321

Lack of a better name wrote:
bende69 wrote:

Beste leden, ik heb mij zonet geregistreerd op het forum. Toch lees ik al enkele jaren mee.

Hi, net zoals jou heb ik besloten om eens een account aan te maken zodat ik mij in de discussie kan mengen. Misschien kan ik nog iets waardevol bijbrengen, wie weet.

Of Yvette V. een 'geboren' leugenares is, kan ik geen uitspraak doen. Ook al heb ik reeds met haar gesproken (niet Bende van Nijvel gerelateerd). Ik heb vernomen dat volgens de onderzoekers het onmogelijk was om het parcours dat zij heeft afgelegd die bewuste dag te volgen binnen de tijdsspanne dat er was. Van Aalst naar Lembeek naar Sint-Pieters-Leeuw/Halle (?) naar Gillis (?). Soit, ik ken het traject niet meer, maar volgens de onderzoekers was het onmogelijk om zo snel rond te rijden en nog op tijd te zijn om Philippe De Staerke af te zetten zodat hij mee kon rijden naar Aalst voor de overval te plegen. In haar jongere jaren, periode Bende van Nijvel etc., had ze toch wel een zwaardere voet en was ze ook een niet zo slechte chauffeur. Ik geloof best dat men op normale snelheid nooit het parcours zou kunnen afgelegd hebben. Maar is dit ook getest/gecontroleerd geweest op een veel hogere snelheid?

Inderdaad, de bende van Baasrode was niet moordlustig, maar wel heel gewelddadig en ze hadden ook gelijkenissen in hun MO (correct me if I'm wrong). Ik vraag mij hierbij af hoe groot de stap is om van zeer gewelddadige overvallen over te gaan naar echte moordlustige overvallen (mits het al dan niet gebruik van drugs). Is die stap groot of klein?

Was De Staercke rond het moment van de overval in Aalst trouwens niet voortvluchtig voor de politie (ontsnapt uit de gevangenis)? Dan zou het voor mij toch wel geheel onlogisch zijn dat hij zich laat lokken naar een warenhuis tijdens de periode van de Bende-overvallen. Of zie ik dit verkeerd?

Merovinger heeft jou al geantwoord: Aalst vond plaats in 1985, de "fameuze" ontsnapping uit de gevangenis vond plaats in 1983 - dus net voor de overval in Nijvel. Daar dankt de "bende" ook haar naam aan.

Wat ik me - na het lezen van de vele posts hier en elders - al lang afvraag: waarom werd Morue opgeroepen die avond, wat wist hij en wat maakte hem zo ongerust (althans volgens zijn echtgenote) ... waarom kreeg hij de volle lading (hij werd koudweg afgemaakt) en zijn collega niet? Het koppel Fourez-Dewit terzijde gelaten ... Dit leek toch wel op een liquidatie. Er is overigens maar heel weinig info te vinden daarover; ook niet uit de mond van Lacroix, de collega van Morue.

322

Ik lees in een interview in Het Belang van Limburg uit 2001 dat Philippe De Staerke verklaart niet deel te hebben genomen in Aalst, ook niet op verkenning geweest die dag. Wel de dag er voor aanwezig. Samsonite, pruiken en wapens zouden gediend hebben voor post- en bankovervallen. Wat er ook van zij? Hij denkt dat de overvallers enkel "drinkgeld" hebben beroofd. Dat zij betaald werden voor die overvallen, gestuurd door politiek en rijkswachttop. Dat de opdracht was, zoveel mogelijk winkelende gezinnen en kinderen ombrengen. Dat dit nu net die piste is, waar we staan 2018.

323

Er zit een tegenstrijdigheid in de overvallen. Zo veel mogelijk slachtoffers maken klopt niet : met die wapens een warenhuis binnenenstappen om er zo veel mogelijk slachtoffers te maken? Dan waren er méér geweest. Een warenhuis overvallen klopt niet: dan maak je zo weinig mogelijk slachtoffers.

324

De Basis wrote:

Er zit een tegenstrijdigheid in de overvallen. Zo veel mogelijk slachtoffers maken klopt niet : met die wapens een warenhuis binnenenstappen om er zo veel mogelijk slachtoffers te maken? Dan waren er méér geweest. Een warenhuis overvallen klopt niet: dan maak je zo weinig mogelijk slachtoffers.

Of net andersom : zoveel mogelijk om het de speurders zo moeilijk mogelijk te maken en de ware toedracht van hun "opdracht" zo goed mogelijk te camoufleren. Doe je het enkel voor het geld - en daarin volg ik jou - dan hoeven zoveel slachtoffers helemaal niet. Je kon immers in een mum van tijd (relatief gezien) veel buit maken zonder bloedvergieten.

Maar tel Overijse, Eigenbrakel en Aalst op : 16 doden ...

Ik blijk hier toch een beetje in de knoei te zitten met mijzelf omdat ik enkele zaken niet 100% goed kan plaatsen.

Vanwaar komt de informatie dat de toenmalige vriendin in Scherpenheuvel werkte en dat haar dochter op internaat of op school in Aalst zat?
Uit mijn informatie kloppen een aantal zaken mbt de toenmalige vriendin en haar dochter, maar bovenstaande heb ik tot noch toe niet kunnen verifiëren.

Daarnaast ben ik nog een beetje in de war mbt wanneer PDS gaan winkelen was in Delhaize Aalst.
Was dit de dag ervoor of de dag zelf?