Re: Philippe De Staerke

Ze vertellen allemaal hun eigen verhaal. De Staerke's zijn van huis uit extreem-rechts / FN. Het zou me niet verwonderen dat men hen iets wijsgemaakt heeft (vrijpleiting straf vroegere daden als je het land dient). Sommigen zullen waarschijnlijk gedacht hebben dat ze de wereld gingen redden maar waarschijnlijk waren ze gewoon enkele individuen aan het verrijken (chantage, ...). Farcy & co zouden nu achter de Vladimir staan omdat hij de opmars van rechts in Europa & US zou ondersteunen + rechtse trainingskampen in Rusland in genre van WNP destijds.

312

Re: Philippe De Staerke

Reneke wrote:

http://users.telenet.be/renevlayen/PDS.jpg

Deze foto van De Funes en Bourvil bevindt zich in de Reebokstraat, een zijstraat van het Vossenplein in de Marollen, Brussel.

313

Re: Philippe De Staerke

Over De Staerke, hij zal misschien meelezen wat het interessant kant maken. Hij en het vreemdelingenlegioen; De Staerke vertelde rond dat hij gediend had in het legioen als ontmijner. Is wat hij beweert waar? Ik weet het niet, mijn ervaring met met die wereld doet me heel sterk twijfelen aan zijn bewering. En als het niet waar is, dan is zijn uitspraak van "ze hebben mij gekozen op basis van ..." zijn grote mond? Want als hij in het legioen gezeten heeft, moeten er toch meer elementen zijn dan enkel het rondbazuinen van?

Als bovenstaande iets van logica heeft, is de foto die hij van zichzelf plaatst met Fransen die achter zijn rug aan het lachen zijn wel heel erg toepasselijk. Erbij is ik moet het een keer exact uitzoeken maar toen hij in de gevangenis zat ergens in een periode nog voor Aalst, verklaart hij aan medegevangene opmerkelijke dingen i.v.m. wapens die mij doen vermoeden dat de link tussen hem en de bende veel eerder is en dat hij daar ook al zijn mond wat voorbij gepraat heeft, want hij veranderd zijn verhaal over die wapens.

Waarmee ik wil zeggen dat het eerder is de link tussen hem en de bende, ook heel aandachtig Nitelet bekijken, ook de datums! Zou Nitelet zijn broer Julien De Staerke gekend hebben?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

314

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Waarmee ik wil zeggen dat het eerder is de link tussen hem en de bende, ook heel aandachtig Nitelet bekijken, ook de datums! Zou Nitelet zijn broer Julien De Staerke gekend hebben?

Beiden zijn alvast duiker wat het heel interessant maakt, want de leverancier van die wapens waar De staerke het over heeft zal zijn broer Julien zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

315

Re: Philippe De Staerke

Beste leden, ik heb mij zonet geregistreerd op het forum. Toch lees ik al enkele jaren mee. Ik heb lang met enkele vragen gezeten:

  • Hoe betrouwbaar was de getuigenis van Yvette V.? Dit moet toch heel makkelijk te controleren vallen, bv. op iemand die getraind is om lichaamstrekjes bij liegen te identificeren.

  • Stel dat De Staerke echt in Aalst was zoals Yvette V. zegt, waarom wordt er dan door de onderzoekers nog getwijfeld aan zijn betrokkenheid? De indianenverhalen a la, 'hij is naar daar gelokt', neem ik met een korrel zout. Ik weet dat er velen hier op het forum betere plots kunnen verzinnen dan Pieter Aspe maar kom... Waarom laat een gangster zich ergens heen lokken? Slaat op niets.

  • Blijkbaar zijn waren er veel speurders overtuigd van de betrokkenheid van De Staerke bij de bende-overvallen? Het is mij echter duidelijk geworden dat De Staerke niet moorddadig was (zie zijn andere overvallen). Als ze dan toch zo overtuigd zijn, wie is volgens hen dan de moorddadige medeplichtige? Het kan duidelijk niemand van de bende van Baasrode zijn, niemand lijkt zo moordlustig?

316

Re: Philippe De Staerke

Welkom, Bende69. Ikzelf volg de Bende van Nijvel-affaire al sedert 1983, vanop een afstand uiteraard. Jouw bedenkingen lijken me erg pertinent. Hij was natuurlijk geen koorknaap en behoorlijk gewelddadig. Wat mij altijd heeft bevreemd, is die in Dendermonde afgelegde verklaring waarin hij de feiten van Aalst - zelfs schriftelijk- 'bekent', om ze nadien weer in te trekken. Werden ze hem misschien ingefluisterd? Moest hij herkend worden (terecht of onterecht) om anderen uit de wind te houden?

Re: Philippe De Staerke

Er zijn vraagtekens te plaatsen bij het getuigenis van Yvette. Bijvoorbeeld, op het moment dat ze ermee kwam, was de relatie meer met De Staerke afgesprongen, en ex-minnaars willen wel vaker kwaadaardige verhalen over de ander ophangen. Ze bewoog zich beroepshalve in het schimmige milieu van roodverlichte bars, waar ook niet op een leugentje meer of minder wordt gekeken. En het duurde ook wel even vooraleer ze met het getuigenis kwam, dus zelfs als ze echt in de Delhaize waren, zou ze zich misschien van dag hebben kunnen vergist.

Helaas is een leugenaar niet zo snel te ontmaskeren. Anders was de Bende van Nijvel allang opgerold, denk ik. Ook leugendetectors detecteren geen leugens, maar alleen stress. Een getuigenis is uiteindelijk maar een verzameling woorden, en zonder bewijs dat ze kloppen, kom je niet ver. Maar speurders hielden haar wel voor geloofwaardig.

