Re: Temse: 10 September

Even samenvatten wat de getuige gezegd heeft:

  • De getuigenis speelt zich af op 4 september 1983 aan kruispunt De Ster in Sint-Niklaas, zes dagen voor de inbraak en moord bij Wittock-Van Landeghem in Temse. Da's op zeven minuten rijden van de fabriek volgens het artikel.

  • De getuige, een jonge fotograaf, stond 's ochtends foto's te nemen van voorbijrijdende auto's.

  • Getuige meent zo de daders van die inbraak "betrapt" te hebben tijdens hun verkenningstocht. (Voor die stelling is er echter geen bewijs.)

  • De vermeende daders keren op hun stappen terug en besluiten de getuige af te dreigen.

  • Getuige spreekt van vier personen (drie mannen en een vrouw).

  • Een persoon sprak Frans en deed zich voor als GP Charleroi.

  • Nummerplaat van het voertuig verwijst naar een Griek uit Brussel.

  • De getuige herkent een van de personen in de robotfoto uit 2010.

Opvallend is de aanwezigheid van een vrouw. Niet de eerste keer dat dit element opduikt (zie onder meer de inbraak in de Colruyt van Nijvel). De Griek uit Brussel is mogelijk Papadoupoulos zoals Aubanel opmerkt en de robotfoto uit 2010 is dan mogelijk Dominique Salesse, beide lid van de bende De Staerke. Er zou dan ook een link zijn tussen Aalst en Temse, want de robotfoto uit 2010 behoort toe aan de raid in Aalst. Daar was er dan mogelijk weer een verkenningstocht van De Staerke zelf... en een vrouw (Yvette V.).

De route heb ik eens aangeduid in Google Maps (klik hier » Google Maps). Volgens Google is het zo'n 9 minuten rijden met de auto van Wittock-Van Landeghem naar het kruispunt De Ster (tegenwoordig rotonde De Ster).

Ze reden na het incident in de richting van Sint-Niklaas volgens de getuige. Kwamen ze dus van de richting Antwerpen en waren ze dan op weg naar Temse? Zo ja, is het dan niet raar om al voor de eigenlijke verkenningstocht paniekerig te doen en een filmrol in beslag te nemen? Heel deze getuigenis heeft trouwens veel weg van de film Blowup (1966).

Hoe dan ook, moedig van de man om er mee naar buiten te komen. Ik hoop dat er nog mensen gaan beginnen praten, want het is duidelijk dat ze in het verleden onvoldoende (of niet) geholpen zijn.

472

Re: Temse: 10 September

Benieuwd of hij ook op foto's daadwerkelijk Salesse of andere verdachten zou herkennen.

Re: Temse: 10 September

patrick111 wrote:

Even samenvatten wat de getuige gezegd heeft:

  • De getuigenis speelt zich af op 4 september 1983 aan kruispunt De Ster in Sint-Niklaas, zes dagen voor de inbraak en moord bij Wittock-Van Landeghem in Temse.

4 september 1983 was een zondag.

Een weetje: die dag was er een internationale taptoe op de Grote Markt van Sint-Niklaas (in het kader van de Vredesfeesten 1983) met om 15u een optreden van de Aalsterse Gilles en aansluitend diverse optredens van Nederlandse straatorkesten.

474

Re: Temse: 10 September

De Rijkswacht minimaliseerde wel de informatie van de getuige bij zijn tweede contact met de Rijkswacht te Sint Niklaas. Nergens is er tot op heden sprake van een confrontatie tussen de getuige en de mogelijke verdachten. Het minimaliseren van getuigen hun bevindingen en inlichtingen die worden aangereikt, is tot op heden nog steeds vast te stellen. De houding van sommige onderzoekers uit de CWB strookt niet met de bevindingen van burgers en waaraan zij zich zouden moeten verwachten ivm met een degelijk onderzoek. Het 'je mon fou isme' uitgaande sommige onderzoekers doen de burgers die belangrijke info aanreiken tot op heden nog steeds de wenkbrauwen fronsen. Het wantrouwen bij de burgers dewelke belangrijke inlichtingen verschaffen, is nog steeds schering en inslag.

475

Re: Temse: 10 September

Aubanel wrote:

Salesse en Papadoupoulos zijn back in business. Zie TV Oost.

Ik denk dat Salesse op dat moment in Doornik opgesloten zat, de nummerplaat zal wel een kopie van een bestaande plaat geweest zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Temse: 10 September

Bossi wrote:

De Rijkswacht minimaliseerde wel de informatie van de getuige bij zijn tweede contact met de Rijkswacht te Sint Niklaas. Nergens is er tot op heden sprake van een confrontatie tussen de getuige en de mogelijke verdachten. Het minimaliseren van getuigen hun bevindingen en inlichtingen die worden aangereikt, is tot op heden nog steeds vast te stellen. De houding van sommige onderzoekers uit de CWB strookt niet met de bevindingen van burgers en waaraan zij zich zouden moeten verwachten ivm met een degelijk onderzoek. Het 'je mon fou isme' uitgaande sommige onderzoekers doen de burgers die belangrijke info aanreiken tot op heden nog steeds de wenkbrauwen fronsen. Het wantrouwen bij de burgers dewelke belangrijke inlichtingen verschaffen, is nog steeds schering en inslag.

