1

Topic: Milice du Jésus Christ

Een schimmige, conservatieve groepering die samen kwam in de Abdij van Aulne. Een aantal leden zijn:

We zien hier duidelijk de onderwereld (Westland New Post), de bovenwereld en geheime- en politiediensten samen komen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Milice du Jésus Christ

Marcel Barbier heeft het in zijn brieven over de Milice du Jésus Christ:

"Tijdens enkele vergaderingen met de Milice du Jésus Christ in Charleroi werd er door de deelnemers gepleit voor een sterke staat. Ik kon het niveau van de gesprekken vaak niet volgen, zo geleerd en blasé deden ze. Ik stel vast dat ik met groot gemak gebruikt ben, een gevolg van mijn naïviteit, mijn blindelings vertrouwen, kameraadschap en onderdanigheid. Men heeft zich niet geschaamd om mij in een hopeloze situatie te manoeuvreren, een straatje zonder eind als een banaal wegwerpproduct..."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Milice du Jésus Christ

Ben wrote:

Marcel Barbier heeft het in zijn brieven over de Milice du Jésus Christ:

"[...] Ik stel vast dat ik met groot gemak gebruikt ben, een gevolg van mijn naïviteit, mijn blindelings vertrouwen, kameraadschap en onderdanigheid. Men heeft zich niet geschaamd om mij in een hopeloze situatie te manoeuvreren, een straatje zonder eind als een banaal wegwerpproduct..."

Wanneer ik dat lees lijkt Barbier plots meer op mijnheer X te lijken dan Bougerol.

4

Re: Milice du Jésus Christ

Dit genootschap verrichtte vooral 'goede werken' en telde onder zijn leden ook wapenexpert Claude Dery, rijkswachtkolonel René Mayerus, de militaire attaché in Washington Hans Hoggart, maar ook de WNP-leden Libert en Barbier. Nog andere leden van de Milice de Jésus Christ: Robert Fagnart, lid van de SDRA, en dokter Claude Nancy, auteur van een antisemitisch boek en boezemvriend van Bougerol.

Bron: De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Milice du Jésus Christ

Uit een verhoor van Benoît de Bonvoisin:

Connaissez-vous les Milices de Jésus-Christ?

J’ai eu connaissance de ces Milices de Jésus-Christ par Bernard Mercier qui était un fonctionnaire de l’éducation national détaché au cabinet, notamment de Mr. Humblet. Je savais que ce denier faisait partie de ces Milices. Je crois qu’il en portant d’ailleurs un signe extérieur. Pour moi il s’agissait d’un mouvement qui avait pour but principal le retour de la liturgie grégorienne.

Bron: Verhoor Benoît de Bonvoisin | 26 september 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Milice du Jésus Christ

Michel Libert was nooit lid van de Milice de Jésus-Christ.

7

Re: Milice du Jésus Christ

Ridderorde afstammend van de militaire arm van de Orde der Dominicanen die de opdracht had ketters op te sporen. Momenteel is Houdard de la Motte grootmeester. De 'Milice', waartoe vooral Bernard Mercier behoort, sloot een samenwerkingsakkoord of ridderpakt af met de Ordre du Rouvre en de Militia Sanctae Mariae.

Bron: Ridders van Nu | André Van Bosbeke

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube