751

Re: Aalst: Proloog

the end wrote:

Neen, neen, neen! En ook "niet" Palstermans!

Ok dan ... ik stop met denken. Maar euhm, als je niet out-of-the-box mag denken, dan *denk* ik dat we beter kunnen stoppen met dit circus, want dan wordt het effectief nooit meer opgelost.

De Basis wrote:

Enkele vragen hierbij: Wat was het bereik van de zender, ging deze tot Brussel? Stond deze op in 'The Fox'?

Ik weet niet hoever het bereik was. Ik weet wel dat ze oorspronkelijk uitzonden op 100.7. Maar dan is er eens in de frequenties gerommeld en zijn ze naar achter gevlogen op de fm-band. Wanneer dat precies was, weet ik niet maar als het interessant is moet dat wel te achterhalen zijn.

752

Re: Aalst: Proloog

the end wrote:
zenga wrote:

Zoals waarschijnlijk menigeen heb ik mij al vaker het hoofd gebroken over de paradox tussen enerzijds het feit om een parameter in een goed georganiseerd plan te laten afhangen van het spelen van een verzoeknummer; en anderzijds de woordkeuze en het effectief plaatsvinden van de aanval (i.e. te toevallig).

Vandaar heb ik mezelf al afgevraagd of het geen telefoontje was van iemand uit de omgeving van de daders/iemand die iets had opgevangen/iemand.

Je denkt in de goede richting, wegens redenen ivm andere topic's is het belangrijk om vaag te blijven. als de boodschap zo duidelijk is zoals hij is. Is die duidelijk voorbestemd voor elementen van iets die in Aalst aanwezig was. Forum leden Aubenel en kenza weten er stukjes van. Aan wat Aubenel schrijft is er het stuk van de 4 gemaskerde mannen. In de boodschap "te voet naar......" bende x groeten aan bende y is een knipoog naar iemand waar kenza over schrijft.

Bovenstaande wil wel nog wat meer verduidelijken zodat iedereen wat kan volgen. Ten eerste, de beller wist op voorhand wat er te gebeuren stond. Hij heeft een gehele duidelijke omschrijving van wat echt gebeurt een halfuur later, in zijn aanvraag bende x doet de groeten aan bende y.

Er zijn zoveel verschillen in de uitvoering en vermomming tussen de feiten in Aalst en Overijse-Eigenbrakel dat dit accent van de beller toch wel op voorkennis duid. Maar om een beter beeld te krijgen, is er het verschil van de "specifieke" "zeldzame" munitie gebruikt is beide aanslagen die in relatie staat met de boodschap en uitvoerders en hetgeen ik in bovenstaande schrijf. In bovenstaande moet men het gebruik en het parcours van de Faul ook denken en het lied!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: Proloog

De Basis wrote:

Een nummertje aanvragen had volgens mij wel een enorm potentieel. Je bereikt een heel aantal mensen tegelijk die zich op verschillende locaties kunnen bevinden en ze hoeven niet de hele tijd geconcentreerd te luisteren. Eens het liedje er is (liefst met de tekst van het verzoekje erbij maar niet noodzakelijk) voeren ze hun opdracht uit.

Stel, er zitten er twee in en café waar deze zender opstaat. Op die manier kan je totaal onopvallend weggaan, eventueel nog rustig je 'pint' uitdrinken. Er zitten er nog een paar in een auto. Geen opvallende CB-antennes nodig (pré gsm). Er zit iemand in het park. Transistorradio volstaat ...

Enkele vragen hierbij: Wat was het bereik van de zender, ging deze tot Brussel? Stond deze op in 'The Fox'?

Ik zeg niet dat het niet kan hoor maar is dit niet heel erg risicovol? Ik bedoel dat er toch een kink in de kabel kan komen en dit zowel letterlijk als figuurlijk? Daarvan dan de "operatie" laten afhangen (of een deel ervan: de aanvang/tijdstip)? Ik weet het niet. Wat is dan wel zeker? Het lied is alleszins aangevraagd ... niet kunnen gedraaid worden, vervangen door een ander lied. Wat het verder te betekenen had, is mij nog niet duidelijk? Veel is mogelijk maar zeker weten we het niet.