Het dossier Temse werd door meerdere parketten en onderzoeksrechters (zowel in Vlaanderen als in Wallonië) behandeld en pas in 1991 definitief overgeheveld naar de CWB. Waarom werd er geen confrontatie gehouden met de getuige tussen 1983 en 1991? Sinds 1986 had de Deltacel nochtans een aantal verdachten in het vizier. Die hadden ze kunnen confronteren met de getuige. De informatie is misschien ook nooit toegekomen bij Delta en/of het CWB. De info is misschien blijven steken bij de rijkswacht of politie van Sint-Niklaas. Dan is het normaal dat daar door de bendespeurders nooit iets mee is gedaan aangezien ze de info niet in handen hadden.

Bovendien is het probleem met deze soort getuigenissen (net zoals deze in het Osbroekpark, het bos van Aa, ...) vooral dat deze - op het eerste zicht - geen rechtstreeks verband houden met de gepleegde bendefeiten aangezien ze op andere momenten gebeurden. Waarschijnlijk is dat de reden waarom er door de speurders minder aandacht besteed wordt aan deze getuigenissen. Zelfs al zou achterhaald en bewezen worden dat het de wagen van een bekende crimineel X was en dat de inzittenden bekende criminelen A, B en C waren, dan nog heb je geen materiële link met de inbraak en moord in Temse. Je hebt dan wel een aanknopigingspunt dat interessant is om verder uit te spitten maar meer niet.

477

Re: Temse: 10 September

In Wallonië werd er heel weinig aandacht geschonken aan het dossier van Temse. Indien ik me nog goed herinner, waren twee getuigen formeel inzake de robotfoto van S.D. Een derde getuige was ondertussen overleden. Uitgaande de Rijkswacht was er heel vaak een gebrek aan doorstroming van informatie. Wat verder de zaak Temse betreft en het verhoor van een werknemer. Ook deze man was verbolgen over het verhoor dat werd waargenomen door een ex-Rijkswachter dat overijverig de Rijkswacht in verdediging nam. Ik herinner me ook geen inbeslagname of een vrijwillige afstand van een foto toestel waarop vingerafdrukken zijn afgenomen en, uiteraard, nuttig ware geweest voor het verder onderzoek. Een aanknopingspunt waaruit eventueel een materiële link kon voortvloeien naar de feiten in Temse.

Re: Temse: 10 September

Bossi wrote:

Ik herinner me ook geen inbeslagname of een vrijwillige afstand van een foto toestel waarop vingerafdrukken zijn afgenomen en, uiteraard, nuttig ware geweest voor het verder onderzoek. Een aanknopingspunt waaruit eventueel een materiële link kon voortvloeien
naar de feiten in Temse.

De fotograaf stapte volgens het krantenartikel direct na het voorval bij De Ster naar de politie in Sint-Niklaas. De overval in Temse werd pas zes dagen later gepleegd. Bij de aangifte kon de politie hiermee dus geen link leggen.

Voor een inbeslagname van het fototoestel waren de feiten op 4 september niet ernstig genoeg, en eer dat er een link met Wittock gelegd kon worden waren bruikbare sporen op het toestel waarschijnlijk toch niet meer vindbaar. Het is ook niet uitgesloten dat er buiten de fotograaf zelf maar weinigen ooit een mogelijk verband hebben gezien.

Het is een interessant getuigenis, vooral vanwege de Griekse naam, maar of er een connectie is met de Bende van Nijvel, zal niet licht te bewijzen zijn.

Re: Temse: 10 September

De getuigenis van de fotograaf in Sint-Niklaas vertoont wat gelijkenissen met de getuigenis van chenda die een paar dagen later, een aantal uur voor de inbraak in de fabriek, mannen in een café in Temse is tegengekomen. Ook chenda is toen een verklaring gaan afleggen bij de rijkswacht van Sint-Niklaas » Link

Re: Temse: 10 September

chenda wrote:

Ik snap de speurders toch niet hoor. Militairen gingen destijds regelmatig trainen op Wittock, net als rijkswachters. Ze wisten dus van de vesten. Enkele uren voor de raid naar de kogelvrije vesten kom ik in een donker café een paar militairen tegen, en een burger. Eén van de militairen gaat met mij een gesprek aan tussen pot en pint en vertelt me dat ze nog naar Wittock moesten om daar nog een klusje te gaan doen.

Hij was daar nog geweest zei hij, en wees naar de stof op de barkrukjes. Dat maken ze daar ook zei hij me. Hij had wapens in de koffer liggen om los door een deur mee te schieten. Zijn letterlijke woorden, enkele uren vooraleer er effectief los door een deur mee werd geschoten. Ik mocht zelfs mee naar zijn auto waar de wapens in de koffer lagen, maar dat heb ik geweigerd omdat ik schrik kreeg. Nu geloof ik dat ik eerder zeker kan zijn dat dit de daders waren als dat ik ooit eens op de lotto zal zijn. Hij woonde toen in Hamme-Merchtem (zei hij me terloops.). Dit gemeld bij Rijkswacht Sint-Niklaas en de week nadien bij Rijkswacht Temse, en een paar jaar nadien gemeld bij speurder Vos.

Nog een paar jaar later een onderzoekje laten doen door Gerolf Annemans die me na een tijd kon melden dat er niets van onze verklaringen terug te vinden was.' t Is verdorie erg. Het ging verkeerd toen het gerecht van Dendermonde alles moest doorgeven. Proficiat Bende van Nijvel, het zal nooit meer uitkomen. Meer kan ik niet zeggen. Zij die daar destijds voor gezorgd hebben zijn gewoon mede-dader!

Voor wat het waard is. Iemand die toevallig weet of er Bende van Nijvel-verdachten in Hamme-Merchtem woonden op het moment van de feiten?