411

Re: Waver: 30 September

the end wrote:

Ik zou er zelfs na een jaar ook nog Aalst aan toevoegen (de Faul; extreem boeiend). Het is maar de volhouder wint, en dat de waarheid vroeg of laat toch bovenkomt drijven op een of andere manier.

In juli heb ik bovenstaande geschreven, kort daarna is er een kleine opwinding geweest op het forum (verdwenen posts, voornamelijk over de rijkswacht). Wel, wat ik er toen niet heb bijgeschreven heb is het volgende: de Faul is heel interessant i.v.m. rijkswachters en ... kampen.

Extreem-rechts gebruikt de roze balletten, de daders hebben de Faul.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

412

Re: Waver: 30 September

Wat is er dan zo boeiend aan die Faul?

413

Re: Waver: 30 September

the end wrote:

Wel, wat ik er toen niet heb bijgeschreven heb is het volgende: de Faul is heel interessant i.v.m. rijkswachters en ... kampen.

Waarom is de Faul "heel interessant" i.v.m. rijkswachters en kampen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

414

Re: Waver: 30 September

Wel om er kort op te antwoorden het verbind de feiten aan elkaar, de daders bevinden zich in een gesloten milieu een specifieke subcultuur. Door dit wapen te gebruiken en te hergebruiken en het later te dumpen, tekenen ze hun aanslagen maar maken ook vele medeplichtig binnen die gesloten subcultuur Plus de manier waarop hij gebruikt is de gruwel zal weinigen zin doen krijgen om te praten over de daders. Erbij de 2 daders in Dinant Lekeu zal die wel kennen men zijn rol verder in het dossier bekijkt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

415

Re: Waver: 30 September

Bij de overval op Dekaise werd het volgende zinnetje uitgesproken “Kom, we gaan er vandoor, we hebben wat we zochten ...”

Wat me opvalt als je de lijst gestolen wapens ziet bij Dekaise dat het om een amalgaam gaat van wapens, waarvan de single action revolvers normaal nooit door gangsters zouden worden gebruikt (wel door cowboys in de 19de eeuw). Wel Colt/Ruger/Smith & Wesson/Bernadelli/Ingram/Beretta.

Opvallend is ook dat er geen enkel wapen bij is van FN. Correctie, buiten het sportpistool FN Concours in .22 voor schijfschutters, dat op eerste zicht niet lijkt op de klassieke pistolen van FN, de 1922/7.65 of de meer bekende HP/9mm in al zijn varianten. Ook geen bij FN gemaakte UZI.

De FN .22 lijkt op eerste zich ook op de toenmalige Bernadelli .22 sportpistolen, speelgoed in de ogen van "echte" schutters. Ik kan me voorstellen, misschien per vergissing meegenomen.

Toch eens iets om over na te denken. Toeval? FN niet geliefd bij gangsters. smile

416

Re: Waver: 30 September

De lijst is de officiële lijst van wat er gestolen is. Ik vermoed dat er nog een aantal zaken gestolen zijn die Dekaise liever niet officieel op papier wou. Hij is trouwens één van de weinige mensen die de daders van kortbij gezien en 'gesproken' heeft en er misschien zelfs van kende. Waarom hebben ze hem niet geliquideerd? Met de politieagent buiten hadden ze duidelijk minder medelijden.

417

Re: Waver: 30 September

De Ingram was een gemodificeerd wapen. Dekaise had een atelier waar hij aanpassingen kon maken. Er zijn beweringen dat er partijen waren die heel geinteresseerd waren in die modificaties. Er is ook de speciaal op maat ontwikkelde geluidsdemper voor dit wapen. Er zijn redenen genoeg om te zeggen "we hebben wat we zochten".

Dus moet je in het milieu van de wapenhandel/traffiek gaan kijken. Dekaise zelf is niet onbesproken toch?

418

Re: Waver: 30 September

De Ingram was helemaal niet zo speciaal en alles naar mijn mening daar rond in dit dossier een beetje overroepen. In feite een veel te kort wapen voor heel wat toepassingen. Dat kan geen enkele modificatie veranderen. Mooi om verborgen te dragen bij VIP-bescherming maar zoals alle dergelijke korte wapens moeilijk te controleren in full auto. Vergelijk het een beetje met een mini-uzi of een Tsjechische Scorpion of als je recenter en moderner wil gaan een huidige Glock model 18 full-auto pistool of een Beretta 92FS.

