11

Re: Film: Niet schieten

Ik vond de film heel aangrijpend en ik vind de commentaar ongepast want je weet toch op voorhand dat het om de harde weg was dat de familie van David Van de Steen heeft afgelegd en ik zou heel graag een vervolg zien met als resultaat dat de Bende van Nijvel wordt opgepakt of opgerold.

12

Re: Film: Niet schieten

Ik heb gisterenavond de film gaan bekijken en ik moet zeggen het was een rollercoaster van begin tot eind, wauw. Vanaf de eerste scene werd je meegesleurd in het verhaal en bij wijlen kwam ik toch ook zelf wat aangedaan van bepaalde stukken. Dit is echt een zeer knappe film die inderdaad een - denk ik - goede weergave is van de lijdensweg van de slachtoffers en in het bijzonder David en zijn familie. Ook Jan Decleir speelt een ijzersterke rol als Albert van den Abiel. Jonas van Geel vond ik dan wel iets minder om David te portretteren maar dit is dan ook persoonlijke voorkeur. Knap staaltje werk hoor deze film Stijn & David!!!

13

Re: Film: Niet schieten

Eergisteren de film gezien. Van begin tot einde aan het scherm gebrand. Het stuk over Monsieur Lepoudre de coke leverancier van Haemers viel mij wat tegen. Af en toe toch wel een stokkende adem gehad en een traan was nabij. Een klasse film en respect dat er geen namen genoemd worden, zo blijft de film neutraal. De speech op de bijeenkomst vond ik geweldig mooi verwoord en was sereen duidelijk en to the point. Net als in Daens ... Maar je merkt wel dat Jan Decleir ouder wordt en minder kordaat overkomt. Desalniettemin een top film. Ik heb nu nog meer respect voor David wat die heeft doorstaan en toch steeds integer en sereen gebleven. Respect David, en als er een witte mars komt op 9 november zal ik aanwezig zijn.

14

Re: Film: Niet schieten

De film is zeker de moeite om te gaan kijken!

Ik weet dat het gemakkelijk is om kritiek te geven, maar ik bleef deels op mijn honger zitten. Het onrecht dat de slachtoffers is aangedaan bij de overvallen, werd wel goed weergegeven in de film. Het tweede onrecht, het onderzoek vol blunders, dat is niet goed in beeld gebracht. In het onderzoek zijn zo'n straffe stoten uitgehaald, maar in de plaats daarvan zien we een gefantaseerde scène met 'lepoudre'.

15

Re: Film: Niet schieten

De film zaterdag gezien, zalen 1 & 2 van het feestpaleis vol. Als je écht antwoorden zoekt, blijf je op je honger zitten, maar toch heb ik er wat uit geleerd. Zeker de moeite waard!

Re: Film: Niet schieten

Hilde De Moor en Lepoudre zijn dus volledig fictieve personages of zijn het aliassen?

Re: Film: Niet schieten

Lepoudre is heel losjes gebaseerd op De Staerke.

Re: Film: Niet schieten

vlaerenko wrote:

Hilde De Moor en Lepoudre zijn dus volledig fictieve personages of zijn het aliassen?

Heb de film niet gezien, maar "Hilde De Moor" lijkt me een amalgaam van Hilde Geens en Frank De Moor.

19

Re: Film: Niet schieten

Django68 wrote:

Lepoudre is heel losjes gebaseerd op De Staerke.

Behalve het feit dat hij dan in rijkdom & weelde zou leven en een gerenommeerde antiekzaak zou hebben. smile

Non semper ea sunt quae videntur

20

Re: Film: Niet schieten

Eerbetoon slachtoffers Bende van Nijvel met 28 lege zitjes in bioscoop tijdens ‘Niet Schieten’

De makers en producenten van de film ‘Niet Schieten’ herdenken op 9 november de slachtoffers van de Bende van Nijvel met 28 lege zitjes tijdens de drie vertoningen van de film in zaal 8 van de Kinepolis Antwerpen. Die dag zal het exact 33 jaar geleden zijn dat de Bende van Nijvel de laatste, maar tegelijk meest bloedige overval pleegde in de Delhaize van Aalst.

Lees hier het hele artikel » Nieuws