754

Re: Aalst: Proloog

Bedankt Ctrix, dat zou maken, dat op zich (hoe luguber het ook moge klinken) de opzet wel geslaagd was, als dat lied diende te fungeren als een signaal voor wat dan ook; of voor wie dan ook. Het lijkt me niet dat ze moesten luisteren naar de tekst; wel dat dat specifiek lied een sein was. Het gegeven dat die DJ (naar jouw zeggen - en ik heb niet meteen een reden om dat in twijfel te trekken) zei dat het was aangevraagd ... lijkt mij in deze dan voldoende te zijn.

Letterlijk op deze website bij overzicht » Feiten

19u00: Marie-Thérèse Van Den Abiel belt naar haar vader om te zeggen dat ze nog even gaan winkelen.
19u15: Een getuige merkt een persoon op aan het Texaco-tankstation langs de autosnelweg ter hoogte van Groot-Bijgaarden. Deze persoon droeg een 3/4 regenjas waar, volgens een getuige, een wapen met een korte loop uitviel.
19u20: Getuigen zien in Ternat een grijze Mercedes en een Golf, beiden rijden in konvooi in de richting van Aalst.

Radio Amigo was lokaal had ik begrepen. Als die mannen daar effectief nog stonden om 19u15; en op dat moment dat lied werd gespeeld, waren zij dan in staat om dat daadwerkelijk te horen/te ontvangen? Groot Bijgaarden is dan wel relatief kort bij inzake te overbruggen afstand met een snelle wagen; wat bereik betreft van een radiofrequentie, weet ik het zo niet goed.

Als Marie-Thérèse om ~19uur belt naar haar vader; om te zeggen dat nog snel gaan winkelen, hoe lang duurt het dan alvorens ze aankomen in Delhaize. Er van uitgaande dat ze belden van thuis (Hyacintenstraat 47); dan is het ongeveer 4 km rijden. (Geen idee in welke straten je in die tijd wel/niet in mocht, dus kan me ook geen beeld vormen van de tijd dat deze rit in beslag nam.) Vandaag is dat ongeveer 10 minuutjes rijden. Laten we dus zeggen dat ze kwart na zeven zijn aangekomen. Echter iets na halfacht zijn ze alweer buiten; dit op een drukke avond. Het moet dan toch zijn dat ze zeer snel snel hun inkopen hebben gedaan en dat het aan de kassa heel vlot vooruit ging ...

Wat is er letterlijk gezegd? Naar waar belde Marie-Thérèse? Naar haar vader thuis, of naar het bedrijf? Luisterde er iemand mee? Wist die iemand, dat als ze het had over 'winkelen', dat dit betrekking had op 'Delhaize'?

Er is ook sprake van een lerares die iets verdacht meent gezien te hebben rond 19 uur ter hoogte van de Grote Markt.

Nog even over die DJ en het risico van een lied aanvragen. Stel nu dat het nog gebeurde, dat die DJ aanvragen kreeg, waarvan hij het nummer niet had; en toen ook steeds aangaf dat 'dit' lied werd aangevraagd door 'deze persoon'; voor 'deze persoon'; maar dat hij een ander lied zou spelen omdat hij het betreffende lied niet had.

In dat geval maakt het zelfs niet uit of dat specifieke lied voor handen is. Is het er wel, dan speelt hij het; is het er niet, dan brengt hij in elk geval wel de boodschap over. Tenslotte is dat laatste het belangrijkste. Iemand die daar iets meer kan over vertellen?

755

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Ok dan ... ik stop met denken. Maar euhm, als je niet out-of-the-box mag denken, dan *denk* ik dat we beter kunnen stoppen met dit circus, want dan wordt het effectief nooit meer opgelost.

Denken mag je zoveel als je wilt, er is een groot verschil tussen out of de box denken en schrijven over slachtoffers op een openbaar forum op basis van gedachten. Ik bedoel dit niet negatief naar jou. Het zijn de feiten die zulke denkpistes uitsluiten, feiten tellen. Over Aalst en de parking is het veel interessanter om de rijkswacht onder de loep te nemen bijvoorbeeld. De "daders" hadden voorkennis wat ook bepalend is voor de vluchtweg!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

756

Re: Aalst: Proloog

Misschien (waarschijnlijk) was het lied niet cruciaal voor de overval zélf (op de parking) maar voor een aantal zaken er rond. Mensen die moesten vluchten/zich klaar houden ... Gewoon een soort signaal van: we zijn vertrokken, de missie gaat door, iedereen op zijn post.

