Re: Temse: 10 September

Alweer een triestige verjaardag die volledig onopgemerkt is gepasseerd, zowel op dit forum als in de media. Het is 35 jaar geleden dat de Bende van Nijvel het mooie leven van Jozef Broeders en Linda Van Huffelen aan flarden schoot voor een paar kogelwerende vesten. De daders zijn nooit gevonden en genieten nu na 35 jaar nog altijd van alle vrijheid. sad Aan de daders die dit lezen: een dikke F... Y..! mad

422

Re: Temse: 10 September

Schandalig dat hier geen aandacht aan besteed wordt. En als men dan de nieuwswaarde van sommige andere items in het nieuws, krant etc. ziet.

Leeft dit dan echt niet meer bij de meerderheid van de bevolking? Ik was nog een (klein) kind tijdens de periode van de overvallen en ik ben al gefascineerd door het hele gegeven (en gedegouteerd door het feit dat de families nog steeds geen rust hebben zoals Merovinger zegt).

In ieder geval, de slachtoffers zijn zeker nog niet door iederéén vergeten. Langs deze weg betuig ook ik mijn medeleven aan familie en vrienden.

423

Re: Temse: 10 September

Ooit genoemd als mogelijke dader in Temse: Harry Moermandt. Paracommando, VMO, Odal. Zijn broer zou in de fabriek hebben gewerkt. Wordt ook genoemd in dossier Vanderborght.

» www.scribd.com

424

Re: Temse: 10 September

Trojan wrote:

Ooit genoemd als mogelijke dader in Temse: Harry Moermandt. Paracommando, VMO, Odal.

Zouden ze niet eerder Harry Moelants bedoeld hebben maar verkeerd geschreven hebben? Van het Belgische Bevolkingsregister ik kan raadplegen is Moermandt overigens een naam die niet voorkomt/voorkwam hier.

Non semper ea sunt quae videntur

425

Re: Temse: 10 September

Ik weet het, er zijn al hypotheses genoeg, maar ik zou ook niet zo maar deze hypothese lanceren.

Zou de piste onderzocht zijn dat deze raid op Temse, eigenlijk tegen de firma Wittock-Van Landeghem zelf gericht was. Strategie van de angst, niet op de staat, maar op het bedrijf zelf, om het te destabiliseren en te waarschuwen, wat ook heel goed gelukt is. Zo'n kleine speler kan wel eens een doorn in het oog zijn van de grotere jongens.

Om ze in feite te doen ophouden. De andere spelers, binnenlands en buitenlands, op de markt hadden ook goede contacten met SIE, rijkswacht leger, bewakingsfirma's, enz. kwestie van mogelijke rekrutering daders. Uit technisch standpunt heeft het stelen van dergelijke vesten geen zin.

Big business.

Voor de leken: de prijs van een kogelwerende vest tegen een 9mm pistool (meest gebruikte militair en politioneel kaliber) kost evenveel als een standaard 9mm pistool zelf.

426

Re: Temse: 10 September

Vermeulen wrote:

Zou de piste onderzocht zijn dat deze raid op Temse, eigenlijk tegen de firma Wittock-Van Landeghem zelf gericht was. Strategie van de angst, niet op de staat, maar op het bedrijf zelf, om het te destabiliseren en te waarschuwen, wat ook heel goed gelukt is.

Het is zeker geen idiote piste, maar ik meen me te herinneren dat Wittock-Van Landghem (ook na de feiten) toch wel de orders hebben binnengehaald wat ze hoopten om binnen te halen. Ze hebben uiteindelijk wel moeten samenwerken en zijn uiteindelijk wel overgenomen en hebben de fabriek in Temse uiteindelijk wel vele jaren later gesloten, maar de feiten van de Bende van Nijvel hebben daar bij mijn weten op geen enkel moment invloed op gehad.

Volgens mij hadden ze gewoonweg een aantal kogelwerende vesten nodig, en wisten ze mogelijks dat deze daar te vinden waren. Er zijn overigens niet zo gigantisch veel locaties (zeker in 1983 niet) waar er kogelwerende vesten liggen. Deze worden trouwens grotendeels allemaal "op bestelling" gemaakt. Het is volgens mij niet mogelijk om 3 andere locaties op te noemen in België waar een inbraak relatief eenvoudig was (enkel maar een conciërge), waar er in 1983 meer dan 5 kogelwerende vesten gestockeerd lagen van dezelfde toenmalige draagbare kwaliteit.

Non semper ea sunt quae videntur

427

Re: Temse: 10 September

Vergeet de magazijnen van de bewakingsfirma's niet. In zowel de hoofd - als regionale afdelingen had je wapens, munitie en vesten meestal (?) in een kluis!

428

Re: Temse: 10 September

FreCR wrote:

Het is zeker geen idiote piste, maar ik meen me te herinneren dat Wittock-Van Landghem (ook na de feiten) toch wel de orders hebben binnengehaald wat ze hoopten om binnen te halen. Ze hebben uiteindelijk wel moeten samenwerken en zijn uiteindelijk wel overgenomen en hebben de fabriek in Temse uiteindelijk wel vele jaren later gesloten, maar de feiten van de Bende van Nijvel hebben daar bij mijn weten op geen enkel moment invloed op gehad.

Volgens mij hadden ze gewoonweg een aantal kogelwerende vesten nodig, en wisten ze mogelijks dat deze daar te vinden waren. Er zijn overigens niet zo gigantisch veel locaties (zeker in 1983 niet) waar er kogelwerende vesten liggen. Deze worden trouwens grotendeels allemaal "op bestelling" gemaakt. Het is volgens mij niet mogelijk om 3 andere locaties op te noemen in België waar een inbraak relatief eenvoudig was (enkel maar een conciërge), waar er in 1983 meer dan 5 kogelwerende vesten gestockeerd lagen van dezelfde toenmalige draagbare kwaliteit.

Dat "op bestelling" is het net. Bij kogelwerende vesten is het zo, dat je die op maat koopt. Ze bestaan net zoals kledij in small, medium, large en extra large. Een kogelwerend vest moet ook goed aansluiten, echt goed passen, echt heel goed aansluiten. Als ze testexemplaren maken, wordt dat meestal op maat van een paspop gemaakt, en die zijn niet extra dik of groot, want hoe meer materiaal, hoe duurder voor een fabrikant. Zo maar 5 pikken om te gebruiken is net zoals zo maar 5 paar schoenen pikken in de hoop dat ze passen. Dat kan tegenvallen. En een kogelwerend vest kan een naaister niet zo maar vermaken. smile

429

Re: Temse: 10 September

Behalve als je ze wil gebruiken om je vluchtwagen te bepantseren.

430

Re: Temse: 10 September

nostra wrote:

Behalve als je ze wil gebruiken om je vluchtwagen te bepantseren.

Om over na te denken. Over de rij- en passagiersstoel trekken om het vuur van achter af te blokken. Waar zijn deze vesten eigenlijk opgedoken?