81

Re: Erps-Kwerps: 22 September

bertlagaisse wrote:

Het feit dat ze er eentje gaan halen bij D'Ieteren in September 1985 lijkt mij niet zo onlogisch. Men wou echt een Golf 2 GTI.

Uiteraard stonden er bij D'Ieteren GTI's welke ze wouden hebben, maar die diefstal is niet zo gegaan: 
X1: We hebben een nieuwe GTI nodig voor onze overvallen.
X2: Waar vinden we die?
X1: Op de parking van D'Ieteren misschien?
X2: Laten we daar eentje gaan stelen dan.

Neen, de parking van D'Ieteren was op een geheel ander niveau beveiligd dan eender welke toonzaal van een concessiehouder waar ze ook wel een GTI konden vinden. De diefstal moet gebeurd zijn door dader(s) welke op de hoogte waren van bepaalde zaken, anders hadden ze zo goed als zeker tegen de lamp gelopen.

kenza wrote:

net als de Saab en paste hij in een camion (Bedford)

Ik denk niet dat de breedte de reden was om voor een Golf GTI te kiezen. Zelfs een dikke BMW 5 reeks raakte op een Bedford-camion.

Ik heb geen idee of vermoeden waarom er voor een Golf GTI gekozen werd, maar ik kan wel meer redenen verzinnen waarom men daarvoor zou kiezen. Ik geef een voorbeeldje:

Iedereen hier met een auto zal dat wel herkennen: uw eigen dagelijkse auto ken je op den duur van binnen en van buiten en voor diegenen die de limieten van het kunnen van hun eigen wagen wel al eens geregeld durven uittesten, die voelen op den duur niet enkel de limieten maar ook de beperkingen van hun eigen wagen wel aan in veel verschillende omstandigheden (zoals vb. klimaat) waardoor ze weten hoe ver je kan gaan, hoe snel je uw bocht kan nemen in verschillende situaties (vb. regen), enz enz enz... We weten dat de chauffeur van de Bende van Nijvel nogal een vlotte chauffeur was gezien zijn rijstijl. Dat hij ruime ervaring had met een VW Golf en die als het ware van binnen en van buiten zeer goed kende, lijkt me een van de (wellicht) vele mogelijkheden waarom ze een Golf GTI kozen.

Waarom dus net een Golf GTI, veel mogelijke redenen waar we misschien wel compleet naast zitten.

Herr Flick wrote:

Een Golf viel toen niet echt op

Dat is een feit. Dat de Golf GTI die gestolen werd tijdens het bendefeit in Ohain, inclusief kentekenplaat maar herspoten, simpelweg in een publieke parking werd geparkeerd in afwachting van een nieuw bendefeit, zegt genoeg.

Henk wrote:

Het wordt nu bekeken vanuit de auto's.

Volgens een reportage op YouTube (is ook verstuurd aan de pers) zit er heel veel nazi symboliek in de bende van Nijvel. De VW was natuurlijk de auto van de Nazi's. Je komt ook heel veel de getallen 1 en 8 tegen aangaande de bende. Dit staat voor Adolf Hitler. Was in ieder geval een zeer interessante en overtuigende reportage.

Dat van die symboliek is echt wel bullshit volgens mij. Je kan gewoonweg in ALLES een symboliek gaan zien en ook vinden. Dat is echt niet moeilijk, dat is gewoonweg wat waarzeggers ook doen. Dat is enorm eenvoudig. Dat er 8 doden vielen in Aalst zou volgens diegene die er symboliek in ziet, ook een symbool dus zijn. Alleen dat gegeven toont aan dat dit zever is. Toen de Bende van Nijvel vertrok uit Delhaize Aalst, wisten ze onmogelijk wat het uiteindelijke dodentol ging zijn. Het waren er 8, maar het konden er even goed 7 of 9 geweest zijn. Daardoor alleen al is gans die hypothese van de symboliek tamelijk ongeloofwaardig.

kenza wrote:

Er was ook een Golf 2,5 benzine maar ik twijfel of deze in 1995 al beschikbaar was

In 1995... je bedoelt wellicht 1985? Ik zie niet onmiddellijk een 2,5 in mijn Golf-lijstje staan voor die periode, maar er zijn hier op dit forum ongetwijfeld grotere VW Golf kenners dan ik die op een lijstje moet gaan kijken. wink

Non semper ea sunt quae videntur

82

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Hadden de slachtoffers in het ziekenhuis de raid overleefd dan was gans de symboliek van Aalst om zeep... Dus aan die piste hecht ik weinig geloof.

