81

Re: Lionel Ruth

Merovinger wrote:

Son avocat, Maître Uyttendaele, a déposé des plaintes au civil contre les ministres de la Justice et de l’Intérieur, mais c’est la police fédérale et le procureur général de Liège, Christian De Valkeneer, qui sont visés.

Wat is hier eigenlijk de bedoeling van? Die advocaat is de man van Laurette Onkelinx (PS), die o.a zelf minister van Justitie is geweest (van 2003 tot december 2007).

Is het recente stoppen van Onkelinx met politiek toeval?

82

Re: Lionel Ruth

Onkelinx móet weg omdat ze met de oude politieke cultuur van de PS geassocieerd wordt. Of dit al dan niet terecht is laat ik in het midden. De PS moet vernieuwen omdat de Waalse communisten te sterk worden. Veel meer moet je er niet achter zoeken.

Re: Lionel Ruth

Lionel Ruth laat nog eens van zich horen. De aanleiding hiervan is de verklaring van minister Koen Geens dat er binnen 3 jaar een proces over de Bende van Nijvel zou komen en dat er de laatste 10 jaar nog nooit zo hard is gewerkt geweest in het bendeonderzoek. Lionel Ruth is het daar helemaal niet mee eens. Volgens hem hebben van in het begin altijd de beste speurders op het dossier gewerkt, totdat hijzelf en Eddy Vos moedwillig aan de kant zijn geschoven geweest.

Volgens Ruth is er de laatste 8 jaar helemaal niet goed gewerkt en is er niets gebeurd in het onderzoek. Hij verwijst onder meer naar de piste Tinck, Bonkoffsky en de manipulatie in Ronquières. Over dit laatste wil Ruth, maar kan hij niet omwille van het geheim van het onderzoek, heel graag uitleggen waarom die manipulatiepiste van Ronquières je reinste flauwekul is. Het grote probleem, volgens Ruth, is dat de speurders die sinds 2010 op het dossier werken of gewerkt hebben, het dossier enkel maar vanop papier kennen. Die speurders gaan uit van de opgestelde PV's maar ze weten niet altijd hoe de ondervraagde persoon zich opgesteld heeft tijdens de ondervragingen. Er werkt niemand nog op het dossier die het algemene beeld en geheugen van het dossier kent.

https://i62.servimg.com/u/f62/11/19/56/48/ruth_110.jpg
https://i62.servimg.com/u/f62/11/19/56/48/ruth210.jpg

Bron: La Dernière Heure (Gilbert Dupont) | 5 mei 2018

84

Re: Lionel Ruth

Dat het Bende van Nijvel onderzoek behoorlijk fout is gelopen, al sinds het begin, daar zijn de meeste mensen het wel samen met mij over eens. De reden waarom het fout is gelopen, daar zijn er wel meningsverschillen (de waarheid ligt ergens in het midden denk ik, combinatie van verschillende zaken).

Lionel Ruth heeft 25 jaar lang (van in het begin) met het dossier bezig geweest tot in 2010. Naar mijn mening heeft hij zo wat gans het dossier behoorlijk "verkloot" gedurende 25 jaar lang. Hij deed dat niet helemaal op zijn eentje natuurlijk, maar speelt er toch wel een serieus belangrijke rol in volgens mij.

Of hij het onderzoek bewust en doelgericht heeft gesaboteerd, gedwarsboomd of compleet naar de haaien heeft geholpen: daar spreek ik me niet over uit. Wel is het zo volgens mij dat indien dit niet bewust en doelgericht gebeurde, dat hij dan wel EXTREEM onbekwaam moet zijn geweest in zijn job (dat is dan nog enorm zacht uitgedrukt).

Dat nu net uitgerekend die man eventjes commentaar gaat geven op de speurders van de laatste 8 jaar (die na hem kwamen dus), dat is de wereld op z'n kop. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven toen ik dat artikel zag.

Ik vraag me af als die man nu écht zo idioot is of als die gewoonweg het woord en de emotie "schaamte" niet kent.

Mensen die tijd te veel hebben moeten maar eens checken wanneer hij begonnen is bij de Rijkswacht, met wie hij goede contacten had, met wie hij goeie vriendjes was en waar hij grote invloeden had op het Bende van Nijvel-dossier tot in 2010. De weinige mensen die niet geloven in "het fout lopen van het dossier", hun ogen zullen dan wel open gaan.

Ik ben (vind ik) nog enorm braaf en mild geweest voor hem in dit bericht hier. Ik heb daarvoor mijn uiterste best moeten doen.

Non semper ea sunt quae videntur

85

Re: Lionel Ruth

FreCR, braaf en mild zijn is ok; een beetje stout zijn, mag ook hopelijk ... heeft hij het onderzoek verkloot? Ik zou het niet weten ... da's namelijk een vraag voor insiders. Als je 25 jaar lang een onderzoek naar de haaien helpt, dan is de vraag eigenlijk: wie heeft dit mogelijk gemaakt? Ik weet het niet.

Re: Lionel Ruth

David Van de Steen heeft Patrick Haemers herkend in Aalst. Toen hij dit aan een speurder melde, verklaarde die dat Patrick Haemers op 9 november 1985 in de gevangenis vertoefde. Achteraf bleek die informatie van die speurder niet te kloppen. Patrick Haemers was op 9 november 1985 niet in de gevangenis. Was die speurder die valse informatie gaf aan David Van de Steen Lionel Ruth? Of is dit niet geweten?

Re: Lionel Ruth

Ja dat was Lionel Ruth volgens David Van de Steen. Ziehier zijn bevestiging » Forum

Re: Lionel Ruth

Merovinger, dank u vriendelijk voor de informatie. Dat is toch zeer louche nietwaar vanwege Lionel Ruth. Hebben ze die man hierover al aan de tand gevoeld in feite?

89

Re: Lionel Ruth

Bijzonder. Zelfs als je denkt dat DvdS het zich verbeeld heeft; waarom zou je een top crimineel als Haemers niet arresteren op basis van die getuigenis. Ik kan me geen zinnige reden bedenken.

90

Re: Lionel Ruth

Djoop, je kon iemand arresteren maar zonder materieel bewijs moest je die na 24 uur terug los laten. Voor het gerecht is één getuige geen getuige en is het woord tegen woord. Iemand arresteren zonder bewijsmateriaal is totaal zinloos.