! Maar ik durf luidop te speculeren dat daar de auto ligt. Ik nodig dan ook iedereen uit om eens een kijkje te gaan nemen via de verlaten spoorlijn 87. Of kan er hier iemand een luchtfoto plaatsen op het forum?

Re: Zoekactie Lessines

Hasmetal; niet ver van het kapelletje en oude autokeuring. Bij het verlaten centrum Lessines richting Hasmetal is er op je linkerkant nog zo'n autoverkoper - garage die nu te koop staat. Laatste huis grenzend aan hoeve.

Ik ben ook zeker dat onze verdachten uit Geraardsbergen/Brakel heel goed hun weg kennen in Lessines. Alleen zie ik hen vooral actief in smokkel en niet in uitvoering zelf. Het zou interessant zijn om weten of ze kennissen van Podevijn en etablissementen in Erembodegem waren.

Is George Lison (zijn tweede geboortenaam is Joseph) familie van Joseph Lison (zou bij Zwarte Bende gezeten hebben in Galmaarden rond WOI)? Er bestaat ook een boek van + GPS-wandeling in Galmaarden. Is ver gezocht ... maar je weet nooit met spoken uit verleden.

Hij zou goed bevriend geweest zijn met Colruyt-baas? Die grond van Colruyt Geraardbergen-Overboelare verhuurde hij aan Colruyt. Colruyt liet ook zijn vinylplaten persen. PS: het verhaal van de Zwarte Bende lijkt wel een oerversie van de Bende van Nijvel.

105

Re: Zoekactie Lessines

club_le-happy-few en the end, mag ik vragen wat jullie naar de steengroeve van Lessines brengt? Waarschijnlijk een heel andere reden als ik!

106

Re: Zoekactie Lessines

kenza wrote:

Ik ben speciaal naar Lessines geweest om de coördinaten vast te leggen!

Dat kon ook gewoon met Google Maps/Satelite toch? smile

Enkele maanden geleden moest ik in Ath/Ghislenghien zijn, en dat is niet zo heel ver van Lessines dus heb ik eventjes naar je favoriete locatie weesten kijken. Uiteraard heb ik ook eventjes over het muurtje aan "Chaussée Gabrielle Richet" gekeken naar de groeve van Cosyns/Brassart maar ik heb ook die van Lenoir/Cardon/Brasse Delienre gezien en de rest. Ik heb er een beetje rondgewandeld (langer dan gepland smile ) en uiteraard enkele foto'tjes genomen van o.a. de putten & gebouwen die ik tegen kwam. Op de foto's is niets spectaculairs te zien. Hoe het in de jaren '80 was, dat weet ik niet, maar op de moment dat ik daar was, reed er opvallend veel verkeer langs de "Chaussée Gabrielle Richet" (het was nochtans op een uur wanneer je niet veel volk op de baan verwacht).

club_le-happy-few wrote:

Die grond van Colruyt Geraardbergen-Overboelare verhuurde hij aan Colruyt.

Ook aan de Colruyt van Geraardsbergen-Overboelare en aan het achtergelegen gebied t.h.v. het vliegveld waar dat afgedankte vliegtuig staat ben ik geweest. Daar heb ik geen foto's van, enkel rondgereden.

Ter info (als het hier nog niet ergens zou staan): het DATS24 tankstation aan de Colruyt daar heet opmerkelijk officieel "DATS 24 Lison", terwijl praktisch alle DATS 24 stations als naam, de naam van de gemeente of deelgemeente dragen (zoals vb: DATS 24 Lembeek, DATS 24 Aalst, DATS 24 Temse, enz....)

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Zoekactie Lessines

Ik wil hier geen vuurtjes komen stoken. Maar ik zit toch met een vraagje. Waarom hebben ze eigenlijk nooit de andere putten onderzocht?

Als het onderzoek dan toch "min of meer" "vast" zit.. Dan kan een onderzoek in de andere putten toch geen kwaad? Of zie ik dat dan weer fout? Moet men eerst concrete aanwijzingen hebben vooraleer men in zo'n put mag duiken?

Overigens ben ik van mening dat men zo'n groeve eerder als één geheel moeten zien en niet elke put apart.

Re: Zoekactie Lessines

Los van Lessines, en dus in het algemeen is het natuurlijk zo dat elke onderzoeksdaad geld kost, en als het om duiken en graven gaat, lopen die kosten zeer snel op. Dus zal men dat alleen doen wanneer er volgens het parket voldoende aanwijzingen zijn dat er iets te vinden valt. En we weten uit alle graaf- en duikwerken uit het verleden dat er ook dan geen garanties zijn.

Daarnaast kunnen er technische / geologische redenen zijn om ergens niet te gaan zoeken. Denk aan lokale omstandigheden zoals de structuur van de bodem, de gevolgen van werkzaamheden die er in het verleden ter plaatse zijn geweest is etc. De situatie kan dusdanig zijn veranderd dat je op voorhand weet dat je er weinig gaat vinden.

In theorie zouden de speurders elke maand ergens anders kunnen zoeken (geruchten genoeg), maar hoe lang kan je dat volhouden als het nooit iets oplevert?

Re: Zoekactie Lessines

Daar moet ik jou volledig gelijk in geven. Ik wist echter niet dat de kosten van graafwerken en/of duikwerken zo hoog konden oplopen. Het hoeft misschien niet zo duur te zijn. Zoals eerder werd aangehaald zou het ook mogelijk moeten zijn met behulp van sonar's vanop de zijkant. Daar zou toch ook wel het één en het ander moeten uitkomen. Mocht er dan niets liggen, dan heb je niet voor niets moeten duiken.

Over die geruchten. Op deze plaats is er al bewezen at er zaken gevonden zijn. Moest ik daar iets willen dumpen, dan ga ik dat ook niet in één enkele put gaan dumpen. Eerder wat verspreiden.

110

Re: Zoekactie Lessines

Ze kunnen wel meermaals in het kanaal Brussel-Charleroi gaan duiken zelf toen de magneetvissers zogezegd kogels van de bende hadden gevonden en het jaartal stond op de koffer. Ik heb de coördinaten al op het forum gezet waar er volgens mij iets kan liggen.