121

Re: Getuigenis David Van de Steen

Maar gaat het om een zak van de (Belgische) Post? Hoe was dat in naburige landen zoals Frankrijk, Nederland, Duitsland, ...? Is David er zeker van dat hij een posthoorn zag staan op een jutezak, of is hij er zeker van dat hij een jutezak heeft gezien van de Belgische Post, al dan niet met daarop een posthoorn? Want inderdaad, ik vind ook niet meteen iets terug van bestaan van zo een zakken. De enige zakken die ik zie, zijn deze die door Merovinger werden gepost.

122

Re: Getuigenis David Van de Steen

Enkel de Franse post had een postzak met logo: een abstracte vogel.

https://p5.storage.canalblog.com/51/70/242715/44280892.jpg

De Nederlandse post had geen logo, maar een Nederlandse vlag als streep erover:

http://2.bp.blogspot.com/-842426F3T9U/VN_FR3RPkAI/AAAAAAAACB8/XhtF8mYCOeg/s1600/IMG_1220_300x400.jpg

Re: Getuigenis David Van de Steen

Wim wrote:

Maar gaat het om een zak van de (Belgische) Post? Hoe was dat in naburige landen zoals Frankrijk, Nederland, Duitsland, ...? Is David er zeker van dat hij een posthoorn zag staan op een jutezak, of is hij er zeker van dat hij een jutezak heeft gezien van de Belgische Post, al dan niet met daarop een posthoorn? Want inderdaad, ik vind ook niet meteen iets terug van bestaan van zo een zakken. De enige zakken die ik zie, zijn deze die door Merovinger werden gepost.

Inderdaad dus erg twijfelachtig toch! Ik bedoel, allicht zag David wel een jutezak maar of die van de Belgische Post was? Zelf heb ik een tijdje, weliswaar eind jaren tachtig en begin negentig, post weggebracht (een periodiek dat moest verzonden worden waarbij ik hobbymatig betrokken was) naar het sorteercentrum BXL X. Ik kreeg toen telkens een jutezak mee om de volgende keer de post in mee te brengen. Ik heb dus heel wat zakken gezien (niet alleen mee gekregen maar ook stapels/karretjes vol zien liggen daar in het sorteercentrum) en die zagen er uit zoals op de foto die Merovinger postte. De ene keer waren ze wel oud en quasie tot op de draad versleten en de andere keren waren ze nieuw! Een posthoorn kan ik mij echter niet herinneren!

124

Re: Getuigenis David Van de Steen

Die getuigenis in dat boek is natuurlijk ge-editeerd door de publisher en editor. David heeft dat niet letter voor letter zelf geschreven normaal gezien. Stel dat David gezegd heeft: "hij had zo een postzak, je weet wel zo een jute zak met een posthoorn" omdat hij denkt dat er een posthoorn op de postzakken staat zoals vandaag, verandert dat natuurlijk de zaak.

De vraag voor David is dan eigenlijk: hoe zeker ben je dat er een posthoorn op de zak van Haemers stond, als hij dat idd gezegd zou hebben zoals het er letterlijk staat. (HIPA? Ben?)

Re: Getuigenis David Van de Steen

David maakt wel de link met de postoverval van Patrick Haemers in Verviers op 4 november 1985.

126

Re: Getuigenis David Van de Steen

Merovinger wrote:

David maakt wel de link met de postoverval van Patrick Haemers in Verviers op 4 november 1985.

Ja, je moet dat wel wat in zijn context zien natuurlijk die link.

Na de overval ziet David bij zijn grootouders een Humo liggen, met daarop aldus Patrick Haemers. David herkent hem meteen als de man die op hem schoot. Hij zal dit ook altijd blijven volhouden.

In de periode dat hij melding maakt hiervan, wordt hij zoals hij ook aangeeft eerst weggelachen. Dan komt hij te weten dat Patrick Haemers in die periode 'niet' in de gevangenis zat, maar een paar dagen ervoor een overval pleegde op een postwagen.

Ik wil niet in David zijn plaats denken/redeneren (dus David ... onthoud je niet feedback ...), maar kan me wel voorstellen dat als er de herinnering was aan een jute zak, er bij het schrijven van het boek (zoveel jaar later) een assumptie is gemaakt aangaande die jute zak.

Met in het achterhoofd dat het naar David zijn beleving om Patrick Haemers ging, 'en' wetende dat hij een paar dagen ervoor een postwagen overviel, lijkt het me een kleine stap om van "een jute zak", te gaan naar een "jute zak van de post."

127

Re: Getuigenis David Van de Steen

Toevallig ben ik nog eens op het forum. Ik heb een jutte zak gezien met zwart post teken erop. Deze stond op 1 meter van mij op de grond. Hierin zag ik sigaretten zitten omdat bovenzijde open viel. Haemers is door 6 personen in Aalst herkend, alle verhalen werden afgedaan als verzinsels. Daar sta je dan als leugenaar, meesten hebben het opgegeven of zijn al dood.

128

Re: Getuigenis David Van de Steen

HIPA, ik heb je nooit persoonlijk ontmoet, maar je hebt mijn grootste respect en medeleven.

Re: Getuigenis David Van de Steen

Bedankt David. Kan je je nog het exacte logo herinneren? Eén van onderstaande foto's of nog iets anders?

https://3.bp.blogspot.com/-n2G7CQ63Lg0/UIbmFb4WWkI/AAAAAAAAAOg/CiQklo2by9c/s1600/brievenbusbelgie.jpg
https://www.vlaamsbelang.org/wp-content/uploads/2016/08/20091014postbus-420x280_c.jpg

130

Re: Getuigenis David Van de Steen

Hier staat een hoorn op:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Feldpostbeutel.jpg