U hebt gelijk als u zegt dat de Bende van Baasrode geen geweld gebruikte, maar De Staerke was geen schatje. Meerdere (ex-) kompanen schilderden hem af als levensgevaarlijk en hij is ook effectief verdacht van betrokkenheid bij de moorden in en rond het huis van juwelier Valcke in Sint-Genesius-Rode. Er waren overeenkomsten in de modus operandi tussen de bendes van Baasrode en Nijvel. Hij kon voor bepaalde zaken, zoals de koffer waarin wapens zouden hebben gezeten, geen goede verklaring geven.

Daar komt bij dat hij heel goed paste in de daderbeschrijving die twee Franse profilers een jaar of 15 geleden van de Bende van Nijvel maakten. Zij kenden De Staerke niet, maar meenden dat de leden van de Bende van Nijvel gezocht moesten worden in een zeer gesloten milieu zoals dat van woonwagenbewoners.

Dus zelfs los van Yvette's getuigenis waren/zijn er redenen om De Staerke in verband met de Bende van Nijvel te brengen.

Re: Philippe De Staerke

bende69 wrote:

Beste leden, ik heb mij zonet geregistreerd op het forum. Toch lees ik al enkele jaren mee.

Hi, net zoals jou heb ik besloten om eens een account aan te maken zodat ik mij in de discussie kan mengen. Misschien kan ik nog iets waardevol bijbrengen, wie weet.

Of Yvette V. een 'geboren' leugenares is, kan ik geen uitspraak doen. Ook al heb ik reeds met haar gesproken (niet Bende van Nijvel gerelateerd). Ik heb vernomen dat volgens de onderzoekers het onmogelijk was om het parcours dat zij heeft afgelegd die bewuste dag te volgen binnen de tijdsspanne dat er was. Van Aalst naar Lembeek naar Sint-Pieters-Leeuw/Halle (?) naar Gillis (?). Soit, ik ken het traject niet meer, maar volgens de onderzoekers was het onmogelijk om zo snel rond te rijden en nog op tijd te zijn om Philippe De Staerke af te zetten zodat hij mee kon rijden naar Aalst voor de overval te plegen. In haar jongere jaren, periode Bende van Nijvel etc., had ze toch wel een zwaardere voet en was ze ook een niet zo slechte chauffeur. Ik geloof best dat men op normale snelheid nooit het parcours zou kunnen afgelegd hebben. Maar is dit ook getest/gecontroleerd geweest op een veel hogere snelheid?

Inderdaad, de bende van Baasrode was niet moordlustig, maar wel heel gewelddadig en ze hadden ook gelijkenissen in hun MO (correct me if I'm wrong). Ik vraag mij hierbij af hoe groot de stap is om van zeer gewelddadige overvallen over te gaan naar echte moordlustige overvallen (mits het al dan niet gebruik van drugs). Is die stap groot of klein?

Was De Staerke rond het moment van de overval in Aalst trouwens niet voortvluchtig voor de politie (ontsnapt uit de gevangenis)? Dan zou het voor mij toch wel geheel onlogisch zijn dat hij zich laat lokken naar een warenhuis tijdens de periode van de Bende-overvallen. Of zie ik dit verkeerd?

Re: Philippe De Staerke

Ohain en Nijvel: Veel sporen maar nog geen resultaat

Eén van de tientallen gedetineerden, die uit de gevangenis van Doornik [in de nacht van 16 op 17 september 1983] ontsnapten tijdens de staking, waaraan ook cipiers deelnamen, is te Brussel tegen de lamp gelopen. Het betreft de 26-jarige Philippe De Staerke, bijgenaamd ‘Johnny’. Met een gestolen Audi 80 raakte hij te Brussel betrokken bij een auto-ongeval, hetgeen zijn inrekening natuurlijk vergemakkelijkte.

Volgens de Naamse krant ‘Vers l’Avenir’ werd De Staerke zondagochtend gezien in een café te Lasne, samen met een Noordafrikaan, één uur voor de moord op restaurateur Van Camp te Ohain. Maar de procureur des Konings van Nijvel liet donderdag aan de Belgische krantenredacties weten, dat op de aangehoudene geen enkele schuldenlast weegt. Hij verzocht de pers, het werk van de onderzoekers niet te willen hinderen. (...)

Bron: Het Laatste Nieuws | 7 oktober 1983

320

Re: Philippe De Staerke

Lack of a better name wrote:

Was De Staerke rond het moment van de overval in Aalst trouwens niet voortvluchtig voor de politie (ontsnapt uit de gevangenis)? Dan zou het voor mij toch wel geheel onlogisch zijn dat hij zich laat lokken naar een warenhuis tijdens de periode van de Bende-overvallen. Of zie ik dit verkeerd?

Merovinger heeft jou al geantwoord: Aalst vond plaats in 1985, de "fameuze" ontsnapping uit de gevangenis vond plaats in 1983 - dus net voor de overval in Nijvel. Daar dankt de "bende" ook haar naam aan.

Wat ik me - na het lezen van de vele posts hier en elders - al lang afvraag: waarom werd Morue opgeroepen die avond, wat wist hij en wat maakte hem zo ongerust (althans volgens zijn echtgenote) ... waarom kreeg hij de volle lading (hij werd koudweg afgemaakt) en zijn collega niet? Het koppel Fourez-Dewit terzijde gelaten ... Dit leek toch wel op een liquidatie. Er is overigens maar heel weinig info te vinden daarover; ook niet uit de mond van Lacroix, de collega van Morue.