51

Django, nee dus:

Ben wrote:

de links staande grotere man was een kop groter dan ik; dus 2 meter, de middelste en de rechtse waren zoals ik: 1.80 meter.

Ik denk niet dat Dauphin 1m80 was. Reneke schreef immers:

Reneke wrote:

Omdat hij zo krom was, geef ik hem hooguit 1,50 meter. Niet te geloven dat deze jongen bij zoiets betrokken was, misschien wel zonder het te beseffen.

Charly: inderdaad, je hebt gelijk.

Merovinger wrote:
Ben wrote:

Ontmoeting met de ongemaskerde daders van de slachtpartij in de Delhaize-winkel te Aalst, op 9 november 1985, of het Nine-Eleven van Aalst. Getuigenis van een maand en vier dagen later, op 12 december 1985.

Charly wrote:

Mijnheer lijkt te spreken over een weekend (wanneer de machines niet werken) in december; namelijk een zondag ("zonder") 12 december 1985. Maar 12 december 1985 was een donderdag. Dit is belangrijk om weten omdat als de bende opnieuw op een zondag trainde dit kan wijzen op het gegeven dat de leden in de week een beroep uit oefenden en slechts in de weekends tijd hadden. Als het effectief een donderdag is, kan het wijzen op het feit dat de leden full time gangster waren en alleen van hun buit konden leven. Als men op een zondag oefende, zal het waarschijnlijk niet de bedoeling geweest zijn op een maandag een overval te plegen, maar als men op een donderdag oefende kan het de bedoeling geweest zijn om dat weekend een overval te plegen. Merovinger, die zoveel kranten uitgepluisd heeft, heeft misschien weet van een overval dat weekend?

Van een overval dat weekend heb ik geen weet, wel werd er twee dagen voordien, op 10 december 1985, een in stukken gesneden Golf gevonden langs de Zenne in Weerde, dat ligt op een boogscheut van het Bos van Aa (12 minuten met de auto).

Alarm rond stuk gesneden Golf

Aan de Zenne, in Weerde, is dinsdagnamiddag [10 december 1985] een Volkswagen Golf ontdekt die in stukken was gesneden. Onmiddellijk trad het volledige politieapparaat in werking. De brokstukken van de wagen werden naar de Rijkswacht van Vilvoorde overgebracht voor nader onderzoek.

Over de wagen zelf en over het hoe en waarom van de zaak, wilde men bij de Rijkswacht niets kwijt. Wel raakte bekend dat zelfs de Rijkswachttop ter plaatse kwam. Allicht zal ook hier weer naar een mogelijke link met de Bende van Nijvel worden gezocht.

Bron: Het Laatste Nieuws | 11 december 1985

Ik heb geen idee of een verband is met de feiten in het Bos van Aa maar ik vond nog deze merkwaardige gebeurtenissen in dezelfde periode (november - december 1985) en dezelfde regio (Zemst - Weerde - Hofstade). In die periode werd nl. tot tweemaal toe een trein beschoten in Eppegem. Mogelijks werd daarbij een riot-gun gebruikt. Van het eerste voorval (circa vier weken voor 18 december 1985) heb ik voorlopig geen verdere info. Van het tweede voorval, dat plaatsvond op 18 december 1985, vond ik het volgende krantenartikel.

Onbekenden schieten naar trein - Twee lichtgewonden door rondvliegende glasscherven te Eppegem

De lokale trein Brussel-Antwerpen is woensdagnamiddag te Eppegem door onbekende beschoten. Twee personen werden daarbij licht gewond. Een spoorwegarbeider die vier weken gelden een trein op hetzelfde traject zag beschieten, ter hoogte van een Japans voertuigenbedrijf (*), wordt in verband met deze zaak door de rijkswacht verhoord.

Het is vooralsnog niet uitgesloten dat geschoten werd met een katapult, maar er wordt ook gewag gemaakt van een riot-gun. In ieder geval, toen de lokale trein, op weg naar Antwerpen, het station van Eppegem naderde, sneuvelden er twee dubbele ruiten in twee rijtuigen, waaronder de eerste klasse-wagen. Een passagierster, mevrouw Beatrix Sandon en de stationschef van Vilvoorde, de heer Pierre Van den Broek, die op weg was naar huis, werden licht gewond in het aangezicht door de rondvliegende glasscherven.

De gewonde stationschef verwittigde te Eppegem zelf de spoorwegpolitie van Antwerpen. De trein reed na een korte onderbreking voort. Te Mechelen werden dan de eerste zorgen toegediend. Het treinverkeer ondervond geen hinder van het voorval. De rijkswacht van Vilvoorde houdt zich bezig met het onderzoek.

Bron: Het Laatste Nieuws | 19 december 1985

(*) De plaats waar de trein beschoten werd moet vermoedelijk hier ergens geweest zijn, net voor het station van Eppegem » Google Maps

54

Het Japans voertuigenbedrijf is Komatsu. Even verderop richting Eppegem was de dancing “Top Ten” gelegen waarvan de achterkant uitgaf op de spoorlijn. Er vertoefden destijds beroepshalve enkele zware jongens in de buurt die hier op het forum reeds besproken werden. Claude Dubois, blonde reus Jean Geerts die café De Pomp kort en klein sloeg. Jean pleegde ook een diefstal op de luchthaven bij Sabena met 2 kompanen. Jean zat ooit een gevangenisstraf uit in De Wandeling in Gent. Verder was er carrossier De Snyder die een Waaslands zakenman afperste door loslippigheid van de Vilvoordse privé-chauffeur van de zakenman. Deze privéchauffeur vervoerde de Brusselse magistraat Merckx naar een luxe bordeel in Amsterdam. Deze chauffeur J.M. zie ik als een belangrijk verbindingsman tussen de criminelen en de beu monde/betonboeren uit die tijd.

55

bely wrote:

Verder was er carrossier De Snyder die een Waaslands zakenman afperste door loslippigheid van de Vilvoordse privé-chauffeur van de zakenman. Deze privéchauffeur vervoerde de Brusselse magistraat Merckx naar een luxe bordeel in Amsterdam. Deze chauffeur J.M. zie ik als een belangrijk verbindingsman tussen de criminelen en de beu monde/betonboeren uit die tijd.

Voor de geïnteresseerden, rond gans dat gebeuren (afpersing, Blijweert, Merckx, enz.) een artikel » Nieuws

Non semper ea sunt quae videntur