611

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Geen probleem.

612

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

intens wrote:

Hoe wisten de vroege bezoekers welke zak ze specifiek moesten hebben? En dan is dat ook meteen de eerste die ze opvissen? Dat lijkt toch onwaarschijnlijk, niet? Of zie ik dat verkeerd?

Meerdere zakken? De plastic zakken die de Genie van Burcht opvisten lagen op een heel andere plek.

613

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

In verband met de drie onbekende BOB 'ers, een gokje van mijnentwege:

Kan dit bevestigd of ontkracht worden?

614

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

LEO wrote:

In verband met de drie onbekende BOB 'ers, een gokje van mijnentwege:

Kan dit bevestigd of ontkracht worden?

Hou er ook rekening mee dat het natuurlijk niet zo moeilijk is om BOB'er te spelen toen. Een witte, licht-beige R4-tje met een te grote antenne op en 3 mannen in kostuumpje of regenjas en iedereen zei, den BOB is daar. Alleen wat lef nodig of ervaring met niet ge-uniformeerde diensten. De duiker-assistent G. zei ook dat hij deze heren niet kende. Puur af ging op perceptie.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Na de aanslag in Aalst werden er volgens getuige(n) zakken gedropt in Ronquières. Bij de dregging in 1986 werden er zakken teruggevonden waarin zich materialen bevinden die een aantal "Bendefeiten" al mekaar koppelen, doch wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de gevonden zakken niet de zakken kunnen zijn die in 1985 zouden gedropt zijn. Voor deze dregging in 1986 zou er dan een jutezak opgehaald zijn, die niet gevonden moogt worden?

In 1986 was Bouhouche gearresteerd ikv onderzoek naar moord op Mendez en zou tegenover GP van Charleroi in sept. 1986 verklaringen hebben gedaan. (Ik heb dit ooit ergens opgeschreven maar...). Als we nu zouden kunnen terugvallen op de data waarop Deltacel in kennis werd gesteld van pv eerste (onzorgvuldige) dregging en data waarop tot nieuwe dregging zou worden uitgevoerd en data ondervraging, betekenis Bouhouche is er een verklaring te vinden waar het feit dat Bendefeiten en moord op Mendez los van mekaar moesten gezien worden, ergo jutezak = wapens van Mendez?

616

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Is de duiker-assistent ooit geconfronteerd geweest met foto's van BOB'ers, ex-BOB-ers of fake BOB'ers? Is hem ooit gevraagd van wie de opdracht (tot duiken) kwam? Ik kan me moeilijk inbeelden dat je een opdracht gaat uitvoeren zonder de opdrachtgevers te kennen. Soit, veel vragen, weinig antwoorden.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Precies! Dit is niet iets dat je zomaar langs je neus weg (of tussen de soep en de patatten) regelt hoor! En allicht moet dit toch kunnen achterhaald worden wie en waarom deze opdracht werd gegeven. De beste man-assistent-duiker herinnert zich een en ander maar zou hij ook kunnen zeggen wie de opdracht gaf? Uiteraard is hij maar assistent toch zal bij zo een onderneming toch wel wat gepraat zijn met elkaar? De duiker en assistent zullen toch gesproken hebben wat en waarom etc. aangaande de opdracht? En ja, die drie "BOB"? wat herinnert de beste man zich hier van? Beschrijving? Dus jawel, heel veel vragen!

618

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vermeulen wrote:

Hou er ook rekening mee dat het natuurlijk niet zo moeilijk is om BOB'er te spelen toen. Een witte, licht-beige R4-tje met een te grote antenne op en 3 mannen in kostuumpje of regenjas en iedereen zei, den BOB is daar. Alleen wat lef nodig of ervaring met niet ge-uniformeerde diensten. De duiker-assistent G. zei ook dat hij deze heren niet kende. Puur af ging op perceptie.

Ik bedoel eigenlijk het feit dat Sack (RW en Delta) op de hoogte moet geweest zijn wanneer Troch ging laten duiken. Zowel Sack als Lachlan en Ruth blonken niet uit in hun prestaties om het onderzoek verder te helpen!

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

En een dag eerder trokken Ruth en Lachlan met Eric Lammers naar het Bos van La Houssière.

620

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

LEO wrote:

Ik bedoel eigenlijk het feit dat Sack (RW en Delta) op de hoogte moet geweest zijn wanneer Troch ging laten duiken. Zowel Sack als Lachlan en Ruth blonken niet uit in hun prestaties om het onderzoek verder te helpen!

Dat hebben ze - jammer genoeg - bewezen. Maar Troch had toen nog het volle vertrouwen in Sack ... en heeft hem tevens nooit in vraag gesteld? Dat roept dan weer vragen op, vrees ik.