757

Re: Aalst: Proloog

Wim wrote:

Er van uitgaande dat ze belden van thuis (Hyacintenstraat 47); dan is het ongeveer 4 km rijden. (Geen idee in welke straten je in die tijd wel/niet in mocht, dus kan me ook geen beeld vormen van de tijd dat deze rit in beslag nam.) Vandaag is dat ongeveer 10 minuutjes rijden.

Vanaf de Hyacyntenstraat ben je vandaag ook nog in no-time op de N9, die je dan gewoon kan volgen tot aan de Delhaize.

De Basis wrote:

Misschien (waarschijnlijk) was het lied niet cruciaal voor de overval zélf (op de parking) maar voor een aantal zaken er rond. Mensen die moesten vluchten/zich klaar houden ... Gewoon een soort signaal van: we zijn vertrokken, de missie gaat door, iedereen op zijn post.

Inderdaad, de operatie hing er allicht niet volledig van af. Zijn alle daders effectief per auto op de parking gearriveerd? Of is er iemand langs achter te voet gekomen, langs het Osbroek dus?

the end wrote:

Denken mag je zoveel als je wilt, er is een groot verschil tussen out of de box denken en schrijven over slachtoffers op een openbaar forum op basis van gedachten. Ik bedoel dit niet negatief naar jou. Het zijn de feiten die zulke denkpistes uitsluiten, feiten tellen. Over Aalst en de parking is het veel interessanter om de rijkswacht onder de loep te nemen bijvoorbeeld. De "daders" hadden voorkennis wat ook bepalend is voor de vluchtweg!

Ok, en sorry. Ik zal me inhouden.

758

Re: Aalst: Proloog

De BOB en rijkswacht hadden misschien ook deze zender opstaan?

Als deze zender opstond in 'The Fox' konden er mensen zich klaar houden op de Parklaan. Deze konden niet weten wat er op de parking gebeurde.

759

Re: Aalst: Proloog

De Basis wrote:

Als deze zender opstond in 'The Fox' konden er mensen zich klaar houden op de Parklaan. Deze konden niet weten wat er op de parking gebeurde.

Zo zou je onopvallend een sein kunnen geven natuurlijk.

Nu zou niemand ervan opkijken dat je op café gebeld wordt en vertrekt. Aangezien er toen geen gsm's bestonden, zou je walkie-talkies kunnen gebruiken. Maar die kan iedereen ontvangen, en het gebruik van walkie-talkies op zich kan reeds als verdacht beschouwd worden. Je zou er alleszins niet mee op café moeten een gesprek mee gaan voeren zonder op zijn minst bekeken te worden.

In een auto kan je natuurlijk wél staan wachten met W-T's, maar iedereen stond op scherp rond de Delhaizes, en een auto in de buurt waar iemand blijft inzitten zou ook opgevallen *kunnen* zijn

760

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Ik weet niet hoever het bereik was. Ik weet wel dat ze oorspronkelijk uitzonden op 100.7 maar dan is er eens in de frequenties gerommeld en zijn ze naar achter gevlogen op de fm-band. Wanneer dat precies was, weet ik niet maar als het interessant is moet dat wel te achterhalen zijn.

Radio Mi Amigo was gevestigd in de Zakstraat in Hofstade, dus echt noorden van Hofstade, beetje aan de verkeerde kant eigenlijk om specifiek heel Aalst te bereiken. Bereik was waarschijnlijk enkele kilometers, maar dat hing echt van het vermogen af die dag en werd wel eens aangepast bij dergelijke zenders. Het kan krachtiger, maar ook minder. Maar deze zenders waren wel voorzichtig wat betreft vermogen, want ze waren illegaal en de RTT (later de diensten van BIPT) reed rond met antenne-wagens. Er was een soort gedoogbeleid, vergelijk het met het huidige cannabisbeleid. Als het niet te storend was en je de nationale omroepen en vergunningshouders niet stoorde), werd er niet ingegrepen.

De FM-band 100 ... 104Mhz zal vol met deze lokale zenders. Hoe groter je vermogen, hoe groter ook de kans op storing van anderen, want je wordt niet alleen ontvangen op 100.7, maar ook een een beetje op 100,60 en nog iets minder op 100,50, enz. Ik denk dat er voor specifieke dekking van Aalst zelf wel andere piraatzenders in aanmerking kwamen. Daar kunnen Aalstenaars misschien wel iets meer over vertellen. Als je iemand in Hofstade of de Noord-zijde van Aalst een boodschap via dergelijk medium wil brengen, dan was radio Mi Amigo waarschijnlijk wel de beste keuze. De Delhaize lag aan de zuidzijde.