83

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Een Golf GTI is niet te onderscheiden van een Golf zonder injectie. Daar reden er relatief veel van rond, dat valt minder op, Qua snelheid en gewicht ideaal voor de bebouwde kom. Bovendien zeer degelijk (duits), met een Saab moet je altijd maar afwachten of je de deur open krijgt en de motor wil starten- niet echt handig wanneer je haast hebt.

84

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Voor een kenner was het verschil tussen een gewone Golf en een GTI onmiddellijk zichtbaar. Bredere velgen, plastiek afwerking op de voor en achtervleugels was breder,  lagere spoiler vooraan onder de bumper, andere sierstrips, andere frontgrill, andere zetels, andere vorm met specifieke bekleding, enz. ...

Kenza, de VR6 is in 1991 in productie gegaan.

Djoop, een Saab was inderdaad vervelend om te starten. De Saab moest in achteruit staan om het contactslot te kunnen draaien. En als ik me niet vergis stond dat contactslot op de middenconsole bij de handrem.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Tru Dat wrote:

Djoop, een Saab was inderdaad vervelend om te starten. De Saab moest in achteruit staan om het contactslot te kunnen draaien. En als ik me niet vergis stond dat contactslot op de middenconsole bij de handrem.

Dàt is inderdaad zo!

86

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Tru Dat wrote:

Voor een kenner was het verschil tussen een gewone Golf en een GTI onmiddellijk zichtbaar. Bredere velgen, plastiek afwerking op de voor en achtervleugels was breder,  lagere spoiler vooraan onder de bumper, andere sierstrips, andere frontgrill, andere zetels, andere vorm met specifieke bekleding, enz. ...

Kenza, de VR6 is in 1991 in productie gegaan.

Djoop, een Saab was inderdaad vervelend om te starten. De Saab moest in achteruit staan om het contactslot te kunnen draaien. En als ik me niet vergis stond dat contactslot op de middenconsole bij de handrem.

Mijn vader had er 1, er kwam nimmer een 2e. Er was altijd wat met dat ding.

GTI plaatje weghalen en dan was het voor kenners *kuch*  zoals ik niet te onderscheiden.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Inmiddels had de politie van Nijvel de Golf GTI onderzocht die de Bende het weekend van de raid in Aalst in brand had gestoken in het Bois de la Houssière. De wagen was een week voor de bendeovervallen in Overijse en Eigenbrakel gestolen op de parkeerterreinen van Volkswagen langs de spoorlijn in Erps-Kwerps. Salesse werd op slag interessant. Eind jaren 70 werd hij veroordeeld voor identieke diefstallen op dezelfde plaats en dezelfde manier. De omheining was telkens doorgeknipt en het alarm was omzeild. De jaren daarna was daar nooit meer op die manier een wagen gestolen, tot de bende van Nijvel dat deed. Ook zij slaagde erin de radarstralen te ontwijken. Daarvoor moest je heel goed de situatie ter plaatse kennen.

‘Wat bewijst dat?’ repliceerde Salesse. Hij ontkende dat hij de GTI gestolen had. In een verhoor over de Golf, dat lang duurde en achttien bladzijden besloeg, slaagden de Delta-rechercheurs er op een bepaald moment in, de autodief in de hoek te dringen. Salesse betwistte dat de diefstal op dezelfde manier gebeurd kon zijn. Hoe kon hij dat weten, vroegen de speurders. ‘Men laat mij hier geen cadeau’, repliceerde Salesse.

Bron: Hilde Geens

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Hier kan je alleen maar met “toeval!” proberen te repliceren uiteraard. Toevallig dat de zon rond de aarde draait in 365,25636  dagen. En niet omgekeerd.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Erps Kwerps = Kortenberg. Michel Piro had meisjes in Kortenberg. (Bron: Jean-Pierre Adam, de bendes achter de bende, p 123)

Het zou zeer interessant zijn te weten in welke jaren en waar precies Michel Piro te situeren is in Kortenberg.

90

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Quantumtamtam wrote:

Het zou zeer interessant zijn te weten in welke jaren en waar precies Michel Piro te situeren is in Kortenberg.

Vanaf 76/77.