Very close combat om doelgericht te zijn. Modificaties aan het wapen op component-niveau dat kan, of toevoegingen zoals rail voor plaatsing redpoint, maar het wapen zelf was op zichzelf al betrouwbaar. Eventueel goede geluidsdemper voor standaard (niet-subsonic) 9mm-munitie, dat had wel speciaal geweest. US had immers een ban in de export van geluiddempers in de jaren 70. Misschien zag Dekaise daar een markt voor.

Commercieel gezien zullen ze bij FN natuurlijk liever gezien hebben dat er andere producten werden verkocht dan Ingrams. De Ingram MAC 10 en 11 hadden wel een groot "gangster"-gehalte, maar daar is wapentechnisch dan ook alles mee gezegd.

De Basis wrote:

De lijst is de officiële lijst van wat er gestolen is. Ik vermoed dat er nog een aantal zaken gestolen zijn die Dekaise liever niet officieel op papier wou. Hij is trouwens één van de weinige mensen die de daders van kortbij gezien en 'gesproken' heeft en er misschien zelfs van kende. Waarom hebben ze hem niet geliquideerd? Met de politieagent buiten hadden ze duidelijk minder medelijden.

  1. Dekaise zal wel een officieel PV nodig gehad hebben om aan zijn verzekering te geven. Hij was een beginnend zelfstandige, dus de overval was zeker een financiële aderlating. Dingen die het daglicht niet mochten zien, als ze er al waren, zullen wel niet in zijn toonbank gelegen hebben.

  2. Ik begrijp uw tweede zin goed. Dat de overvallers wel onmiddellijk vuren op een agent buiten, maar niet op Dekaise, al was het een schot in de lucht om af te schrikken, heb ik ook nooit begrepen. Elke wapenhandelaar die ik ooit gekend heb die in een winkel stond, droeg (meestal in holster achteraan) een handvuurwapen. Al was het maar om commerciële redenen dat een klant vroeg wat draag jij? En meestal was dat geen klein S&W J-Frame revolvertje  Ik kan me ook niet voorstellen dat een wapenhandelaar niet iets klaar legt onder de toonbank voor in geval van. De diefstal in Dinant was maar 6 maanden voor deze feiten. Iemand die houdt van vuurwapens, die draagt er ook graag één.

De overvallers moeten de zaak goed verkend hebben om zeker te zijn dat er uit een achterliggend kamertje of van boven niemand met een kanon (bedoel dit symbolisch) ineens voor hun kon staan.

De politieman wordt ook niet zo maar aangeschoten, maar werd door de daders afgemaakt met een kogel in het hoofd. Onnodig als hij uitgeschakeld was door een kogel in de rug.

419

Re: Waver: 30 September

Als ik me niet vergis waren er 2 kopers/getuigen in de winkel. Is hun identiteit en verklaring gekend? Wie heeft trouwens aan de speurders verklaard dat de daders zegden dat ze hadden wat ze zochten? Dekaise zelf? Dat zou dom zijn.

Trouwens heeft Dekaise op minstens 1 gelegenheid de (hoofd)prijs geleverd voor een schietwedstrijd van de rijkswacht zijnde een wapen. Waarschijnlijk voor reclame maar dit duidt toch op zeer goede banden tussen hem en de Rijkswacht (wat al geweten is en dit heb ik al eens gepost).

420

Re: Waver: 30 September

De Basis wrote:

Trouwens heeft Dekaise op minstens 1 gelegenheid de (hoofd)prijs geleverd voor een schietwedstrijd van de rijkswacht zijnde een wapen. Waarschijnlijk voor reclame maar dit duidt toch op zeer goede banden tussen hem en de Rijkswacht (wat al geweten is en dit heb ik al eens gepost).

Daar zie ik dan weer geen graten in. Uiteraard waren rijkswachters een stuk van de doelgroep van een wapenhandelaar en zitten er ook sportschutters en verzamelaars tussen deze rijkswachters. Bovendien kan zo'n wapen best door een wapenfabrikant worden geschonken, maar dan was er nog altijd een tussenpersoon zoals een wapenhandelaar nodig voor de administratieve kant. Met andere woorden, het is niet zeker dat het geld voor dit wapen uit de zak van Dekaise kwam. Hier zie ik niet zo veel abnormaals in. Heb ik nog bij andere clubs gezien, compleet onschuldig, want wat is nu de mooiste prijs voor een schietwedstrijd, niet een stoomstrijkijzer. smile