Re: Leon Finné

De getuige Jean-Pierre Pas was een werknemer van de Delhaize. In een andere verklaring wordt gezegd dat Jean-Pierre Pas wél Finné naar zijn auto heeft zien lopen. Dat zou hij tegen de bloemist Marchand gezegd hebben.

Pas Jean-Pierre, employé du Delhaize, aurait dit à Marchand que Finné courait vers son véhicule quand il a été abattu. Selon Finné, il roulait sous plaque Lux. parce qu'il transportait des fonds 'en noir'. (CH49 23 PV CBW 21195 23/1/1988)

Re: Leon Finné

Merovinger wrote:

Finné zou 4 à 5 keer tegen de uitbater van de krantenwinkel gezegd hebben dat er een overval op de Delhaize van Overijse zou plaatsvinden.

Het is wel heel toevallig dat hij slachtoffer is van de overval die hij voorspelde, en dat hij anders vermoord is. Plus ook wel heel toevallig dat die dag zijn wapens spoorloos verdwenen zijn. Of is het geen toeval.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

83

Re: Leon Finné

Ik denk het niet - je hebt een punt, the end. Waarom naar die locatie gaan in de wetenschap dat daar iets ernstigs gaat gebeuren. Dat tart elke logica ...

Re: Leon Finné

Hij is dus gezien in de winkel (misschien). Waar zijn zijn boodschappen dan? Tenzij hij natuurlijk enkel een pakje sigaretten of zo was gaan kopen maar dat lijkt me onlogisch om daarvoor naar Delhaize te rijden. Hij kwam van Luxemburg.

Re: Leon Finné

Merovinger wrote:

Finné zou 4 à 5 keer tegen de uitbater van de krantenwinkel gezegd hebben dat er een overval op de Delhaize van Overijse zou plaatsvinden.

Pourquoi Finné était-il devant ce magasin ?? Finné a répété 4 à 5 fois à De Jonghe qu'une attaque pourrait avoir lieu à ce Delhaize (Gend. Leuven 25/10/90 PV 104851/90)

Mero, "zou plaatsvinden": in de Franse tekst staat 'pourrait avoir lieu', 'zou kunnen plaatsvinden'. Dit is een belangrijk connotatieverschil. Finné wist m.a.w. niet met zekerheid maar meende (terecht, zou blijken) dat er wel een risico bestond (zoals bij andere Delhaizes).

86

Re: Leon Finné

Ben of ander forumlezer, heb je of iemand van jullie toevallig een foto van de witte Ford Sierra van Finné waar de kogelinslagen duidelijk te zien zijn. Ik heb alle foto's verzameld die er online te vinden zijn en deze kogelinslagen zijn moeilijk te zien (op sommige foto's al helemaal niet). Buiten een aantal die ik uit film-materiaal heb gehaald. Ik heb de indruk dat de schutter dwars t.o.v. de wagen stond, zeer laag schoot en juist op onderste stuk van het portier, Ik vermoed (maar moet meer foto's zien) vrij gericht met 9mm. Maar zoals gezegd ik zou er nog wat meer foto's van willen zien.

Dat klopt niet echt met de lighouding van Finné en eventuele afwezigheid van bloedsporen op het voertuig als het vuren op de auto en Finné samen gebeurde. Wat me ook opvalt (voor wat ik kan zien) dat de schoten op de auto toch vrij bij elkaar zitten, autoportier onder venster. Zowel ramen als de voorband zijn intact gebleven. Precies voor het plaatje te vervolledigen, juist paar keer op portier vuren van dichtbij. Is vrij risicoloos voor schutter. Maar zeker niet bijvoorbeeld met riot gun met Chevrotinnes (9 ballen) op grotere afstand. Dan zou je andere spreiding zien. En van heel dichtbij niet op glas want dat kan je jezelf verwonden en ook niet in de buurt van stalen velg of motorblok want ricochet kan dan echt wel gevaarlijk zijn. (Kan er van meespreken, langdurig pijnlijke zaak, zelf veel geluk gehad.)

(Zonder dat ik een voorkeur-piste heb, hou alles open.)

Ik heb een tiental foto's van Finné vergroot afgedrukt. Weer blijft me op elke foto de totale afwezigheid van bloed en lichaamsvochten opvallen. Bizar voor 2x 9mm + buckshot in nierstreek (klopt toch, hé Ben?). Zelfs met wat kleurenfilters voor zover dat haat op zwart-wit foto's. Vooral dat laatste (buikwonde) blijft voor mij onverklaarbaar. Buikholte vol darmen en zachte organen en hun inhoud, zelfs al klopt een hart niet meer. Plus op moment van impact klopt het normaal nog wel en trouwens het staat niet direct stil behoudens enkele specifieke voorwaarden. Een parking ligt bouwkundig altijd in helling, vaak zelf iets meer dan de standaard 2% (om grote plassen te voorkomen). Beetje bloed of lichaamsvocht zou je moeten zien wegstromen vanuit lichaam, al is het maar een klein beetje. En de kleur van zo'n vocht is niet doorzichtig. Ik zie niets, maar dan ook echt niets. Ook het laken op de man blijft maagdelijk wit. Is er ergens een foto van deze plaats nadat het lichaam is afgevoerd?

Nog een vraagje. Op de foto's van Finné zonder laken, hangt iets aan zijn riem (voor hem links). Horizontaal. Het was het pré-GSM tijdperk, dus dat kan het niet zijn. Iemand een idee?

87

Re: Leon Finné

Vermeulen wrote:

Ik heb een tiental foto's van Finné vergroot afgedrukt. Weer blijft me op elke foto de totale afwezigheid van bloed en lichaamsvochten opvallen. Bizar voor 2x 9mm + buckshot in nierstreek.

Zéér interessante opmerking vanwege Vermeulen. Aansluitend de gegevens van getuigen die toch eensluidend overeenkomen. De getuigenissen van G.M., V.D.A.B., V.D.A.R. en de (opzettelijk?) niet ondervraagde ooggetuigen. De onnatuurlijke ligging van het slachtoffer springt eveneens toch sterk in het oog.

Re: Leon Finné

Die Engelse getuige sprak ook al van dat de huidskleur van Finné niet overeenstemde met de andere vermoorde mensen. Ze zei dat het leek alsof hij al langer dood was dan de anderen.

Re: Leon Finné

Volgens sommige bronnen had Finné een 'carphone'. Zeer exclusief in die tijd en dan moet er een speciale antenne op het voertuig staan. Deze vind ik op de foto's ook niet terug.

90

Re: Leon Finné

Indien Mr. Finné niet ter plaatse is vermoord stellen zich toch enkele vragen. Hoe kwam zijn wagen ter plaatse? Waren er sporen van geweld aan of in de auto? Waren alle deuren van de wagen dicht? Wat met de autosleutels? Geen wapen ter plaatse op het lijk, eventueel een holster aan de riem? Nam Mr. Finné bloedstollende medicatie of andere in verband met de bleke gelaatskleur? De wagen zal toch wel minutieus onderzocht zijn op bloedsporen veronderstel ik.